Τον σταθερό στρατηγικό προσανατολισμό και προσήλωση της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) να ενισχύσει την παρουσία της σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο στους κλάδους της προμήθειας και της εμπορίας, τόνισε μεταξύ άλλων ο δευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Δημήτρης Τζώρτζης, μιλώντας στο 1ο Συνέδριο της Ναυτεμπορικής για την Ενέργεια.
Ο κ. Τζώρτζης, αναφερόμενος στη διάσπαση της ΔΕΠΑ και τα οφέλη που θα προκύψουν, ανέφερε πως έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των δύο νέων εταιρειών, ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά και με αξιοπιστία στις προκλήσεις του ενεργειακού τομέα και ιδίως στον κλάδο του φυσικού αερίου.
Στο κομμάτι της εμπορίας και της προμήθειας, σύμφωνα με τον κ. Τζώρτζη, απαιτείται προσήλωση, με ισχυρές συμμαχίες και
σύναψη διεθνών συμβάσεων, τόσο σε αέριο αγωγού, όσο και σε LNG, ζητήματα που εξυπηρετούν τις στοχεύσεις της ΔΕΠΑ για «ισχυρή παρουσία στη γειτονιά μας και στο Διεθνές Trading, καθώς μόνο έτσι καθίσταται δυνατό να ανταπεξέλθει κανείς
σε ένα ανταγωνιστικό και απελευθερωμένο περιβάλλον Ενέργειας».
Αντίστοιχη στρατηγική αντίληψη χαρακτηρίζει και τον σχεδιασμό της εταιρείας για το κομμάτι των Υποδομών, όπως υπογράμμισε ο ίδιος. Συγκεκριμένα, κεντρική επιδίωξη της ΔΕΠΑ είναι να τροφοδοτήσει το μεγαλύτερο μέρος της Ελλάδας με αέριο, ακόμα και σε περιοχές που σήμερα παραμένουν εκτός δικτύου, αξιοποιώντας τεχνολογικές καινοτομίες όπως το Remote CNG και το Small Scale LNG, ενώ απαραίτητη είναι η ψηφιοποίηση του δικτύου (έξυπνο δίκτυο, έξυπνοι μετρητές). Σημαντική πλευρά της «Υποδομών» αποτελούν τα Διεθνή Έργα, που «αγκαλιάζουν» απ΄ άκρη σ’ άκρη τη χώρα και την αναδεικνύουν σε σταθερότατο πόλο ανάπτυξης. Από την πλευρά της, η ΔΕΠΑ έχει πολύ ενεργό μέρος σε αυτά, όντας ήδη project company (μαζί με την Edison) για τον αγωγό EastMed, αλλά και με τον IGB, που πριν το καλοκαίρι αρχίζει η κατασκευή του.
Αναφερόμενος στο κόστος ενέργειας και την απελευθέρωση της αγοράς, ο κ. Τζώρτζης τόνισε πως η χονδρική αγορά φυσικού
αερίου στην Ελλάδα έχει απελευθερωθεί από το 2009, ενώ από το 2017 υπάρχει σταθερά δεύτερος παίκτης (με firm contract). Υπογράμμισε, επίσης, ότι σήμερα υπάρχει ένας αξιόλογος αριθμός χρηστών και στις τρεις πύλες εισόδου και συγκεκριμένα 5 στο Σιδηρόκαστρο, εκ των οποίων οι 3 firm, 4 στη Ρεβυθούσα και 2 στους Κήπους.
Ανάλογα βήματα παρατηρούνται και στο πεδίο της λιανικής αγοράς φυσικού αερίου, όπου, αν και η αγορά απελευθερώθηκε πλήρως το 2018, εντούτοις «έχουμε ένα πόλεμο στις προσφορές, με περισσότερες από 42 εταιρείες να έχουν λάβει άδεια για παροχή φυσικού αερίου», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ.
Δίχως να υποτιμάται η ανάγκη περαιτέρω ενδυνάμωσης του ανταγωνισμού στην αγορά, επεσήμανε πως χρειάζεται προσοχή στα μέτρα που λαμβάνονται για την λειτουργία της αγοράς, δεδομένου της μεταβατικής περιόδου που βρισκόμαστε. Από την πλευρά της η ΔΕΠΑ κατάφερε «ακόμα και σε έντονες χρονιές (2017) να μην χάσει ούτε μια KWh σε παραδόσεις στους πελάτες της, όντας
η μόνη εταιρεία που προσφέρει ευελιξία και εγγυημένες ποσότητες». Ο νομοθέτης φρόντισε, με συγκεκριμένες προβλέψεις, την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας, σε όποιο σχήμα και εάν περιέλθει η ΔΕΠΑ “Εμπορίας”. Ο κ. Τζώρτζης τόνισε πως, παρ’ όλο το έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, η εταιρεία αναμένει πολύ θετικά οικονομικά αποτελέσματα για τη χρήση του 2018.
Στην ομιλία του στάθηκε, επίσης, στην ίδρυση και τη λειτουργία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, όπου και υπογράμμισε πως πανευρωπαϊκά υπάρχει πλέον καθαρά η τάση προς την επικράτηση του μοντέλου Hub Indexing (σε σχέση με Oil
basket indexing), ως μοντέλο τιμολόγησης και προσφοράς φυσικού αερίου. Στη βάση αυτή, εκτιμάται πως θα υπάρξει
μείωση τιμών και συγκεκριμένα έως και εξίσωση με το hub PSV στην Ιταλία, δεδομένης και της δυνατότητας ανάστροφης ροής του TAP, που θα επιτρέπει τις αγοραπωλησίες φυσικού αερίου προς τις δύο κατευθύνσεις, μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας.
Στα θετικά για το μέλλον του κλάδου πρέπει να προσμετρηθεί η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, καθώς τώρα οι λιμενικές
εγκαταστάσεις είναι κατάλληλες για να υποδέχονται πλοία >170.000 κυβικών μέτρων. Εντούτοις, όπως είπε ο ίδιος, στο πρώτο τρίμηνο του 2019 εντοπίζεται μια έντονα οπορτουνιστική συμπεριφορά των traders, γεγονός που αναδεικνύει την σημασία να υπάρξει ένα σαφές θεσμικό πλαίσιο για την λειτουργία της.
Τέλος, αισιόδοξος εμφανίστηκε για το «αύριο» της επιχείρησης, σημειώνοντας πως «η ΔΕΠΑ εδώ και 30 χρόνια διαδραματίζει
κρίσιμο ρόλο για την ελληνική οικονομία και τα νοικοκυριά και θα συνεχίσει να εγγυάται την ασφάλεια εφοδιασμού για όλες τις χρήσεις φυσικού αερίου». Μάλιστα, χαρακτηρίζοντας ως ιστορική πρόκληση τον μετασχηματισμό της εταιρείας σε ένα περιβάλλον απελευθερωμένης αγοράς, εξέφρασε την πίστη του ότι οι εργαζόμενοι, μόνιμοι και εργολαβικοί, παρά τον δύσκολο δρόμο που έχουν μπροστά τους, διαθέτουν τις απαραίτητες ικανότητες να τα καταφέρουν.