Υψηλότερα των προβλέψεων κέρδη εμφάνισαν τα ΕΛΠΕ το πρώτο τρίμηνο του έτους, χωρίς πάντως να αποφύγουν τις πιέσεις από τα μειωμένα περιθώρια διύλισης διεθνώς. Στήριγμα προσέφερε η μείωση των χρηματοοικονομικών εξόδων και η αύξηση της ζήτησης καυσίμων στην τοπική αγορά.
Τα ΕΛΠΕ εμφάνισαν κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ύψους 123 εκατ. ευρώ, τα οποία ήταν μειωμένα κατά 18% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2018, αλλά ξεπέρασαν τις προβλέψεις των αναλυτών σε πρόσφατη δημοσκόπηση του Reuters, οι οποίες τα τοποθετούσαν στα 118,8 εκατ. ευρώ.
Τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη σημείωσαν πτώση 40% στα 37 εκατ. ευρώ, έναντι προβλέψεων ότι θα υποχωρήσουν στα 30,3 εκατ. ευρώ.
Οι πιέσεις
Όπως επισημαίνουν τα ΕΛΠΕ στην ανακοίνωσή τους η κερδοφορία επηρεάστηκε αρνητικά, αφ’ ενός μεν από τη σημαντική μείωση των διεθνών περιθωρίων διύλισης, που ήταν απόρροια τόσο των ιδιαίτερα χαμηλών διεθνών περιθωρίων βενζίνης και νάφθας, όσο και της μειωμένης προσφοράς αργού στην περιοχή, αφ’ ετέρου δε από τη μείωση της παραγωγής σε 3,6 εκατ. τόνους (-9%), λόγω επισκευών και πραγματοποίησης μέρους του προγράμματος τακτικής συντήρησης 2019 των διυλιστηρίων.
Σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, οι διεθνείς τιμές αργού κινήθηκαν ανοδικά από τα 50 δολ. το βαρέλι στο τέλος του 2018, προσεγγίζοντας τα 70 δολάρια το βαρέλι, κυρίως λόγω παγκόσμιων γεωπολιτικών εξελίξεων και της μείωσης προσφοράς από χώρες μέλη του ΟΠΕΚ. Ιδιαίτερη επίπτωση όμως είχε η μειωμένη προσφορά αργών υψηλού θείου στην περιοχή της Μεσογείου, με αποτέλεσμα να καταγράφουν υψηλότερες τιμές από το Brent για πρώτη φορά από το 2013.
Αυτή η εξέλιξη, σε συνδυασμό με τα ιδιαίτερα χαμηλά περιθώρια ελαφρών κλασμάτων, οδήγησαν τα περιθώρια σύνθετων διυλιστηρίων Μεσογείου στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 4 ετών. Συγκεκριμένα τα περιθώρια τύπου FCC στη Μεσόγειο κατέγραψαν πτώση 29% και διαμορφώθηκαν στα $3,4/bbl, με τα αντίστοιχα περιθώρια Hydrocracking στα $3,7/bbl (-31%).
Η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου διατηρήθηκε στα 1,14 ευρώ κατά μέσο όρο, αμετάβλητη σε σχέση με το τέταρτο τρίμηνο του 2018, αλλά με το δολάριο αισθητά ανατιμημένο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα.
Οι παράγοντες στήριξης
Ωστόσο διατηρήθηκε η υπερ-απόδοση σε σχέση με τα διεθνή περιθώρια και σε συνδυασμό με το ισχυρότερο δολάριο αντιστάθμισαν εν μέρει την υποχώρηση των περιθωρίων και της παραγωγής.
Παράληλλα η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων το 2019 ανήλθε στα 1,8 εκατ. τόνους (+5%), λόγω σημαντικής ενίσχυσης κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης (+21%), που οφείλεται στις καιρικές συνθήκες, ενώ η ζήτηση καυσίμων κίνησης σημείωσε μικρή μείωση. Η ζήτηση αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων κατέγραψε νέα αύξηση 15% και διαμορφώθηκε στους 831 χιλ. τόνους, κυρίως λόγω αυξημένης κατανάλωσης πελατών διεθνούς εμπορικής ναυτιλίας.
Η αποκλιμάκωση των χρηματοοικονομικών εξόδων συνεχίστηκε για ένα ακόμη τρίμηνο, τάση που θα συνεχιστεί, ως αποτέλεσμα πρόσφατης επαναδιαπραγμάτευσης όρων υφιστάμενων τραπεζικών δανείων αλλά και της αποπληρωμής του Ευρωομολόγου των 325 εκατ. ευρώ, που λήγει στις 4 Ιουλίου 2019 με χρήση ταμειακών διαθεσίμων.
Ο καθαρός δανεισμός διατηρήθηκε στα 1,5 δισ. ευρώ, σε αντίστοιχα επίπεδα με το κλείσιμο του έτους και ο Συντελεστής Μόχλευσης διαμορφώθηκε στο 38%, καταγράφοντας σημαντική βελτίωση σε σχέση με πέρυσι. Συνολικά, ο ισολογισμός του Ομίλου παραμένει ιδιαίτερα ισχυρός.
Σημαντικές εξελίξεις
Υπενθυμίζεται ότι στις 9 Απριλίου υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης για το Block 10 (Κυπαρισσιακός Κόλπος – ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ 100%) και το Block Ιόνιο (REPSOL 50%, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡEΛΑΙΑ 50%), ενώ κατά το πρώτο τρίμηνο συνεχίστηκαν οι προγραμματισμένες περιβαλλοντικές μελέτες και ερευνητικές εργασίες σε άλλες παραχωρήσεις στη Δυτική Ελλάδα.
naftemporiki.gr