Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται το στοχευμένο πλάνο για την περίοδο 2019-2022 του Αγροτικού Πτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Ιωαννίνων, Πίνδος (ΑΠΣΙ «ΠΙΝΔΟΣ»), που περιλαμβάνει επενδύσεις στις μονάδες παραγωγής ύψους 20 εκατ. ευρώ, κινήσεις ενίσχυσης του εξαγωγικού χαρτοφυλακίου, είσοδο στο έτοιμο φαγητό και διεύρυνση εμπορικών συνεργασιών σε άλλες κατηγορίες κρέατος.
Η κεντρική φιλοσοφία του αναπτυξιακού σχεδιασμού, σύμφωνα με τη διοίκηση του Συνεταιρισμού, είναι η αύξηση της παραγωγής και κατ’ επέκταση του εισοδήματος των 500 μελών του Συνεταιρισμού, πάντα στον άξονα της κερδοφόρας δραστηριοποίησης. Ειδικότερα, το επενδυτικό κομμάτι, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του ΑΠΣΙ Πίνδος Λάζαρο Τσακανίκα, περιλαμβάνει: νέα μονάδα επεξεργασίας κρέατος κοτόπουλου και μονάδας έτοιμων ψημένων φαγητών, νέο εργοστάσιο ζωοτροφών για παραγωγή φυράματος για όρνιθες αναπαραγωγής, εκσυγχρονισμό και επέκταση πτηνοτροφείου, εκσυγχρονισμό κέντρου διανομής και στόλου και επέκταση μονάδας παραγωγής οργανουχουμικού λιπάσματος.
Εξωστρέφεια
Σε επίπεδο εξωστρέφειας, επί του παρόντος, ο Συνεταιρισμός δραστηριοποιείται κυρίως στην Αλβανία όπου εξάγει νεοσσούς και ζωντανά κοτόπουλα, καθώς και τελικά προϊόντα. Διαθέτει επίσης τα προϊόντα της στη Βόρεια Μακεδονία, στη Βουλγαρία, στην Ιταλία, ενώ πέρυσι εισήλθε και στην Κύπρο. Συνολικά οι εξαγωγές διαμορφώνονται στα 6,5 εκατ. ευρώ. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος είναι η ενίσχυση των εξαγωγών μέσω της εισόδου σε αγορές της Μέσης Ανατολής.
Έτοιμο φαγητό
Παράλληλα, με στόχο να εκμεταλλευθεί την αυξανόμενη άνοδο της ζήτησης σε έτοιμο φαγητό, ο Συνεταιρισμός σχεδιάζει να δραστηριοποιηθεί και στον συγκεκριμένο τομέα. Ήδη στο μικροσκόπιο βρίσκεται ο σχεδιασμός για μουσακά και παστίτσιο με κιμά κοτόπουλου ελευθέρας βοσκής, ενώ προβλέπεται η προϊοντική γκάμα να επεκταθεί και σε άλλα τρόφιμα. «Ο συνεταιρισμός υλοποιεί ερευνητικό πρόγραμμα με στόχο την είσοδό του σε αυτή την κατηγορία, ετοιμάζοντας προϊόντα που θα προέρχονται από ειδικές εκτροφές» ανέφερε ο κ. Τσακανίκας, επισημαίνοντας ότι προς την κατεύθυνση της στήριξης του σχεδιασμού κινείται και η δημιουργία του νέου εργοστασίου για τα έτοιμα ψημένα προϊόντα, που θα απορροφήσει κεφάλαια ύψους 3 εκατ. ευρώ.
Το νέο brand
Στο μεταξύ, από πέρυσι ο Συνεταιρισμός ξεκίνησε συνεργασία με περίπου 50 παραγωγούς άλλων κρεάτων (όπως μαύρος χοίρος, βοοειδή, κ.λπ.) όχι σε επίπεδο εκτροφής, αλλά για διανομή των προϊόντων τους, μέσω του brand Αγροζωή. Ήδη, οι συγκεκριμένοι κωδικοί βρίσκονται σε επιλεγμένα κρεοπωλεία, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται συζητήσεις και με αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Αντίστοιχα, δρομολογείται και η διεύρυνση της διανομής των Ηπειρωτικών Αυγών, καθώς ο Συνεταιρισμός είναι πολύ κοντά σε συμφωνία με δύο ισχυρές αλυσίδες.
Tα αποτελέσματα
Σε επίπεδο μεγεθών, τα αποτελέσματα του 2018 ήταν σημαντικά υψηλότερα από τις αρχικές εκτιμήσεις, που προέβλεπαν ανάπτυξη πωλήσεων 8%, καθώς η αύξηση του τζίρου ανήλθε τελικά στο 13,75%, στα 250 εκατ. ευρώ. Όπως αναφέρθηκε, περίπου 10 εκατ. ευρώ από την ανάπτυξη του τζίρου προήλθαν από την ενεργοποίηση των καταστημάτων του Μαρινόπουλου στο δίκτυο Σκλαβενίτη.
Παράλληλα όμως μέρος της πορείας αυτής αποδίδεται από τα στελέχη της Πίνδου τόσο στην ενσωμάτωση περίπου 40 παραγωγών του προβληματικού συνεταιρισμού της Άρτας και περί των 15 παραγωγών της Ανέζας Άρτας. Σε ό,τι αφορά την κερδοφορία, τα EBITDA διατηρήθηκαν στα 9,8 εκατ. ευρώ, ενώ το bottom line διαμορφώνεται στα 3 εκατ. ευρώ.
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω το μερίδιο αγοράς σε όρους παραγωγής του ΑΠΣΙ ΠΙΝΔΟΣ κατά τη χρήση 2018 ενισχύθηκε κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες και ανήλθε σε 32% (στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης). Επιδίωξη του Συνεταιρισμού είναι εφεξής να επιτυγχάνεται ανάπτυξη εσόδων της τάξεως του 3%-5% ετησίως. Οι επενδύσεις που υλοποιήθηκαν κατά το 2018 ανήλθαν σε 3,373 εκατ. ευρώ, με τις συνολικές επενδύσεις της τριετίας 2016-2018 να διαμορφώνονται σε 7,395 εκατ. ευρώ.