Σε πτώση οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων

Δευτέρα, 31 Δεκεμβρίου 2018 20:21
INTIME NEWS/ΤΟΣΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Για μια ακόμη χρονιά οι τιμές των μετοχών των ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων εισηγμένων στο αμερικανικό χρηματιστήριο ακολούθησαν πτωτική ρότα, παρά το γεγονός ότι ορισμένοι κλάδοι, όπως ο κλάδος χύδην ξηρού φορτίου αλλά και μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, είχαν πιο θετική πορεία, ενώ προς το τέλος της χρονιάς έντονα ανοδικά κινήθηκε αναφορικά με τους ναύλους και ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων. Οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών φαίνεται να ακολούθησαν τη γενικότερη πορεία του αμερικανικού χρηματιστηρίου. Αποτέλεσμα της αρνητικής αυτής εξέλιξης είναι η σημαντική πτώση της κεφαλαιοποίησης των εταιρειών.

CPLP

H Capital Product Partners (CPLP) με έναν στόλο από 36 πλοία, εκ των οποίων 21 medium-range product tankers, τρία Suezmax μεταφοράς αργού, ένα Aframax crude/product oil tanker, δέκα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ένα Capesize bulk carrier, έχει κεφαλαιοποίηση στα 273 εκατ. δολ. περίπου, με την τιμή της μετοχής της να καταγράφει πτώση κατά 40,17% από την αρχή του έτους. Η Capital Product Partners ήταν πάντως από τις εταιρείες της χρονιάς, καθώς προς το τέλος της πέτυχε το μεγάλο deal στην αγορά των δεξαμενοπλοίων αξίας 1,65 δισ. δολ.

Όπως είναι γνωστό, η εισηγμένη στο Nasdaq ναυτιλιακή εταιρεία, συμφερόντων του κ. Βαγγέλη Μαρινάκη, θα αποσχίσει τις δραστηριότητες δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού και προϊόντων πετρελαίου και θα τις συγχωνεύσει με τις αντίστοιχες δραστηριότητες της DSS Holdings L.P., της ναυτιλιακής εταιρείας που ελέγχεται από fund που έχει ιδρύσει ο υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ Wilbur Louis Ross. Η CPLP προτίθεται να συνεχίσει ως «master limited partnership» (MLP), με 10 αρχικά σύγχρονα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (με μέση ηλικία 6,6 ετών) ως βάση περιουσιακών στοιχείων, που θα δραστηριοποιείται σε μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες ναυλώσεις (5,3 έτη εναπομείνασας διάρκειας ναύλωσης) και συνεπώς θα ενισχύσει την ορατότητα των μελλοντικών ταμειακών ροών για τους μεριδιούχους της.

Costamare

Η Costamare άνοιξε και έκλεισε τη χρονιά με σημαντικές συμφωνίες. Μπορεί να είδε την τιμή της μετοχής της να πέφτει από τα 6,14 δολ. στην αρχή του έτους στα 4,4 δολ. την προηγούμενη Παρασκευή και την κεφαλαιοποίησή της να βρίσκεται πλέον κάτω από τα 500 εκατ. δολ. στα 499,65 εκατ. δολ., ενώ η αξία της ως εταιρείας (enterprise value-EV) βρίσκεται σε 1,72 δισ. δολ., ωστόσο ενδυνάμωσε τη χρονιά που φεύγει περαιτέρω τον στόλο της, καθώς τον προηγούμενο Νοέμβριο απέκτησε το 100% πέντε πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ήλεγχε η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία μαζί με το επενδυτικό fund York Capital.

Η εισηγμένη στο NYSE ναυτιλιακή της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου εξαγόρασε το 60% σε πέντε containerships που ανήκε στο York Capital. Τα πλοία είναι μεταφορικής ικανότητας 14.000 Teu το ένα και ναυπήγησης του 2016 και είναι ναυλωμένα με μακροχρόνιες συμβάσεις που λήγουν το 2026 στην Evergreen. Τα είχε παραγγείλει η Costamare μαζί με το York Capital το 2014 και μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής θα της ανήκουν κατά 100%.

