Τα οφέλη για τους καταναλωτές, το περιβάλλον και την ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας από την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης σε χαιρετισμό του κατά την τελετή υπογραφής σήμερα της σύμβασης για την δανειοδότηση της πρώτης φάσης του έργου από την Ευρωπαϊκή τράπεζα Επενδύσεων.
Πρόκειται για τη λεγόμενη μικρή διασύνδεση μεταξύ Χανίων και Πελοποννήσου ισχύος 180 μεγαβάτ η οποία έχει ήδη ξεκινήσει να κατασκευάζεται και αναμένεται να λειτουργήσει το 2020 ενώ η οριστική λύση στο ενεργειακό ζήτημα της Κρήτης θα έρθει με την κατασκευή της μεγάλης διασύνδεσης Ηράκλειο - Αττική που τοποθετείται το 2022.
Κατά την ομιλία του ο κ. Σταθάκης σημείωσε ότι η προκήρυξη για τη μεγάλη διασύνδεση θα προχωρήσει σύντομα, γεγονός που όπως είπε δημιουργεί τεράστιες δυνατότητες για την επίτευξη των στόχων του 2030 για διπλασιασμό της συμμετοχής των ΑΠΕ από 30 σε 57% και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης. Ο υπουργός υπογράμμισε ακόμη το όφελος που θα προκύψει από τις διασυνδέσεις στην ελάφρυνση του λογαριασμού των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας που επιβαρύνουν σήμερα τους καταναλωτές με ποσό ύψους 700 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο από τα οποία το μεγαλύτερο μερίδιο οφείλεται στην Κρήτη. Υπογράμμισε εξάλλου τον κομβικό ρόλο του ΑΔΜΗΕ για την ολοκλήρωση μεγάλων ενεργειακών υποδομών που θα διπλασιάσουν την περιουσιακή του βάση σε ορίζοντα πενταετίας.
Ο αντιπεριφερειάρχης Κρήτης Νίκος Καλογερής αναφέρθηκε στη σημασία των διασυνδέσεων για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού του νησιού ειδικά κατά την θερινή τουριστική περίοδο κατά την οποία όπως είπε δεν πρέπει να υπάρξουν αστοχίες, αλλά και για τη μείωση των ρύπων και τη λελογισμένη ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Από την πλευρά του ο Πίτερ Τζέικομπς, επικεφαλής της ομάδας επενδύσεων της ΕΤΕπ για την Ελλάδα ανέφερε ότι η χρηματοδότηση τέτοιων έργων είναι στον πυρήνα των δραστηριοτήτων της τράπεζας ενώ σημείωσε ότι η χρηματοδοτική συμβολή της τράπεζας καλύπτει τον μισό περίπου του συνολικού κόστους του έργου.
Τέλος, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης υπογράμμισε ότι η υποβρύχια διασύνδεση Πελοποννήσου - Κρήτης είναι η μεγαλύτερη αυτής της τεχνολογίας στον κόσμο με μήκος 176 χλμ αλλά και η βαθύτερη διασύνδεση υψηλής τάσης καθώς το καλώδιο θα ποντιστεί σε μέγιστο βάθος 1000 μέτρων.
Σημείωσε, δε, ότι η θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη» που έχει αναλάβει την μεγάλη διασύνδεση Ηράκλειο - Αττική είναι έτοιμη να καταθέσει αίτηση χρηματοδότησης από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ευελπιστεί σε θετική ανταπόκριση.
Το έργο
Η «μικρή» διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, θα έχει αγωγό εναλλασσόμενου ρεύματος τάσης 150 kV και μεταφορικής ικανότητας 2Χ200 ΜVA. Υποβρύχιο καλώδιο μήκους 132 χλμ θα ξεκινήσει από τη νότια Πελοπόννησο και θα προσαιγιαλωθεί στην περιοχή στον κόλπο του Κισσάμου, για να ακολουθήσει στη συνέχεια υπόγεια διαδρομή μήκους 32 χλμ. έως τον υποσταθμό των Χανίων. Το μέγιστο βάθος πόντισης των καλωδίων είναι 950 μέτρα, καθιστώντας το έργο ένα από τα πλέον απαιτητικά του είδους διεθνώς. Ο συνολικός προϋπολογισμός είναι 330 εκατ. ευρώ και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης 18 μήνες.
Όταν περατωθεί, θα καταρρίψει το ρεκόρ της μεγαλύτερης σε μήκος καλωδιακής διασύνδεσης εναλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο. Φαίνεται, ωστόσο, μικρή σε σύγκριση με τη «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική με συνεχές ρεύμα τάσης έως 500 kV και ισχύος 1.000 ΜW. Το υποθαλάσσιο καλώδιο θα έχει ως αφετηρία την Αττική και μετά από 330 χλμ θα καταλήξει στον δήμο Ηρακλείου στην Κρήτη, για να συνδεθεί μετά από σύντομη διαδρομή με το υφιστάμενο ηλεκτρικό δίκτυο της Κρήτης. Πρόκειται για το μεγαλύτερο project στην ιστορία του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, ύψους 1 δισ. ευρώ.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΜΠΕ