Από την έντυπη έκδοση
Έξι ολόκληρες θέσεις κέρδισε το 2018 στην παγκόσμια κατάταξη το λιμάνι του Πειραιά με βάση υπολογισμού τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner, ο Πειραιάς διακίνησε συνολικά από όλους τους προβλήτες 4,91 εκατ. TEUs έναντι 4,15 εκατ. TEUs έναν χρόνο πριν και «σκαρφάλωσε» από την 38η στην 32η θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Τα στοιχεία αυτά της Alphaliner, που πρώτη φορά βλέπουν το φως της δημοσιότητας, αποτυπώνουν τη σημαντική ώθηση που έχει δώσει στον Πειραιά η Cosco.
Η μεγαλύτερη αύξηση
Επιπλέον πρέπει να σημειωθεί ότι ο Πειραιάς εμφανίζει τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση μεταξύ των 40 πρώτων λιμανιών (+18,4%). Κανένα άλλο λιμάνι δεν έχει να επιδείξει τέτοιους εκρηκτικούς ρυθμούς ανάπτυξης, με το λιμάνι Colon του Παναμά να επιδεικνύει λίγο χαμηλότερους ρυθμούς, καθώς κατάφερε να κερδίσει πέντε θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη, ενώ παρουσίασε ποσοστιαία αύξηση στη διακίνηση φορτίων κατά 11,1%, στα 4,32 εκατ. TEUs. Πάντως τη δεύτερη μετά τον Πειραιά μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο στη διακίνηση φορτίων πέτυχαν τα λιμάνια Colombo της Σρι Λάνκα και Jakarta της Ινδονησίας με 13,5% και τα δύο, τα οποία φιγουράρουν στις θέσεις 22 και 23 της λίστας της Alphaliner με 7,05 εκατ. TEUs και 6,90 εκατ. TEUs αντιστοίχως.
Άνοδος 4,9% στα 120 λιμάνια
Το 2018 στα 120 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου σημειώθηκε αύξηση κατά 4,9% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Ειδικότερα στα εν λόγω λιμάνια διακινήθηκαν συνολικά 654 εκατ. TEUs. Τα 104 απ’ αυτά κατέγραψαν άνοδο στη διακίνηση containers και τα υπόλοιπα πτώση. Επίσης τρία νέα λιμάνια συμπεριλήφθηκαν στη λίστα των 120 (Buenaventura, Lome και Jinzhou), ενώ τρία άλλα βρέθηκαν εκτός αυτής (Beirut, Puerto Limon και Dandong). Από τα 120 μεγαλύτερα λιμάνια διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως τα 27 βρίσκονται στην Κίνα, εννιά στις ΗΠΑ και πέντε στην Ιαπωνία. Μεταξύ των 40 πρώτων τα 12 είναι κινεζικά, επτά ανήκουν σε χώρες-μέλη της Ε.Ε. (Ολλανδία ένα, Γερμανία δύο, Ελλάδα ένα, Βέλγιο ένα, Ισπανία δύο) και τρία ανήκουν στις ΗΠΑ.
Στα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια τα επτά είναι κινεζικά, ένα της Σιγκαπούρης, ένα των ΗΠΑ και ένα της Κορέας. Το πρώτο ευρωπαϊκό, το Ρότερνταμ, βρίσκεται στη 12η θέση. Την πρώτη θέση κατέχει για μια ακόμη χρονιά το λιμάνι της Σαγκάης με διακίνηση 42,01 εκατ. TEUs το 2018. Ακολούθησε ο λιμένας της Σιγκαπούρης, από τον οποίο εκτιμάται ότι διακινήθηκαν περίπου 36,6 εκατ. TEUs πέρυσι, αύξηση κατά 8,7% σε σχέση με το 2017. Στην τρίτη θέση βρέθηκε ο κινεζικός λιμένας της Νινγκμπό με διακίνηση που άγγιξε τα 26,35 εκατ. TEUs το 2018, αυξημένα κατά 7,1% συγκριτικά με το 2017. Την πεντάδα συμπληρώνουν δυο ακόμη κινεζικά λιμάνια του Shenzhen και Guangtzou με 25,74 εκατ. TEUs και 21,87 εκατ. TEUs αντιστοίχως διακινούμενα φορτία. Με βάση τις παραπάνω επιδόσεις ο Πειραιάς είναι δεύτερο λιμάνι στη Μεσόγειο και έκτο σε μέγεθος στην Ευρώπη.
Να σημειωθεί, τέλος, ότι η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά προβλέπεται να ξεπεράσει τα 5 εκατ. TEUs φέτος. Ήδη για το πρώτο τρίμηνο του 2019 έχει σημειωθεί νέο ρεκόρ διακίνησης στους προβλήτες εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και οι τρεις μαζί αθροιστικά ξεπέρασαν το 1,33 εκατ. TEUs.