Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Την έγκριση του master plan του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά Α.Ε. εξετάζει σήμερα το πρωί, σε συνεδρίασή της, η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ). Η συνεδρίαση θεωρείται κρίσιμη, προκειμένου να «ανάψει το πράσινο φως» και να ξεκινήσουν τα έργα του Πειραιά. Όμως για το αποτέλεσμα στο μεγάλο λιμάνι κρατούν «μικρό καλάθι» και δηλώνουν επιφυλακτικοί σχετικά με την πιθανότητα να εγκριθεί το master plan στο σύνολό του.
Από την άλλη πλευρά το υπουργείο Ναυτιλίας σε ενημέρωσή του, αφού ξεκαθαρίζει ότι τάσσεται υπέρ των επενδύσεων, αφήνει όλα τα ενδεχόμενα ανοικτά.
Τα έργα που αναμένεται να εγκριθούν σίγουρα είναι τα λεγόμενα υποχρεωτικά έργα. Αυτά δηλαδή που περιλαμβάνονται στη σύμβαση που έχει υπογραφεί μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και των νέων μεγαλομετόχων του ΟΛΠ, την κινεζική Cosco. Οι υποχρεωτικές επενδύσεις ανέρχονται στα 293,7 εκατ. ευρώ και αφορούν 11 έργα.
Προβλήματα
Η κατάσταση είναι αμφίρροπη σε ό,τι αφορά τα έργα που θέλει να κάνει ο κινεζικός όμιλος, εθελοντικά και πέρα από τα όσα προβλέπονται στη σύμβαση.
Πιο συγκεκριμένα, τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται στην ανάπτυξη mall δίπλα στη νέα βάση κρουαζιέρας του Πειραιά, στη δημιουργία logistic center σε έκταση 120 στρεμμάτων στη χερσαία ζώνη του λιμανιού στο Κερατσίνι, στη δημιουργία των δύο από τα τέσσερα ξενοδοχεία που προβλέπονται συνολικά, αλλά και στο ενδεχόμενο τοποθέτησης synchrolift 8.500 τόνων στο Πέραμα για την επισκευή θαλαμηγών.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», πρόθεση της κυβέρνησης δεν είναι να «κόψει» κάποια έργα από το master plan, αλλά να εγκρίνει αυτά που φαίνεται ότι θα περάσουν άμεσα.
Οι θέσεις
Σε ενημερωτικό από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επισημαίνεται ότι «είναι θετική η προσέγγιση στην υλοποίηση επενδύσεων που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη του λιμανιού». Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο επισημαίνει ότι στο πλαίσιο της αναπτυξιακής λιμενικής πολιτικής πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η προστιθέμενη αξία των επενδύσεων στην τοπική οικονομία, καθώς και η ανάγκη αρμονικής συνύπαρξης των λειτουργιών του λιμανιού με τις ανάγκες της πόλης και της τοπικής κοινωνίας. Τέλος, το υπουργείο θυμίζει ότι η ΕΣΑΛ είναι πολυμελές όργανο, οι αποφάσεις του οποίου δεν μπορεί και δεν πρέπει να προκαταλαμβάνονται.
Από την άλλη πλευρά, πάντως, στον ΟΛΠ θέλουν να προχωρήσουν όλα τα έργα που έχουν σχεδιάσει, αφού θεωρούν ότι το λιμάνι αλλά και η εθνική και τοπική οικονομία θα μεγιστοποιήσουν τα οφέλη τους εφόσον αναπτυχθούν με βάση το χρονοδιάγραμμα που έχουν προγραμματίσει.
Οι αντιδράσεις
Για το πρόγραμμα των εθελοντικών επενδύσεων πάντως έχουν εκφράσει την επιφύλαξή τους μια σειρά από φορείς, καθώς και οι όμοροι δήμοι. Για παράδειγμα, οι ναυπηγοεπισκευαστές έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στην περίπτωση του synchrolift 8.500 τόνων, αφού θεωρούν ότι δεν θα μπορούν να ανταγωνιστούν τον ΟΛΠ. Από την πλευρά τους πάντως στο μεγάλο λιμάνι έχουν επισημάνει ότι θα ασχολούνται αποκλειστικά με μεγάλες θαλαμηγούς και ότι αντίθετα θα φέρουν περισσότερες δουλειές στο Πέραμα.
Σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη mall, αντιδρά ένα μεγάλο μέρος του εμπορικού κόσμου του Πειραιά, που θεωρεί ότι η κίνηση θα μαζευτεί στο λιμάνι και θα δεχτούν ακόμα ένα «χτύπημα» μετά τα μεγάλα προβλήματα που έχει δημιουργήσει στην πόλη η πολυετής καθυστέρηση στις γραμμές του τραμ. Από την άλλη πλευρά, στον ΟΛΠ θεωρούν ότι η αγορά στην οποία θα απευθύνονται θα είναι για πολύ υψηλά εισοδήματα και δεν θα είναι ανταγωνιστική προς τα πειραϊκά καταστήματα.
Για τα ξενοδοχεία έχουν εκφράσει την ανησυχία τους οι ακτοπλόοι, και ειδικά σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του κώδικα ασφάλειας πλοίων και λιμένων (ISPS Code), συνδυαστικά με την κυκλοφορία στο λιμάνι του Πειραιά των τουριστών που θα μένουν στα ξενοδοχεία στο λιμάνι.
Τέλος, σε ό,τι αφορά το Logistic center, μέχρι στιγμής ο Δήμος Κερατσινίου - Δραπετσώνας εκφράζει την αντίθεσή του, με το σκεπτικό ότι το συγκεκριμένο έργο θα επιβαρύνει πολύ την πόλη, και σε ό,τι αφορά την κίνηση φορτηγών, αλλά και σε ό,τι αφορά την επιβάρυνση του περιβάλλοντος.