Άνω των 135 εκατ. η φοροσυνεισφορά των εφοπλιστών στην οικονομία

Υπεγράφη το νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Δημοσίου και της ναυτιλιακής κοινότητας
Πέμπτη, 28 Φεβρουαρίου 2019 12:36
UPD:12:36
INTIME NEWS/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Από αριστερά οι κ.κ.: Δημήτρης Λιάκος (υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ), Ευκλείδης Τσακαλώτος (υπουργός Οικονομικών), Φώτης Κουβέλης (υπουργός Ναυτιλίας), Αλέξης Τσίπρας (πρωθυπουργός), Θεόδωρος Βενιάμης (πρόεδρος της ΕΕΕ), Γιώργος Αγγελόπουλος (αντιπρόεδρος της ΕΕΕ) και Γιώργος Οικονόμου (μέλος του Δ.Σ. της ΕΕΕ).

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Πάνω από 75 εκατ. ευρώ ετησίως θα εισρέουν στα δημόσια ταμεία με το νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ναυτιλιακής κοινότητας, που υπογράφηκε χθες στη διάρκεια συνάντησης στο Μέγαρο Μαξίμου μεταξύ του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρου Βενιάμη.

Με τον συνυπολογισμό όμως και του φόρου χωρητικότητας, που συνεχίζει να καταβάλλει κανονικά η κάθε ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα την Ελλάδα, ανεξαρτήτως εάν τα πλοία που διαχειρίζεται φέρουν ελληνική ή ξένη σημαία, η συνολική συνεισφορά ξεπερνά τα 135 εκατ. ευρώ, καθώς το tonnage tax υπολογίζεται ότι είναι πάνω από 60 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.

Σύμφωνα με το γραφείο Τύπου του πρωθυπουργού, με το νέο Συνυποσχετικό, που ήταν αποτέλεσμα πολύμηνης διαπραγμάτευσης, καθίσταται πλέον μόνιμη η καταβολή ποσού, που αντιστοιχεί στο 10% των εισαγόμενων ναυτιλιακών μερισμάτων των φυσικών προσώπων. 

Με βάση το ύψος των δηλωθέντων μερισμάτων των τελευταίων ετών, το ποσό που θα εισρέει στα δημόσια ταμεία θα είναι, σύμφωνα πάντα με το Μέγαρο Μαξίμου, κατ’ ελάχιστον 75 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Ο Θ. Βενιάμης
Η υπογραφή του Συνυποσχετικού είχε προαναγγελθεί από τον ίδιο τον πρόεδρο της ΕΕΕ στην τελευταία συνέλευση της Ένωσης, όπου ο κ. Βενιάμης είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «η ναυτιλιακή μας κοινότητα, με συντριπτική πλειοψηφία σε αριθμό πλοίων και χωρητικότητα, έχει ήδη αποφασίσει να συνάψει ένα νέο Συνυποσχετικό οικειοθελούς παροχής με την πολιτεία, το οποίο σε κάθε περίπτωση θα σέβεται νομοτεχνικά το υφιστάμενο θεσμικό ναυτιλιακό πλαίσιο. 

Τα κύρια χαρακτηριστικά του νέου Συνυποσχετικού έγκεινται στην αόριστη χρονική διάρκεια αυτού και στην καταβολή ενός σταθερού ποσοστού 10% επί των εισαγόμενων ναυτιλιακών μερισμάτων των φυσικών προσώπων».

Ευχαριστίες Τσίπρα
Κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση στη συνάντηση, ο κ. Τσίπρας τόνισε: «Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την ανταπόκρισή σας στο αίτημα της κυβέρνησης να θεσπίσουμε μια μόνιμη συμφωνία. Εθελοντικού χαρακτήρα συμφωνία. Όλοι γνωρίζουν άλλωστε ότι με βάση το Σύνταγμα και την κείμενη νομοθεσία θα μπορούσατε να έχετε αποφύγει οποιαδήποτε συνεισφορά. Εντούτοις, το γεγονός ότι αντιλαμβάνεστε την ανάγκη να στηριχτεί η προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης για την ανάκαμψη της οικονομίας και την ενίσχυση, συνεπώς, της δημοσιονομικής μας ικανότητας σηματοδοτεί την εθνική ευθύνη που συμμερίζεστε να βγούμε από την κρίση. Η κρίση βέβαια ήταν πολυετής. Οι επιπτώσεις η αλήθεια είναι ότι δεν ήταν για όλους το ίδιο.

Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΌΣ

Εντούτοις, βρισκόμαστε σε μία περίοδο που μπορούμε πια να αισιοδοξούμε και άρα το γεγονός ότι εσείς δεν αντιλαμβάνεστε τη συμβολή σας ως μια ad hoc συμβολή, αλλά δεχτήκατε να μπείτε σε έναν διάλογο ώστε να καταλήξουμε σε μία συμφωνία μέσα από την οποία υπάρχει ένα σταθερό ποσοστό επί των ετήσιων κερδών από τα μερίσματα των επιχειρήσεών σας σε ελληνόκτητα πλοία. Αυτό το σταθερό ποσοστό θα μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε στους προϋπολογισμούς μας και να υπολογίζουμε κάποια σταθερά έσοδα, τα οποία αποτελούν κάτι σημαντικό στις ημέρες που διάγουμε. Το 10% είναι μία σημαντική συμφωνία στην οποία καταλήξαμε.

Και θα ήθελα γι’ αυτό να σας ευχαριστήσω, καθώς όλοι αντιλαμβάνονται πως αποτελεί αίσθηση της συλλογικής ευθύνης απέναντι στην προσπάθειά μας να βγούμε από την κρίση. Από εκεί και πέρα, όλοι επίσης πρέπει να αντιληφθούμε ότι έξοδος από την κρίση σημαίνει μεγαλύτερες ευκαιρίες στο επιχειρείν για όλους. Και με μεγαλύτερες δυνατότητες. Η ανάκαμψη της οικονομίας θα δώσει τη δυνατότητα να τονωθεί η ανταγωνιστικότητά της. Αυτό αφορά όλους τους κλάδους και βεβαίως, πρωτίστως, και τους κλάδους στους οποίους έχουμε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Και στη διεθνή σκηνή ο ναυτιλιακός κλάδος είναι ένας από τους κλάδους όπου μπορούμε να υπολογίζουμε».

Οικειοθελής συμμετοχή
Σε δηλώσεις του ο κ. Βενιάμης μετά το τέλος της συνάντησης έξω από το Μέγαρο Μαξίμου ανέφερε ότι ο εφοπλισμός συμμετέχει «οικειοθελώς στην προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης για να βοηθηθεί η εθνική οικονομία. Είναι κάτι που είχαμε συμφωνήσει στην τελευταία τετραετία. Οι δύο προηγούμενες συμφωνίες που είχαμε υπογράψει με την κυβέρνηση έληξαν και τώρα υπογράψαμε τη νέα που έχει αόριστη διάρκεια. Ευχαριστούμε τον πρωθυπουργό για τη συνεργασία που είχαμε, μέσα σε ένα πολύ πολιτισμένο περιβάλλον».

Ο πρόεδρος της ΕΕΕ πρόσθεσε ότι η συμμετοχή θα μεγαλώσει και συμπλήρωσε ότι το να υπογράψει το 95%-96% των Ελλήνων εφοπλιστών δείχνει πως οι εφοπλιστές είναι πάντα παρόντες στην προσπάθεια της κυβέρνησης για ένα καλύτερο μέλλον της Ελλάδας. 

Στη συνάντηση συμμετείχαν ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, ο υπουργός Ναυτιλίας Φώτης Κουβέλης και ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Δημήτρης Λιάκος. Από την πλευρά ΕΕΕ συμμετείχαν ο κ. Βενιάμης, ο αντιπρόεδρος της ΕΕΕ Γιώργος Αγγελόπουλος, το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΕΕ Γιώργος Οικονόμου, η γενική διευθύντρια της ΕΕΕ Κατερίνα Πέππα και ο νομικός σύμβουλος της ΕΕΕ Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος.

Επισημαίνεται ότι το πρώτο Συνυποσχετικό μεταξύ ελληνικής κυβέρνησης και ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας υπεγράφη στις 18 Ιουλίου 2013 από τον τότε πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά και τον πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρο Βενιάμη και προέβλεπε την εθελοντική συμμετοχή στα δημόσια οικονομικά με τον διπλασιασμό του φόρου χωρητικότητας που κατέβαλλε η κάθε πλοιοκτήτρια εταιρεία. Ένα παράρτημα αυτού υπεγράφη στις 31 Ιουλίου 2014 και ένα νέο Συνυποσχετικό υπεγράφη τον Ιούνιο του 2017 μεταξύ του σημερινού πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και του προέδρου της ΕΕΕ κ. Βενιάμη, με την οποία η συνεισφορά της ναυτιλίας στα δημόσια οικονομικά επεκτεινόταν μέχρι και το 2018.

Η λύση της «εθελοντικής συνεισφοράς» που επελέγη εξασφάλισε την αυξημένη συνεισφορά της ναυτιλίας στην εθνική οικονομία στην περίοδο της κρίσης, ενώ διαφύλαξε και το ιδιαίτερο θεσμικό πλαίσιο του νόμου 27/1975 ως ισχύει, το ειδικό νομοθετικό καθεστώς του άρθρου 13 του ν.δ. 2687/1953 και τις εκδιδόμενες βάσει αυτού εγκριτικές πράξεις, καθώς και την κοινή σχετική νομοθεσία, υπό το φως των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 107 του Συντάγματος.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα