Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Περίοδος που ευνοεί τις επενδύσεις, με βάση τη διαμόρφωση των αξιών των πλοίων, μπορεί να χαρακτηριστεί το 2019, σύμφωνα με την έρευνα που έκαναν η VesselsValue σε συνεργασία με την εταιρεία συμβούλων ViaMar.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εκτίμηση στην οποία καταλήγει η έρευνα, οι τιμές των φορτηγών πλοίων (bulk carriers) αναμένεται να πέσουν από 5% μέχρι 10% ανάλογα με τον τύπο του πλοίου, μέχρι το τέλος του έτους. Οι τιμές των πλοίων θα αρχίσουν να ανεβαίνουν σταδιακά από τις αρχές του 2020. Η άνοδος των τιμών θα είναι περισσότερο άμεση για τα μικρής χωρητικότητας πλοία, ενώ για τα capes (πλοία 170.000 τόνων) αναμένεται να φτάσουν στα επίπεδα του Ιανουαρίου 2019, στα μέσα του 2021.
Οφέλη ανά κατηγορία
Τη μεγαλύτερη απόδοση αναμένεται να έχουν τα πλοία όλων των κατηγοριών μετά το πρώτο τρίμηνο του 2022. Τα panamaxes αναμένεται να έχουν το μικρότερο κέρδος, αφού η τιμή τους θα ανέβει κατά 7% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2019, τα capesize εκτιμάται ότι θα ανέβουν κατά 14%, τα supramax κατά 17% και τα handy κατά 19%.
Όπως επισημαίνεται στην ανάλυση, την τρέχουσα περίοδο οι ναύλοι για τα capesize έχουν συρρικνωθεί σε πολύ σημαντικό βαθμό, παρασύροντας και τα υπόλοιπα μεγέθη πλοίων, τα οποία όμως τις τελευταίες εβδομάδες έχουν ανακάμψει.
Όσον αφορά τη ζήτηση, στο πρώτο τρίμηνο του 2019 πουλήθηκαν για διάλυση πλοία συνολικής χωρητικότητας 3 εκατ. τόνων, ενώ και οι νέες παραγγελίες έχουν κινηθεί σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Τα containerships
Μεγάλο άλμα στις αξίες των containerships τύπου panamax, μέχρι τις αρχές του 2022 δείχνει η έρευνα των δύο οίκων. Σύμφωνα με τον υπολογισμό η αξία των panamaxes, ενώ θα πέσουν κατά 10% μέσα στο 2019, στη συνέχεια θα αρχίσουν να ανεβαίνουν και αναμένεται να κερδίσουν 45%, με βάση την αξία τους στις αρχές του 2019, στις αρχές του 2022.
Στους άλλους τύπους των containerships (post panamax, handy και feedmax) οι τιμές δεν αναμένεται να δεχθούν μεγάλες πιέσεις μέσα στο 2019 και σύμφωνα με την εκτίμηση θα κερδίσουν 20%, 25% και 27% αντίστοιχα μέχρι τις αρχές του 2022.
Ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρθηκε στις κύριες αγορές είχε σαφείς διαφοροποιήσεις τον χειμώνα που πέρασε. Ο κύριος λόγος για τους ισχυρότερους ρυθμούς ανάπτυξης στη Βόρεια Αμερική ήταν ο συνεχιζόμενος εμπορικός πόλεμος, με την Κίνα όπου η αγορά προωθούσε τα εμπορεύματα πριν από την επιβολή των αυξήσεων που είχαν προγραμματιστεί για την 1η Μαρτίου 2019. Ωστόσο, ενώ οι διαπραγματεύσεις προχωρούν, η αμερικανική κυβέρνηση καθυστέρησε επιπλέον τιμολόγια.
Η δραστηριότητα διαλύσεων πλοίων το τέταρτο τρίμηνο του 2018 αυξήθηκε σημαντικά, ενώ αναμένεται η «απόσυρση» χωρητικότητας ίσης με 50.000 μέχρι 60.000 teu ανά τρίμηνο μέσα στο 2019. Η πιο σημαντική εξέλιξη όμως ήταν η μείωση της ταχύτητας των πλοίων όπως υλοποιήθηκε το τέταρτο τρίμηνο, που θα περιορίσει την αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας στην αγορά.
Δεξαμενόπλοια
Καθηλωμένες στα ίδια επίπεδα αναμένεται να μείνουν οι αξίες των δεξαμενόπλοιων μέχρι και το πρώτο τρίμηνο του 2020, σε σχέση με τις αρχές του 2019. Μετά το α’ τρίμηνο της επόμενης χρονιάς, οι αξίες των πλοίων αναμένεται να αρχίσουν να αυξάνονται σταδιακά μέχρι και το πρώτο τρίμηνο του 2022. Τα σούπερ τάνκερ (VLCC’s) των 300.000 τόνων μεταφορικής ικανότητας θα κερδίσουν μέχρι τότε περίπου το 10% της σημερινής τους αξίας.
Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου (τύπου MR) θα κερδίσουν μέσα σε τρία χρόνια από τώρα περίπου ένα 6% της αξίας τους, ενώ τα τύπου LR2 θα φτάσουν το 17%. Τα suezmax θα ανέβουν κατά 17% για το ίσιο χρονικό διάστημα, ενώ τα aframaxes θα κερδίσουν ένα 15% περίπου στο ίδιο χρονικό διάστημα.
Τα LPG carriers
Τέλος, όσον αφορά τα υγραεριοφόρα (LPG carriers) οι αξίες τους, σύμφωνα με την εκτίμηση, αναμένεται να παραμείνουν σταθερές μέχρι και το πρώτο τρίμηνο του 2020. Τα μεγαλύτερα κέρδη υπολογίζεται ότι θα κερδίσουν τα MGC των οποίων η αξία θα αυξηθεί κατά 28% μέχρι τα μέσα του 2022. Οι υπόλοιποι τύποι πλοίων θα αυξήσουν την αξία τους, σταδιακά, από 5% μέχρι 12% το ίδιο χρονικό διάστημα.