Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σε εξέλιξη είναι ένας «ανεπίσημος» διάλογος αναφορικά με τα αποτελέσματα της κρουαζιέρας στη χώρα μας για το 2018 μεταξύ της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) και της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), καθώς η μεν ΕΛΙΜΕ διαπιστώνει έστω μικρή βελτίωση, οι δε εφοπλιστές του κλάδου επιμένουν να μιλούν περί μικρής μείωσης σε σύγκριση με το 2017.
Αναλυτικότερα, η ΕΛΙΜΕ έδωσε στη δημοσιότητα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία παρατηρείται μια ελαφρά βελτίωση στον αριθμό των αφίξεων επιβατών κρουαζιέρας, αλλά παραμένει οριακά χαμηλότερος σε σύγκριση με το 2017 ο αριθμός αφίξεων κρουαζιερόπλοιων.
Ο κ. Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), μιλώντας στη «Ν» ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η Ένωση μελετά τα στοιχεία καθώς εκτιμάται ότι δεν αποτυπώνουν την πραγματική εικόνα σε ορισμένους προορισμούς.
Ωστόσο, για τα στοιχεία αυτά εκφράζονται ορισμένες αμφιβολίες από τον πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρο Κόντε, κατά πόσο είναι απολύτως ακριβή ιδιαίτερα σε ορισμένα μικρά λιμάνια.
Πάντως, όπως αναφέρει η ΕΛΙΜΕ στη σχετική ανακοίνωση, τα στοιχεία της κρουαζιέρας αντιστοιχούν σε αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (εκτός ημερόπλοιων) και επισκέψεις επιβατών κρουαζιέρας στους 43 καταγεγραμμένους προορισμούς (χερσαίους και νησιωτικούς) στο σύνολο της χώρας μας.
Τα στοιχεία παρέδωσαν στην ΕΛΙΜΕ τα μέλη της (25 Οργανισμοί Λιμένων και Λιμενικά Ταμεία), μετά την καταγραφή και επεξεργασία που έκαναν τα στελέχη τους. Στα ελληνικά λιμάνια που δεν υπάρχουν μέλη της ΕΛΙΜΕ, τα στοιχεία μάς δόθηκαν από τις κατά τόπους αρμόδιες Λιμενικές Αρχές, τις οποίες ευχαριστούμε για τη συνεργασία τους.
Έτσι, το έτος 2018 καταγράφηκαν στο σύνολο των προορισμών κρουαζιέρας της χώρας μας 3.410 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων έναντι 3.415 το 2017 και 4.788.642 επισκέψεις επιβατών κρουαζιέρας έναντι 4.625.363 το 2017.
Το top 10 των προορισμών
Η πρώτη δεκάδα των προορισμών διατηρείται η ίδια τα τελευταία οκτώ χρόνια (παρά τις μικρές ανακατατάξεις) και περιλαμβάνει τον Πειραιά, τη Σαντορίνη, την Κέρκυρα, τη Μύκονο, το Κατάκολο, το Ηράκλειο, τη Ρόδο, την Κεφαλονιά-Ιθάκη, τα Χανιά και την Πάτμο.
Συμπερασματικά, σημειώνει η ΕΛΙΜΕ, διατηρείται η ίδια εικόνα με το 2017 καταγράφοντας ίδιο αριθμό αφίξεων πλοίων και μία ελαφρά άνοδο στις επισκέψεις επιβατών της τάξης του 3,5% περίπου, που αποδεικνύει ότι παρά τα προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί τα τελευταία δύο χρόνια από τις γεωπολιτικές αναταράξεις στην Ανατολική Μεσόγειο, η ελληνική κρουαζιέρα διατηρεί τη δυναμική της, έχοντας υποστεί μικρή διαφοροποίηση από τα υψηλά επίπεδα του 2015/2016.
Η μικρή αύξηση του 2018 φαίνεται να αποτελεί τη βάση για μεγαλύτερη άνοδο τον χρόνο που αρχίσαμε να διανύουμε, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς και τις προκρατήσεις που σημειώνονται, εκτιμά η ΕΛΙΜΕ αναφερόμενη στις προοπτικές για το 2019.
Επίσης άλλα συμπεράσματα που προκύπτουν από τα στοιχεία της ΕΛΙΜΕ είναι ότι σε ορισμένους προορισμούς δημοφιλείς, όπως π.χ. η Μύκονος, «πιάνουν» πλέον λιγότερα μεν, αλλά μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια.
Επίσης κάποιοι προορισμοί που εμφάνιζαν μειωμένο ενδιαφέρον για τις εταιρείες φαίνεται να κερδίζουν έδαφος, όπως είναι το Ναύπλιο και η Ηγουμενίτσα, η οποία έχει διπλασιάσει τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και τριπλασιάσει του επιβάτες.
Από την πλευρά πάντως της ΕΕΚΦΝ, ο πρόεδρός της κ. Κόντες μιλώντας στη «Ν» ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η Ένωση μελετά τα στοιχεία καθώς εκτιμάται ότι δεν αποτυπώνουν την πραγματική εικόνα σε ορισμένους προορισμούς. Σε ορισμένα μικρά λιμάνια φαίνεται να προσμετρώνται και τα μεγάλα γιοτ, ενώ σε άλλο λιμάνι, όπως είναι για παράδειγμα η Σάμος, μετριέται δύο φορές το ίδιο πλοίο. Σε κάθε περίπτωση, η ΕΕΚΦΝ εμμένει στις εκτιμήσεις της που είχε διατυπώσει από τον Νοέμβριο στη «Ν», σύμφωνα με τις οποίες υπάρχει μείωση συγκριτικά με το 2017 με 89 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων λιγότερες και 102.400 επιβάτες λιγότερους (ποσοστό περίπου 2,7% στις αφίξεις και 2,3% μείωση επιβατών). Οι προβλέψεις για το 2019 φαίνεται να είναι πλησίον στο 2018, με ίσως μικρή βελτίωση της τάξεως του 2% περίπου. Οι εταιρείες κρουαζιέρας και οι operators κρατούν στάση αναμονής μέχρι να βελτιωθεί η κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο, με πρόβλεψη το 2020 να υπάρξει ικανοποιητική βελτίωση στην εικόνα.