«Η συναλλαγή υπογραμμίζει την άριστη σχέση που έχουμε με τη York Capital», σχολίασε ο Γρηγόρης Ζήκος, CFO της Costamare. Η Costamare ελέγχει τώρα έναν στόλο από 79 containerships, από 70 πλοία στις αρχές του 2018, με συνολική μεταφορική ικανότητα 549.000 TEU, συμπεριλαμβανομένων πέντε υπό ναυπήγηση. Εξ αυτών των πλοίων τα 12 ανήκουν στο joint venture York Capital Management.

Danaos 

Άλλη μία εταιρεία στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η Danaos, ξεχώρισε το 2018 για τη μεγάλη συμφωνία αναδιάρθρωσης δανείων ύψους 2,2 δισ. δολ. που έληγαν τον Δεκέμβριο του 2018. Με τη συμφωνία αυτή το συνολικό χρέος της εταιρείας του Γιάννη Κούστα μειώθηκε κατά 551 εκατ. δολ., και εκτείνοντας τα δάνεια μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023. Παράλληλα, 99,3 εκατ. μετοχές, που αντιπροσωπεύουν το 47,5% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, διατέθηκαν στους δανειστές.

Τα έσοδα της Danaos το τρίτο τρίμηνο του 2018 ανήλθαν στα 117,8 εκατ. δολ., αυξημένα κατά 3,7% σε σύγκριση με τα 113,6 εκατ. δολ. του τρίτου τριμήνου του 2017. Και τα προσαρμοσμένα κέρδη ανήλθαν το τρίτο τρίμηνο του 2018 στα 37,5 εκατ. δολ. ή 0,23 δολ. ανά μετοχή, έναντι 30,1 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2017, σημειώνοντας άνοδο κατά 24,6%. 

Η Danaos Corporation ελέγχει έναν στόλο από 59 containerships, μεταφορικής ικανότητας 351.614 TEUs, συμπεριλαμβανομένων πέντε πλοίων που ανήκουν στη συγγενή εταιρεία Gemini Shipholdings Corporation. Η τιμή της μετοχής της έκλεισε την προηγούμενη Παρασκευή σε 0,69 δολ. από 1,6 δολ. στις αρχές του 2018 και η κεφαλαιοποίησή της μειώθηκε στα 147,9 εκατ. δολ. 

Diana Shipping 

H Diana Shipping, του κ. Συμεών Παληού, με 48 πλοία χύδην ξηρού φορτίου στον στόλο της, είδε τη μετοχή της να πέφτει στα 3,14 δολ. από 4,2 δολ. στην αρχή του 2018 και την κεφαλαιοποίησή της να μειώνεται στα 339,9 εκατ. δολ., ενώ η EV ανέρχεται στα 862,1 εκατ. δολ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η τιμή της μετοχής της Diana Shipping ακολούθησε εν πολλοίς την πορεία της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, η οποία κινούνταν ανοδικά μέχρι τις αρχές Αυγούστου. Υψηλό έτους κατέγραψε η μετοχή της Diana Shipping στις 22 Ιουνίου στα 5,10 δολ., για να ακολουθήσει στη συνέχεια η πτώση. 

Η εταιρεία από την αρχή του 2018 μέχρι τώρα προχώρησε στην πώληση δύο πλοίων της, ενώ πριν από λίγες ημέρες αποφάσισε να προχωρήσει στη στήριξη της μετοχής της με την επαναγορά 4.166.666 μετοχών σε τιμή 3,60 δολ. ανά μετοχή. Συγγενής της Diana Shipping, η Diana Containerships είδε τη μετοχή της να διαπραγματεύεται την προηγούμενη Παρασκευή σε 0,65 δολ. από 4,03 δολ. στις αρχές του 2018.

Dorian LPG 

Η μετοχή της Dorian LPG δεν γλίτωσε την πτώση, παρά το γεγονός ότι τη φετινή χρονιά αποτέλεσε στόχο της BW LP, η οποία έκανε πρόταση συγχώνευσης. Όμως η διοίκηση της Dorian υπό τον κ. Ιωάννη Χατζηπατέρα απέρριψε την πρόταση ως μη συμφέρουσα. Η τιμή της μετοχής της Dorian από τα 8,1 δολ. τις αρχές του 2018 βρέθηκε την προηγούμενη Παρασκευή στα 5,83 δολ. και η κεφαλαιοποίησή της στα 321,622 εκατ. δολ. με έναν στόλο από 22 σύγχρονα Very Large Gas Carriers (VLGC).

