Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ανοδική ρότα για τους ναύλους στα δεξαμενόπλοια αναμένει η διοίκηση της Tsakos Energy Νavigation (TEN) του Ομίλου Τσάκου για το 2019. Παράλληλα η διοίκηση της ΤΕΝ ελπίζει σε διπλασιασμό της αξίας της μετοχής της εταιρείας για τους επόμενους 6-9 μήνες, εφόσον τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου παραμείνουν σε βιώσιμα επίπεδα.
Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις θεσμικών επενδυτών κατά την παρουσίαση των ετήσιων αποτελεσμάτων της εταιρείας ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ, Νίκος Τσάκος, είπε: «Ελπίζουμε ότι θα έχουμε ένα βιώσιμο περιβάλλον στην αγορά δεξαμενόπλοιων για τους επόμενους έξι έως εννέα μήνες, που θα επιτρέψει τουλάχιστον τον διπλασιασμό της μετοχής από τα επίπεδα που είναι σήμερα».
Η μετοχή της ΤΕΝ διαπραγματεύεται το τελευταίο διάστημα στην περιοχή των 3,1 δολ.
Τα έσοδα του 2018
Η ΤΕΝ ανακοίνωσε για το 2018 έσοδα ύψους 529,879 εκατ. δολ. σχεδόν όσα και το 2017 (529,182 εκατ. δολ.) και ζημίες που αναλογούν στους μετόχους στα 132,966 εκατ. δολ. έναντι ζημιών 16,164 εκατ. δολ. λόγω και των έκτακτων επιβαρύνσεων ύψους 65,9 εκατ. δολ. από την πώληση πέντε πλοίων, και προσαρμοσμένα EBITDA 190,733 εκατ. δολ. έναντι 216,253 εκατ. δολ. έναν χρόνο πριν.
Πάντως το τέταρτο τρίμηνο του 2018 ήταν πολύ καλύτερο από τα τρία προηγούμενα τρίμηνα, διάστημα κατά το οποίο ο κλάδος βούλιαξε σε ιστορικά χαμηλά.
Στο τέταρτο τρίμηνο η ΤΕΝ κατέγραψε έσοδα ύψους 153,755 εκατ. δολ. έναντι 134,517 εκατ. δολ. το ίδιο διάστημα το 2017, προσαρμοσμένα EBITDA 66,267 εκατ. δολ. έναντι 52,907 εκατ. δολ. το τέταρτο τρίμηνο του 2017 και ζημίες που αναλογούν στους μετόχους 73,353 εκατ. δολ. έναντι 16,728 εκατ. δολ. το τέταρτο τρίμηνο του 2017. Η καλή εικόνα του τέταρτου τριμήνου του 2018 διατηρείται και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019, σύμφωνα με τα στελέχη της ΤΕΝ.
Ζήτηση για αργό
Όπως επισημαίνει ο COO της ΤΕΝ, Γιώργος Σαρόγλου, η παγκόσμια κατανάλωση αργού αυξάνει οδηγούμενη από την άνοδο της ζήτησης σε Κίνα και Ινδία και την περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών από τις ΗΠΑ και οι ναύλοι αναμένεται να συνεχίσουν την ανοδική τροχιά τους μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του 2019 και αργότερα.
Θετικά επηρεάζει σε αυτή την κατεύθυνση και η άνοδος των διαλύσεων. Σημειώνεται ότι το 2018 πήγαν στα διαλυτήρια 178 δεξαμενόπλοια (μεταφορικής ικανότητας άνω των 10.000 dwt το ένα) ή συνολικά 20,8 εκατ. dwt, έναντι 102 πλοίων το 2017 (9,4 εκατ. dwt) και 40 το 2016 (2,5 εκατ. dwt).
Επίσης το συνολικό orderbook ανέρχεται σε 445 δεξαμενόπλοια για την επόμενη τριετία, ενώ σημειώνεται ότι υπάρχουν 980 δεξαμενόπλοια ηλικίας μεγαλύτερης των 15 ετών που αναμένεται να απομακρυνθούν από τον παγκόσμιο στόλο το ίδιο χρονικό διάστημα. Να σημειωθεί επίσης ότι το orderbook τον Φεβρουάριο του 2019 ήταν στο 9,4% του υφιστάμενου εν ενεργεία στόλου, ενώ στο τέλος του 2018 ήταν στο 10,2% και το 2010 στο 22,3%.
«Όχι» σε ευρεία χρήση scrubbers
Ενδιαφέρουσες ωστόσο ήταν οι τοποθετήσεις του κ. Νίκου Τσάκου και για το θέμα των scrubbers αλλά και της τιμής των νέων αποθειωμένων καυσίμων. Ο κ. Τσάκος, όπως είπε, θεωρεί ότι τα scrubbers ανοικτού βρόγχου είναι επικίνδυνα για το περιβάλλον και συμπλήρωσε ότι μόλις το 10% του στόλου της Tsakos Energy Νavigation (TEN) θα φέρει scrubbers και αυτό γιατί τις δαπάνες εγκατάστασης θα αναλάβουν οι ίδιοι οι ναυλωτές των πλοίων. Αναφορικά με την τιμή των νέων αποθειωμένων καυσίμων, εκτίμησε ότι μέχρι το 2020 θα είναι ακριβότερα από τα υψηλής περιεκτικότητας σε θείο καύσιμα κατά 100 δολ. από 200 δολ. που είναι σήμερα.