Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Η υστέρηση στον τομέα των λιμενικών υποδομών, η έλλειψη ουσιαστικής προβολής στο εξωτερικό κι η απουσία ενός ανταγωνιστικού πλαισίου φορολόγησης των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής είναι τα τρία βασικά ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος - ΣΙΤΕΣΑΠ.
Η πρόεδρος του Συνδέσμου, Ελένη Βρυώνη, κατά τη διάρκεια της Γ.Σ. του ΣΙΤΕΣΑΠ, αναφέρθηκε και σε ζητήματα που έχουν να κάνουν και με τη μαρίνα Αλίμου, σε σχέση με την ιδιωτικοποίησή της, που είναι σε εξέλιξη, αφού η συγκεκριμένη μαρίνα αποτελεί τη βάση περίπου 800 σκαφών του συγκεκριμένου κλάδου. Επίσης έκανε αναφορά στο ζήτημα των «έξι μιλίων», που θα πρέπει να ταξιδεύουν τα σκάφη αναψυχής προκειμένου να μην τους επιβάλλεται ΦΠΑ, τονίζοντας ότι δεν έχει βγει διευκρινιστική εγκύκλιος, ενώ επεσήμανε ότι δεν λειτούργησε ακόμα το σύστημα για καταβολής του τέλους πλόων, παρά το γεγονός ότι η καταβολή του είχε οριστεί για τις 2 Απριλίου 2019.
Ειδικότερα κωδικοποιώντας τις θέσεις του ΣΙΤΕΣΑΠ αναφέρθηκε:
Η κα. Ελένη Βρυώνη, Πρόεδρος ΣΙΤΕΣΑΠ
Στην έλλειψη ουσιαστικής προβολής των δραστηριοτήτων του Συνδέσμου από το υπουργείο Τουρισμού και στις διαδικασίες που επηρεάζουν την παροχή των υπηρεσιών προς τους πελάτες. - Στη συνεχιζόμενη, όπως είπε, υστέρηση στην ανάπτυξη και βελτίωση των λιμενικών και άλλων υποδομών που είναι προϋποθέσεις της ομαλής λειτουργίας και εξέλιξης του κλάδου του θαλάσσιου τουρισμού και στην προσαρμογή διαφόρων χωροθετικών διατάξεων, όπως για τους πλωτούς προβλήτες.
- Στη δημιουργία σωστού, δίκαιου, μακροπρόθεσμου και ανταγωνιστικού πλαισίου νομοθεσίας οικονομικών επιβαρύνσεων και φορολογήσεων των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του κλάδου, ώστε να μην υπάρχουν, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, απροειδοποίητες αλλαγές, ξαφνικές βαριές επιβολές εισφορών, χρεώσεων, χρεώσεις αμφίβολων υπηρεσιών στα κατά τόπους αγκυροβόλια.
Προβληματισμός για την επόμενη μέρα
Οι επιχειρηματίες μέλη του Συνδέσμου εξέφρασαν τον προβληματισμό τους, για τις εξελίξεις στη μαρίνα Αλίμου και αναφέρθηκαν ειδικότερα στην «ανακολουθία» των χρεώσεων «δήθεν ζητούμενης εγγύησης» που έχει θέσει η μαρίνα. Επίσης τονίστηκε ότι μέχρι σήμερα δεν υπάρχει συγκεκριμένη εξασφάλιση του τι θα συμβεί την επόμενη μέρα για τους επαγγελματίες του κλάδου, όταν και επιλεγεί ο επόμενος ιδιοκτήτης, με βάση τον υπό εξέλιξη διαγωνισμό.
Ιδιαίτερη συζήτηση έγινε σε σχέση με την εκκρεμότητα συγκεκριμενοποίησης των τυχόν δεσμεύσεων που θα έχει ο παραχωρησιούχος της μαρίνας Αλίμου, σε σχέση με τα επαγγελματικά σκάφη, διότι δεν υπάρχουν προβλέψεις αλλά ούτε και ενημέρωση για το τιμολογιακό καθεστώς που θα έχουν τα επαγγελματικά σκάφη, κάτι που με το παρόν καθεστώς έχει καθοριστεί και έχει επιβεβαιωθεί και με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Εφαρμογή αποφάσεων
Ο γενικός γραμματέας Ευθύμης Μπιμπής αναφέρθηκε στις δυσκολίες που υπάρχουν στην εφαρμογή των αποφάσεων για τη λειτουργία του κλάδου. Ειδικότερα, στάθηκε στο θέμα της «ανοικτής θάλασσας», και της επιβολής ΦΠΑ στα ταξίδια, γεγονός που είχε προβληματίσει τους επαγγελματίες. Αναφορικά με τις εγγραφές στο ηλεκτρονικό μητρώο σκαφών, επεσήμανε ότι η προθεσμία λήγει σύντομα και το υπουργείο έχει δηλώσει ότι δεν θα δοθεί παράταση.
Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ Γιάννης Μακρυδάκης έκανε μία εξειδικευμένη παρουσίαση σχετικά με τις σχέσεις με τις Λιμενικές Αρχές, και τους ελέγχους, στην περιοχή της μαρίνας Αλίμου και των άλλων Λιμενικών Σταθμών της Ανατολικής Αττικής, αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας. Αναφέρθηκε στις διαδικασίες των ελέγχων των εγγράφων απόπλου. Ο Σύνδεσμος έχει ζητήσει τη θεσμοθέτηση ανοικτής γραμμής με το υπουργείο Ναυτιλίας, για να αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση, είτε τυχόν παρερμηνείες των νομοθεσιών, είτε διαφορές κατά περίπτωση στους διάφορους Λιμενικούς Σταθμούς.
Επισημάνθηκε επίσης ότι διαπιστώνεται ότι τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος και έχουν διάθεση εξυπηρέτησης, στο πλαίσιο όμως των διευκρινίσεων που έχουν λάβει από το Αρχηγείο, και τα περισσότερα προβλήματα δημιουργούνται από απορίες ή διαφοροποιήσεις ερμηνείας διατάξεων.
Τέλος, ο έφορος του Συνδέσμου Πάρις Λουτριώτης περιέγραψε ειδικότερα το πρόβλημα του ελλιμενισμού και τις ανάγκες για χώρους συντήρησης και επισκευών σκαφών στην Αττική, ιδιαίτερα τον χειμώνα, περίοδο που ελλιμενίζονται στην περιοχή, περισσότερα από τα μισά σκάφη που δραστηριοποιούνται σε όλη την επικράτεια. Επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια της συζήτησης και το γεγονός ότι οι άλλες μαρίνες της Αττικής έχουν έλλειψη χερσαίου χώρου για διαχείμανση σκαφών.