Dryships 

Η Dryships του Γιώργου Οικονόμου είναι η μοναδική ναυτιλιακή εταιρεία ελληνικών συμφερόντων που η τιμή της μετοχής της έκλεισε ανοδικά στο τέλος του 2018 σε σύγκριση με την πρώτη ημέρα του έτους. Η μετοχή από 3,8 δολ. στις αρχές Ιανουαρίου βρέθηκε την προηγούμενη Παρασκευή στα 5,5 δολ. επιτυγχάνοντας άνοδο κατά 44,7%. Η κεφαλαιοποίηση της Dryships ανέρχεται στα 483,08 εκατ. δολ., ενώ η EV στα 854,55 εκατ. δολ. Ο Γιώργος Οικονόμου, μετά από δύο προγράμματα αγοράς ιδίων μετοχών που έθεσε σε εφαρμογή η εταιρεία, αύξησε το ποσοστό του στο μετοχικό κεφάλαιο της Dryships και ελέγχει τώρα το 82,5% των μετοχών της.

H Dryships ελέγχει έναν στόλο από 31 πλοία, εκ των οποίων 19 είναι πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, έξι δεξαμενόπλοια, τέσσερα είναι πλοία OSRV και δύο PSV.

Dynagas LNG 

Μια μετοχή που πήγε κόντρα στη γενικότερη πορεία του κλάδου είναι αυτή της Dynagas LNG Partners, της ναυτιλιακής εταιρείας του Γιώργου Προκοπίου, η οποία δραστηριοποιείται στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η τιμή της μετοχής από τα 12,22 δολ. τις αρχές του 2018 κατέρρευσε στη διάρκεια του έτους και έκλεισε την προηγούμενη Παρασκευή στα 3,41 δολ. με την κεφαλαιοποίησή της να ανέρχεται μόλις στα 121,142 εκατ. δολ., στο μισό περίπου της αξίας ενός εκ των έξι LNG carriers συνολικής μεταφορικής ικανότητας 914.000 κυβικών μέτρων που περιλαμβάνονται στον στόλο της.  Σημειώνεται ότι οι ναύλοι στα LNG Carriers έφτασαν τον προηγούμενο Νοέμβριο στη spot αγορά μέχρι και τα 220.000 δολάρια την ημέρα, από 38.000 δολ. τον προηγούμενο Μάιο, όμως η Dynagas LNG Partners δεν επωφελήθηκε ιδιαίτερα, καθώς τα πλοία της απασχολούνται με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα.

Euroseas 

Η Euroseas του κ. Αριστείδη Πίττα είδε τη μετοχή της να πέφτει από το 1,79 δολ. στις αρχές του έτους στο 0,65 δολ. την προηγούμενη Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου, με την κεφαλαιοποίησή της να κυμαίνεται στα 7,32 εκατ. δολ. Η εταιρεία ελέγχει έναν στόλο από 11 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Σημειώνεται ότι η Euroseas αποφάσισε τον προηγούμενο Μάιο να ιδρύσει την εταιρεία EuroDry, στην οποία πέρασε ο έλεγχος του στόλου χύδην ξηρού φορτίου της Euroseas, η οποία δραστηριοποιείται τώρα αποκλειστικά στα containerships.

GasLog 

Μια ακόμη εταιρεία του κλάδου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, η GasLog του Πήτερ Λιβανού, είδε την μετοχή της να κλείνει σε χαμηλότερα επίπεδα στο τέλος της χρονιάς από ό,τι στις αρχές του έτους. Η τιμή της μετοχής της GasLog από τα 22 δολ. στις αρχές Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους έκλεισε την προηγούμενη Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου 2018 στα 16,18 δολ.

Πάντως, η GasLog έχει την υψηλότερη κεφαλαιοποίηση μεταξύ όλων των ναυτιλιακών εταιρειών που συνδέονται με ελληνικά συμφέροντα στο 1,658 δισ. δολ. με την EV να είναι στα 5,37 δισ. δολ.

Σημειώνεται ότι η GasLog ελέγχει έναν στόλο από 34 LNG carriers,  εκ των οποίων τα 25 είναι στο νερό και τα εννέα υπό ναυπήγηση. Τα 14 από τα 25 εν λειτουργία πλοία τα ελέγχει η θυγατρική της GasLog Partners. 

