Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Δοκιμαστικές πτήσεις, με βαρύνουσα εθνική σημασία, προκειμένου να αναθερμανθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον για τα υδροπλάνα -που παραμένουν καθηλωμένα τα τελευταία έξι χρόνια λόγω γραφειοκρατικών αγκυλώσεων- γίνεται προσπάθεια να ξεκινήσουν φέτος το καλοκαίρι στο Ιόνιο Πέλαγος. Το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρείται αυξημένη κινητικότητα στον πολυαναμενόμενο τομέα των υδατοδρομίων, καθώς πολλοί αρμόδιοι - εμπλεκόμενοι φορείς (δημόσιοι και ιδιωτικοί) λαμβάνουν πρωτοβουλίες και δημοσιοποιούν τη βούλησή τους για την ταχύτερη δυνατή υλοποίηση αυτού του συγκοινωνιακού δικτύου.
Υποδομές
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας Α.Ε. ανέλαβε επικεφαλής εταίρος του διασυνοριακού προγράμματος SWAN (Sustainable Water Aerodrome Network) της Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας Interreg για την υλοποίηση των υποδομών ενός δικτύου υδατοδρομίων μεταξύ Κέρκυρας, Παξών, Οθωνών, Ερείκουσας, Μαθρακίου και περιοχών της Ν. Ιταλίας. Επίσης ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας συμμετέχει μαζί με την Ελληνικά Υδατοδρόμια στη μικτή εταιρεία Υδατοδρόμια Βορείου Ιονίου ΕΠΕ που θα είναι ο φορέας λειτουργίας των Υδατοδρομίων Κέρκυρας, Παξών, Οθωνών, Ερείκουσας, Μαθρακίου.
Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, θα μπορούσε να γίνουν φέτος δοκιμαστικές πτήσεις στο υποτυπώδες δίκτυο των τριών αδειοδοτημένων βάσεων σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, το οποίο μπορεί να συμπληρωθεί από τα διαπόντια νησάκια, μεταξύ των οποίων και η Ερείκουσα.
Δίκτυο υδατοδρομίων
Το τελευταίο διάστημα, η κυβέρνηση -διά του αρμόδιου υπουργού Υποδομών & Μεταφορών- δηλώνει ότι προχωράει ο εθνικός στρατηγικός σχεδιασμός για δίκτυο υδατοδρομίων στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας. Ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ανήγγειλε προ ημερών ότι στην Ανατολική Αττική θα δημιουργηθούν υδατοδρόμια σε Ραφήνα, Μαραθώνα, Λαύριο και Βάρκιζα. Επίσης, η αξιωματική αντιπολίτευση, πρόσφατα, παρουσίασε το κυβερνητικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για τις υποδομές, όπου συμπεριλαμβάνονται και τα υδατοδρόμια.
Συγκεκριμένα ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην παρουσίασή του ανέφερε: «Στο πρόγραμμά μας περιλαμβάνεται το δεύτερο πακέτο παραχώρησης των αεροδρομίων και φυσικά τα περιβόητα και πονεμένα υδατοδρόμια. Παρεμβάσεις τόσο κρίσιμες για τα νησιά μας, που ευνοούν, ταυτόχρονα, τουρισμό, εμπόριο και μεταφορές».
Επισημαίνεται ότι από πλευράς των ιδιωτικών φορέων / επενδυτών το ενδιαφέρον παραμένει θερμό, όπως δηλώνει στη «Ν» ο πρόεδρος της Ελληνικά Υδατοδρόμια Τάσος Γκόβας. Διεθνή επενδυτικά σχήματα, προσθέτει, παρακολουθούν τις τελευταίες εξελίξεις και προγραμματίζουν τη δραστηριοποίησή τους αμέσως μόλις δημιουργηθεί το πρώτο δίκτυο υδατοδρομίων που θα επιτρέπει τη βιώσιμη λειτουργία των υδροπλάνων.
