Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
«Δύο σταθερές» ζήτησε ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, Αντώνης Στελλιάτος, στα εγκαίνια του 18ου East Med Yacht Show στη μαρίνα Ζέας. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, χρειάζεται σταθερό φορολογικό πλαίσιο, ώστε να γνωρίζουν όλοι πόσα πρέπει να καταβάλουν και πού, αλλά και σταθερό νομοθετικό πλαίσιο. «Όχι άλλες αλλαγές άρθρων στον νόμο 4256/2014, ο οποίος διέπει τα ελληνικά επαγγελματικά τουριστικά σκάφη» ανέφερε ο κ. Στελλιάτος.
Υπογράμμισε επίσης ότι ο συγκεκριμένος κλάδος είναι ίσως ο πιο παρεξηγημένος στην Ελλάδα, αναφορικά με την αντιμετώπιση που έχει στην κοινή γνώμη, αλλά υπενθύμισε ότι η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος λειτουργεί με το 90% των επαγγελματικών πλοίων. Σημείωσε επίσης ότι περίπου 4.200 Έλληνες ναυτικοί απασχολούνται στα ελληνικά τουριστικά πλοία, ναυτολογημένοι στο ΝΑΤ, ενώ τα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη δίνουν ζωή στα απομακρυσμένα ελληνικά νησιά, στα οποία τα πλοία της γραμμής δεν έχουν συχνά δρομολόγια.
Η ΕΠΕΣΤ, προσέθεσε ο κ. Στελιάτος, κάνει μια τεράστια προσπάθεια να φτάσει την Ελλάδα στην κορυφή του παγκόσμιου γιότινγκ, ενώ, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από την ίδρυση του Λιμενικού Σώματος, κάλεσε να συνεχίσουν τα στελέχη του να στηρίζουν τη γαλανόλευκη να κυματίζει στα 7.000 ελληνικά επαγγελματικά τουριστικά σκάφη.
Φ. Κουβέλης: Εκσυγχρονισμός
Στα εγκαίνια της έκθεσης, στην οποία χορηγός επικοινωνίας είναι η «Ν», χαιρετισμό απηύθυνε και ο υπουργός Ναυτιλίας Φώτης Κουβέλης, ο οποίος τόνισε ότι η πολιτική του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στον συγκεκριμένο τομέα στοχεύει στο να στηρίξει τον κλάδο για την ασφαλή και νόμιμη λειτουργία του, αλλά και να τον διευκολύνει με τα πάσης φύσεως γραφειοκρατικά θέματα. Αναφέρθηκε στην εκστρατεία του Λιμενικού Σώματος κατά των παράνομων ναυλώσεων τουριστικών σκαφών αναψυχής, στην πλήρη αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου, στον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών και τη μείωση της γραφειοκρατίας με ηλεκτρονικές πλατφόρμες.
Όπως υπογράμμισε ο υπουργός, «η εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Μητρώου Σκαφών, η οποία είναι σε πλήρη εξέλιξη από τον Νοέμβριο του 2018, αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2021. Το υπουργείο Ναυτιλίας αναλαμβάνει όλες τις πρωτοβουλίες προς τα συναρμόδια υπουργεία, για να προχωρήσουν χωρίς καθυστερήσεις όλες οι διαδικασίες, ενώ στο ηλεκτρονικό μητρώο, όταν θα έχει ολοκληρωθεί, θα πρέπει να έχουν ενταχθεί περί τα 6.000 πλοία. Για τον λόγο αυτό καλούμε για ακόμη μία φορά τους υπόχρεους να ανταποκριθούν άμεσα και να εγγραφούν το συντομότερο δυνατό στο ηλεκτρονικό Μητρώο».
Σε ό,τι αφορά την προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων όσων εργάζονται σε τουριστικά σκάφη, το υπουργείο, σημείωσε ο κ. Κουβέλης, έχει διευκολύνει με πολλούς τρόπους την εξέλιξη των κυβερνητών, καθώς η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιφέρει συνεχώς αλλαγές.
«Το υπουργείο Ναυτιλίας», έκλεισε ο υπουργός, «δίνει πολύ μεγάλη σημασία σε δύο σημαντικές παραμέτρους. Αν έχεις σκάφος, να έχεις και τις απαραίτητες γνώσεις να το κυβερνήσεις και δεύτερον, το σκάφος στο οποίο επιβαίνει ο τουρίστας να πληροί όλες τις προδιαγραφές ασφάλειας. Στην κατεύθυνση αυτή, το Λιμενικό Σώμα έχει την εντολή να είναι προσεκτικό στους απαραίτητους ελέγχους».