Τις τελευταίες ημέρες η GasLog επέστρεψε στα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries για να παραγγείλει δύο ακόμη LNG Carriers, τα οποία θα απασχοληθούν με μακροχρόνια ναύλωση από την αμερικανική εταιρεία προμήθειας LNG, Cheniere.

Navios 

Μεγάλη πτώση εντός του 2018 παρουσίασαν και οι μετοχές των εταιρειών που ανήκουν στον όμιλο Navios της κ. Αγγελικής Φράγκου που ελέγχει έναν στόλο από 170 πλοία συνολικά.

Ειδικότερα η τιμή της μετοχής της Navios Maritime Holdings από το 1,3 δολ. στις αρχές του 2018 έκλεισε την προηγούμενη Παρασκευή στο 0,27 δολ., με την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας να ανέρχεται στα μόλις 31,788 εκατ. δολ., όταν ο στόλος που διαχειρίζεται αποτελείται από 66 πλοία, εκ των οποίων τα 39 ιδιόκτητα, ενώ έχει υπό ναυπήγηση επιπλέον επτά πλοία. H EV της Νavios υπολογίζεται στο 1,65 δισ. δολ. Η Navios Holdings προχώρησε σε reverse split της μετοχής, με αναλογία μία νέα μετοχή για κάθε 10 παλαιές μετοχές, προκειμένου να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις της αμερικανικής χρηματιστηριακής νομοθεσίας.

Επίσης, η μετοχή της Navios Maritime Acquisition από τα 17,25 δολ. στις αρχές Ιανουαρίου βυθίστηκε στα 3,3 δολ., ενώ η κεφαλαιοποίησή της ανέρχεται στα 43,589 εκατ. δολ. Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από 41 δεξαμενόπλοια και η EV υπολογίζεται στο 1,04 δισ. δολ. Σημειώνεται επίσης ότι η Navios maritime Aquisition στις 13 Δεκεμβρίου εξαγόρασε τη Navios Maritime Midstream.

Η τιμή της μετοχής της Navios Maritime Containers, η οποία εισήλθε στο αμερικάνικο χρηματιστήριο στις 10 Δεκεμβρίου, υποχώρησε από τα 3,15 δο.λ στα 2,9 δολ. Η εταιρεία ελέγχει έναν στόλο από 28 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ άλλα δύο θα προσθέσει στις αρχές του 2019. Τέλος, η μετοχή της Navios Maritime Partners από 2,44 δολ. στις αρχές του Ιανουαρίου του 2018 υποχώρησε σε 0,86 δολ. την προηγούμενη Παρασκευή, με την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας να ανέρχεται στα 147,069 εκατ. δολ. Η Navios Maritime Partners ελέγχει έναν στόλο από 40 πλοία, εκ των οποίων τα 35 είναι μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και τα πέντε containerships. 

Pyxis Tankers 

H Pyxis Tankers, με έξι δεξαμενόπλοια στον στόλο της, είδε τη μετοχή της να πέφτει λίγο κάτω από το μισό της αξίας της στη διάρκεια του 2018, καθώς από τα 2,38 δολ. στις αρχές του έτους έκλεισε στο 1,06 δολ. την προηγούμενη Παρασκευή, με την κεφαλαιοποίησή της να βρίσκεται στα 22,131 εκατ. δολ.

Safe Bulkers 

Δραστηριοποιούμενη στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, η Safe Bulkers του Πόλυ Χατζηιωάννου δεν απέφυγε τη «μοίρα» των υπολοίπων εταιρειών του κλάδου. Η τιμή της μετοχής της από τα 3,62 δολ. τον Ιανουάριο υποχώρησε σε 1,74 προχθές Παρασκευή και η κεφαλαιοποίησή της ανέρχεται στα 176,704 εκατ. δολ. Η Safe Bulkers στη διάρκεια του τρίτου τριμήνου του 2018 εμφάνισε σημαντική αύξηση εσόδων σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και επιστροφή στην κερδοφορία, ωστόσο αυτό δεν είχε κάποια ουσιαστική αντανάκλαση στην πορεία της μετοχής. Η Safe Bulkers, με 41 bulkers στον στόλο της, για το τρίτο τρίμηνο του 2018 ανακοίνωσε έσοδα 50,1 εκατ. δολ., από 37,3 εκατ. δολ. έναν χρόνο πριν και προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη 8,2 εκατ. δολ., έναντι προσαρμοσμένων ζημιών 1,8 εκατ. δολ. το τρίτο τρίμηνο του 2017.