Το πιο πρόσφατο επενδυτικό ενδιαφέρον παρουσιάστηκε από τον Ελληνομεξικανό επιχειρηματία Ρικάρντο Νικολόπουλο, ιδιοκτήτη αεροπορικής εταιρείας στην Αμερική.
Συνεχές παραμένει και το ενδιαφέρον της ελληνικής εταιρείας K2 SmartJets για την έναρξη πτήσεων υδροπλάνων μέσω της AirWaves. Ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Ανδρέας Καροτσιέρης, παρά τον έντονο προβληματισμό του για την πολυετή στασιμότητα, παραμένει στην πρώτη γραμμή εκκίνησης των υδροπλάνων, αρκεί οι συνθήκες να επιτρέψουν το προφανές.
Από την πλευρά της, η εταιρεία ΑΚΤΩR Facility Management, του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, συμμετέχει στην εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια με ποσοστό 55% στηρίζοντας το project.
Παρόλο που έχουν υπάρξει σημαντικές καθυστερήσεις, δηλώνει στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩR FM Γιάννης Αναστασιάδης συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε την επένδυση, καθώς πιστεύουμε ότι η λειτουργία των υδατοδρομίων θα προσφέρει σημαντική βοήθεια στις συγκοινωνιακές ανάγκες των νησιών και συνεπακόλουθα βιωσιμότητα και κερδοφορία στην επένδυσή μας. Επιβάλλεται όμως οι διαδικασίες, που καθυστερούν ανεξήγητα τα τελευταία χρόνια, όπως υπογραμμίζει, να επιταχυνθούν ώστε να δημιουργηθεί το απαιτούμενο δίκτυο υδατοδρομίων προκειμένου να ξεκινήσουν οι πτήσεις.
Λουτράκι και Εύβοια
O Δήμος Λουτρακίου και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο προχωρούν τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τα υδατοδρόμια σε Λουτράκι και Καλαμάκι. Πρόσφατα διεξήγαγαν με το 1ο Διεθνές Συνέδριο Λουτρακίου για τις συνέργειες των υδροπλάνων με την κρουαζιέρα.
Επιπλέον, ο Οργανισμός Λιμένων Εύβοιας υλοποιεί τη διαδικασία δημιουργίας πέντε υδατοδρομίων (σε Χαλκίδα, Αιδηψό, Κύμη, Αλιβέρι, Κάρυστο και ενός υδάτινου πεδίου στην Ερέτρια), ενώ η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων προχωράει, με ανάδοχο την εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια, την αδειοδότηση των υδατοδρομίων Κεφαλονιάς, Ιθάκης, Λευκάδας, Μεγανησίου.
Στο Αιγαίο
Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ολοκληρώνει τις επόμενες ημέρες τον διαγωνισμό για την αδειοδότηση 20 υδατοδρομίων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα. Αναλυτικότερα, σε Ρόδο (δύο υδατοδρόμια), Χάλκη, Σύμη, Τήλο, Κάρπαθο, Καστελόριζο, Αγαθονήσι, Νίσυρο, Αστυπάλαια, Κάσο, Μύκονο, Σαντορίνη, Κύθνο, Κέα, Άνδρο, Σίκινο, Σέριφο, Δονούσα, Ανάφη.
Τέλος, η Περιφέρεια Β. Αιγαίου δρομολογεί τις προγραμματικές συμβάσεις με τα αρμόδια Λιμενικά Ταμεία για την κατασκευή και αδειοδότηση 10 υδατοδρομίων σε νησιά δικαιοδοσίας της, ενώ οι φορείς διαχείρισης λιμένων Κρήτης (Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, Λιμενικά Ταμεία και Οργανισμός Λιμένα) το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν λάβει σειρά πρωτοβουλιών με στόχο τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων στην Κρήτη, καθώς είναι κοινή η διαπίστωσή τους ότι τα υδατοδρόμια αποτελούν σημαντικό παράγοντα για την ανάπτυξη των λιμανιών της Κρήτης.