Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η κρίση στις σχέσεις των ΗΠΑ με τη Βενεζουέλα θα επηρεάσει και τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων. Η χώρα που βρίσκεται τις τελευταίες ημέρες λίγο πριν από τον εμφύλιο πόλεμο, κατέχοντας τα μεγαλύτερα αποθέματα πετρελαίου στον κόσμο, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην αγορά του αργού και οι πρόσφατες κυρώσεις από τις ΗΠΑ κατά της κρατικής εταιρείας πετρελαίου PDVSA θα μπορούσαν -υπό προϋποθέσεις- να έχουν θετικές επιπτώσεις στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, εκτιμούν οι αναλυτές.
Όπως τονίζεται, η απόφαση του υπουργείου Οικονομιών των ΗΠΑ στις αμερικανικές επιχειρήσεις να διαπραγματευθούν με την PDVSA για την προμήθεια πετρελαίου λειτουργεί ως de facto απαγόρευση των εισαγωγών.
Σε μία περίοδο όπως η τρέχουσα, που οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια κινούνται πτωτικά σε σύγκριση με έναν μήνα πριν, σύμφωνα με τη Morgan Stanley, αυτή η έμμεση απαγόρευση που επέβαλε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στις εισαγωγές αργού πετρελαίου από τη Βενεζουέλα θα σπρώξει υψηλότερα τα έσοδα για τα δεξαμενόπλοια.
Ο Richard Matthews, επικεφαλής του τομέα έρευνας στον οίκο Gibson Shipbrokers, δήλωσε ότι τα αμερικανικά διυλιστήρια θα υποχρεωθούν να προμηθεύονται αργό πετρέλαιο από άλλες περιοχές του κόσμου, σε μία περίοδο που η προσφορά του προϊόντος περιορίζεται λόγω των περικοπών που αποφάσισε ο ΟΠΕΚ.
Κάλυψη από άλλες χώρες
Σημειώνεται ότι τα αμερικανικά διυλιστήρια αγόραζαν 500.000 βαρέλια ημερησίως από τη Βενεζουέλα πέρυσι, σύμφωνα με την ClipperData, και όπως εκτιμάται θα αυξήσουν τις αγορές από χώρες όπως το Μεξικό, τον Καναδά αλλά και τη Μέση Ανατολή για να καλύψουν το κενό εφοδιασμού.
Για τα δεξαμενόπλοια η απαγόρευση στις εισαγωγές από τις ΗΠΑ αργού από τη Βενεζουέλα μπορεί να είναι αρκετά θετική, καθώς η μέση απόσταση ενός δρομολογίου είναι πιθανό να αυξηθεί, σύμφωνα με εκτιμήσεις του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons Platou Securities, που επικαλείται το Tradewinds.
H απόσταση από τη Βενεζουέλα στις ΗΠΑ είναι περίπου 2.100 ναυτικά μίλια κι η απόσταση των ΗΠΑ από τη Σαουδική Αραβία -μία πιθανή πηγή εισαγωγών για τα αμερικανικά διυλιστήρια- είναι 12.500 ναυτικά μίλια.
Σύμφωνα με υπολογισμούς των ειδικών, αν μια ποσότητα 500.000 βαρελιών την ημέρα θα μεταφερθεί κατά 10.000 ναυτικά μίλια μακρύτερα θα έχει μία επίδραση στον βαθμό απασχόλησης δεξαμενόπλοιων κατά 1,8%, γεγονός που σημαίνει μία άνοδο των ναύλων από 10.000 μέχρι και 35.000 δολ. την ημέρα.
Στροφή στο αμερικανικό αργό
Δεν λείπουν πάντως και εκτιμήσεις που αναφέρουν ότι τα αμερικανικά διυλιστήρια θα στραφούν στο αμερικανικό αργό. Όλα αυτά μένει να αποδειχθούν στην πράξη, όπως επίσης και αν το Καράκας θα φροντίσει να καλύψει το κενό των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ στρεφόμενο προς την κινεζική αγορά και άλλες ασιατικές χώρες, γεγονός που θα σημαίνει επίσης περισσότερα τονομίλια για τα δεξαμενόπλοια.
Τα χειρότερα πέρασαν
Να σημειωθεί πάντως ότι την τελευταία εβδομάδα και ανεξάρτητα από τις εξελίξεις στο μέτωπο της Βενεζουέλας, οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια παρουσίασαν πτωτικές τάσεις.
Στα VLCC οι ναύλοι μειώθηκαν, αποτέλεσμα της αύξησης της προσφοράς χωρητικότητας στη Μέση Ανατολή. Η πτώση ήταν, όπως σημειώνει η Morgan Stanley, στα επίπεδα του -12% με τον ναύλο να μειώνεται στα 30.000 δολ. την ημέρα, ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι παραμένει υψηλότερα κατά 212% σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο.
Σημειώνεται ότι το 2018 ήταν από τις χειρότερες χρονιές στην αγορά των δεξαμενόπλοιων και όλοι οι αναλυτές εκτιμούν ότι τα χειρότερα πέρασαν για τον κλάδο.