Από την έντυπη έκδοση
Του Γιάννη Παγκαλιά
[email protected]
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο, υποχώρησαν το 2018, γεγονός που συμβαίνει για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, σε άλλη μία ένδειξη ότι η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου επιβραδύνει, απόρροια των εμπορικών διενέξεων με τις ΗΠΑ και την εκατέρωθεν εφαρμογή δασμών.
Τα τελευταία ανησυχητικά μηνύματα για την οικονομία της ασιατικής χώρας έρχονται στο φως της δημοσιότητας κι ενώ χθες ολοκληρώθηκαν έπειτα από παράταση μίας ημέρας οι συνομιλίες με τις διαπραγματευτικές ομάδες των δύο χωρών, οι οποίες ήταν προγραμματισμένες για το διήμερο 7 και 8 Ιανουαρίου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες η κινεζική Ένωση Επιβατικών Αυτοκινήτων, οι πωλήσεις αυτοκινήτων το 2018 υποχώρησαν 6% στις 22,7 εκατ. μονάδες, με την κινεζική αγορά οχημάτων να πλήττεται ιδιαίτερα από τις σινο-αμερικανικές εμπορικές εντάσεις, οι επιπτώσεις των οποίων άρχισαν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους ιδιαίτερα κατά τους τέσσερις τελευταίους μήνες του 2018.
Οι αρνητικές αυτές επιπτώσεις αποτυπώθηκαν με τον χειρότερο τρόπο στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Κίνα, καθώς τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο επιβραδύνθηκαν σχεδόν 14%, τον Νοέμβριο 18% και τον Δεκέμβριο 19%, ενώ σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε και η προγραμματισμένη αναστολή των επιδοτήσεων για την αγορά αυτοκινήτου κατά το προηγούμενο έτος. Κι αν το 2018 σηματοδότησε την πρώτη επιβράδυνση των πωλήσεων οχημάτων στην Κίνα τα τελευταία είκοσι χρόνια, το 2019 προβλέπεται να ακολουθήσει την ίδια πορεία σύμφωνα με την Goldman Sachs, η οποία προβλέπει οι πωλήσεις να υποχωρήσουν 7%, ενώ αναμένει η αρνητική αυτή εικόνα να αναστραφεί το 2020 όταν και θα σημειωθεί άνοδος 3% στις πωλήσεις.
Η δημοσίευση των στοιχείων για τις πωλήσεις των αυτοκινήτων ήρθε την ίδια ημέρα κατά την οποία η κινεζική κυβέρνηση ανακοίνωσε μέτρα στήριξης για να τονώσει την οικονομία της και ειδικότερα τις λιανικές πωλήσεις, όπου ανάμεσα στη δέσμη αυτών των μέτρων η Κίνα προσφέρει κίνητρα στους πολίτες της αναφορικά με τις αγορές αυτοκινήτων (στην ουσία επαναφέροντας τις επιδοτήσεις) και οικιακών συσκευών.
Χθες μετά τις εξαγγελίες για τα μέτρα στήριξης των λιανικών πωλήσεων από πλευράς κινεζικής κυβέρνησης, οι μετοχές τόσο των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών όσο και των αμερικανικών και των ευρωπαϊκών επιδόθηκαν σε υψηλές πτήσεις.
Ειδικότερα ο ευρωπαϊκός δείκτης του κλάδου αυτοκινήτων και ανταλλακτικών ενδοσυνεδριακά κατέγραψε κέρδη έως και 3,67%, μετά και τις αναφορές ότι η Ε.Ε. εργάζεται για τη σύνταξη ενός προσχεδίου ελεύθερου εμπορίου με τις ΗΠΑ, όπου θα μπορούν τα δύο συμβαλλόμενα μέρη να εισάγουν βιομηχανικά προϊόντα είτε ευρωπαϊκής είτε αμερικανικής προέλευσης, χωρίς τελωνειακούς δασμούς.