Η εισαγωγή των καυσίμων χαμηλού θείου την επόμενη χρονιά, προκειμένου ο παγκόσμιος στόλος να ανταποκριθεί στους νέους αυστηρότερους κανόνες για τις εκπομπές ρύπων, θα σηματοδοτήσει την μεγαλύτερη αλλαγή στον κλάδο της ναυτιλίας από τότε, που πέρασε από τον άνθρακα στο βαρύ πετρέλαιο στις αρχές του 20ου αιώνα.
Οι νέοι κανόνες, που θα τεθούν σε ισχύ στις αρχές του 2020, θα επηρεάσουν τουλάχιστον 60.000 πλοία ανά τον κόσμο, με το πρόσθετο κόστος για τον κλάδο να υπερβαίνει τα 50 δισ. δολάρια, όπως αναφέρουν στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών στη Wall Street Journal. Μελέτη του οίκου Wood Mackenzie, που είχε παρουσιάσει η Ναυτεμπορική, ανεβάζει ακόμη περισσότερο το «λογαριασμό», προβλέποντας ότι το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων παγκοσμίως θα αυξηθεί ακόμη και κατά 60 δισ. δολάρια το επόμενο έτος.
Οι αλλαγές στους κανονισμούς υποχρεώνουν ένα μέρος του παγκόσμιου στόλου να στραφεί στα καύσιμα μειωμένου θείου, τα οποία όμως είναι ακριβότερα, όπως είναι το «marine gasoil (MGO)» και το «ultra low sulfur fuel oil (ULSFO)». Ήδη έχουν αρχίσει οι διαμαρτυρίες και οι προειδοποιήσεις για το βαρύ κόστος και υπάρχουν αιτήματα για αναβολή της εφαρμογής των νέων κανόνων.
Το εάν θα δοθεί παράταση δεν μπορεί κανείς να το πει. Και έτσι με μόλις οχτώ μήνες να απομένουν, οι προετοιμασίες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. «Οι ναυτιλιακές αρχίζουν να συμβιβάζονται με το νέο λογαριασμό» σχολιάζει η WSJ και προσθέτει ότι υπάρχει πια η παραδοχή ότι το κόστος θα πρέπει να μετακυληθεί σε έναν βαθμό τουλάχιστον στους πελάτες ανά την εφοδιαστική αλυσίδα. Ωστόσο για να συμβεί αυτό θα πρέπει να υπάρξει πλήρης διαφάνεια στο πόσα περισσότερα χρήματα δίνουν για να κρατήσουν τα πλοία τους εν πλω.
Αναμένονται σημαντικές αυξήσεις στους ναύλους, οι οποίοι την τελευταία πενταετία παρέμεναν υπό πίεση ως αποτέλεσμα της περίσσειας προσφοράς και του πολέμου προσφορών. Αρκετές από τις κορυφαίες ναυτιλιακές του κόσμου αδυνατούσαν να εμφανίσουν κερδοφορία για μεγάλο μέρος της δεκαετίας και οι προοπτικές για τα οικονομικά αποτελέσματα έως και το 2021 δεν είναι ευοίωνες σε ένα περιβάλλον αισθητής επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας και εμποριών εντάσεων ανάμεσα σε ΗΠΑ, Κίνα και Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Εάν το έξτρα κόστος των χαμηλών σε θείο καυσίμων πάει στις ναυτιλιακές και μείνει εκεί, θα έχει ως αποτέλεσμα χρεοκοπίες» προειδοποιείο ο Σόρεν Σκου, διευθύνων σύμβουλος της A.P. Moller-Maersk A/S,.
Σημειώνεται ότι από τις αρχές του 2020 το όριο περιεκτικότητας σε θείο στο πετρέλαιο που χρησιμοποιείται ως καύσιμο στα πλοία θα μειωθεί από 3,5%, που είναι σήμερα, στο 0,5%, ενώ στις περιοχές ελέγχου των εκπομπών αερίων ρύπων (Emission Control Areas-ECA) θα χρησιμοποιείται καύσιμο με περιεκτικότητα 0,1% σε θείο.
naftremporiki.gr με πληροφορίες από Wall Street Journal