Γ. Μώραλης: Ανάπτυξη και θέσεις
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης υπογράμμισε ότι θάλασσα σημαίνει ανάπτυξη και νέες οικονομικές δραστηριότητες που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας στην πόλη. «Προς αυτή την κατεύθυνση κινηθήκαμε σε όλη τη διάρκεια της τρέχουσας θητείας μας. Ο Πειραιάς είναι η πρώτη πόλη στην Ελλάδα και από τις πρώτες στην Ευρώπη που έχει εκπονήσει στρατηγική για τη γαλάζια ανάπτυξη, έχουμε καθιερώσει τον θεσμό του bluegrowth, έναν διαγωνισμό καινοτομίας για νεοφυείς επιχειρήσεις με αντικείμενο τη γαλάζια οικονομία και δημιουργούμε στον Πειραιά το Κέντρο Επιχειρηματικής Καινοτομίας για τη Γαλάζια Ανάπτυξη» σημείωσε χαρακτηριστικά. Και προσέθεσε:
«Το East Med Yacht Show συμβάλλει στην ανάπτυξη της εξωστρέφειας και του τουρισμού στην πόλη μας. Έχουμε το πλεονέκτημα να βρίσκονται στην πόλη μας τόσο η μαρίνα Ζέας όσο και η μαρίνα στο ΣΕΦ και οφείλουμε σε συνεργασία μαζί τους να προωθήσουμε και αυτού του είδους τον τουρισμό, το yachting, ο οποίος είναι πιο εξειδικευμένος και απευθύνεται σε ένα πολύ απαιτητικό κοινό, απ’ όλο τον κόσμο. Η Ελλάδα είναι μοναδικός προορισμός για τον θαλάσσιο τουρισμό και ο Πειραιάς είναι η βάση του. Αυτό το στοιχείο θα πρέπει να αναδειχθεί ακόμα περισσότερο, καθώς υπάρχουν προφανή οικονομικά οφέλη όχι μόνο σε τοπικό, αλλά και σε εθνικό επίπεδο».
Β. Κορκίδης: Οικονομικός αντίκτυπος
Λαμβάνοντας υπόψη ότι υπάρχουν 4.060 ιστιοπλοϊκά και επιπλέον 13.445 μηχανοκίνητα σκάφη επί συνόλου 17.505 σκαφών, ο συνολικός οικονομικός αντίκτυπος εκτιμάται στα 800 εκατ. ευρώ. Τα στοιχεία για τον κλάδο του yachting ανέλυσε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, ο οποίος μεταξύ άλλων υπογράμμισε ότι ο ναυτικός τουρισμός αποτελείται από τον τομέα του yachting, της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας έχοντας άμεση οικονομική επίδραση 2,28 δισ. ευρώ ή 1,3% του ΑΕΠ με άμεση απασχόληση 22.500 θέσεις εργασίας. Λαμβάνοντας υπόψη τις έμμεσες επιδράσεις, ο συνολικός αντίκτυπος του ναυτικού τουρισμού στην ελληνική οικονομία εκτιμάται 5-6 δισ. ευρώ αντιπροσωπεύοντας το 2,9%-3,5% του ΑΕΠ.
Προσέθεσε ότι στο πλαίσιο της στρατηγικής της Ε.Ε για τη Γαλάζια Ανάπτυξη, ο τομέας του θαλάσσιου και παράκτιου τουρισμού θεωρείται ότι παρουσιάζει ιδιαίτερες δυνατότητες για την προώθηση μιας έξυπνης, βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη στην Ευρώπη. Είναι ο σπουδαιότερος θαλάσσιος τομέας από την άποψη της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας και της απασχόλησης και, σύμφωνα με τη μελέτη για τη Γαλάζια Ανάπτυξη, αναμένεται να αυξηθεί κατά 2%-3% μέχρι το 2020.
Θαλάσσιος τουρισμός και ναυτική εργασία
«Πιστεύω ότι ο θαλάσσιος τουρισμός πρέπει να αναπτύσσεται πάντα στο πλαίσιο του νόμου και πάντα στη βάση της προστασίας της ναυτικής εργασίας, αλλά και του θαλάσσιου πλούτου και του περιβάλλοντος. Άλλωστε, το φυσικό περιβάλλον, είτε αφορά στην ηπειρωτική χώρα, είτε αφορά στα νησιά, είτε αφορά στις ελληνικές θάλασσες είναι η βάση στην οποία αναπτύσσεται ο τουρισμός και ο θαλάσσιος τουρισμός της Ελλάδας και η προστασία του είναι χρέος όλων», ανέφερε και ο κ. Κορκίδης, ενώ ξεκαθάρισε: «Σε αυτή την κατεύθυνση, το ΕΒΕΠ έχει ταχθεί υπέρ των μικρότερων ναυπηγείων του Περάματος και της Σαλαμίνας, που μπορούν να εξυπηρετήσουν μεγάλες θαλαμηγούς, με μεγάλες δυνατότητες για επισκευές και ελλιμενισμό mega yachts, κάτι το οποίο συνεπάγεται αύξηση της τουριστικής χρονικότητας».