Seanergy 

Ανάλογη και η πορεία της μετοχής της Seanergy, η οποία επίσης δραστηριοποιείται στον κλάδο χύδην ξηρού φορτίου. Η τιμή της μετοχής της από το 1,08 δολ. στις αρχές Ιανουαρίου υποχώρησε στα 0,52 δολ. την προηγούμενη Παρασκευή και η κεφαλαιοποίησή της είναι μόλις 20,797 εκατ. δολ., με έναν στόλο από δέκα capesize συνολικής μεταφορικής ικανότητας 1.748.581 dwt και μέσου όρου ηλικίας τα 9,7 χρόνια. 

Star Bulk Carriers 

Η Star Bulk Carriers, με έναν στόλο από 107 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 11.752.853 dwt, και άλλα τρία πλοία τύπου Newcastlemax, είναι η εταιρεία με την τρίτη σε μέγεθος κεφαλαιοποίηση μεταξύ των εταιρειών που συνδέονται με ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα. Η κεφαλαιοποίησή της ανέρχεται στα 816,427 εκατ. δολ., ενώ η τιμή της μετοχής της υποχώρησε από τα 12,2 δολ. στις αρχές του 2018 στα 8,86 δολ. την προηγούμενη Παρασκευή. 

Η Star Bulk, που ελέγχεται μετοχικά από το fund Oaktree αλλά στο μετοχικό της κεφάλαιο μετέχει και ο Έλληνας εφοπλιστής Πέτρος Παππάς, ο οποίος και διευθύνει την εταιρεία, προχώρησε το 2018 σε τρεις μεγάλες εξαγορές. Ειδικότερα, απέκτησε από την ER Capital Holding τρία bulk carriers μέσα στη φετινή χρονιά και ακόμα τέσσερα με option το 2019. Επίσης απέκτησε 16 bulk carriers από εταιρείες που συνδέονται με τις York Capital Management και Augustea Atlantica SpA και άλλα 15 bulk carriers από τη Songa Bulk ASA. Και στις τρεις περιπτώσεις οι εξαγορές έγιναν με μετρητά και μετοχές.

StealthGas 

Η StealthGas του Χάρη Βαφειά είδε την τιμή της μετοχής της να μειώνεται στη διάρκεια του 2018 από τα 4,55 δολ. στα 2,81 δολ. την προηγούμενη Παρασκευή, με την κεφαλαιοποίησή της να ανέρχεται στα 112,008 εκατ. δολ όταν η αξία του στόλου της ξεπερνά το 1 δισ. δολ. Η εταιρεία δραστηριοποιείται στον κλάδο μεταφοράς υγραερίου, έναν κλάδο με σχετική σταθερότητα και θετικές προσδοκίες για το μέλλον, και διαθέτει έναν στόλο από 52 LPG Carriers. Η διοίκηση της StealthGas θα εξετάσει στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου της νέας χρονιάς εάν θα λάβει μέτρα στήριξης της μετοχής της.

Topships 

Η Topships, με έναν στόλο από 14 δεξαμενόπλοια, είδε τη μετοχή της από τα 2,5 δολ. στις αρχές του 2018 να πέφτει σε 0,85 δολ. και την κεφαλαιοποίησή της να κυμαίνεται στα 19,450 εκατ. δολ.

ΤΕΝ

Η Tsakos Energy Navigation (TEN) του Ομίλου Τσάκου, με κεφαλαιοποίηση 234,935 εκατ. δολ., ελέγχει έναν στόλο από 66 δεξαμενόπλοια και αποτελεί μία από τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου. Ωστόσο, η μετοχή της σημείωσε πτώση και από τα 3,98 δολ. στις αρχές του 2018 βρέθηκε την προηγούμενη Παρασκευή στα 2,69 δολ. καθώς ο κλάδος των δεξαμενοπλοίων πιέσθηκε ιδιαίτερα τη φετινή χρονιά. Ωστόσο, η διοίκησή της εκτιμά ότι τα χειρότερα βρίσκονται πίσω και το 2019 θα είναι μια καλύτερη χρονιά για τα δεξαμενόπλοια και την εταιρεία.

H TEN ανακοίνωσε για το τρίτο τρίμηνο του 2018 έσοδα ελαφρώς αυξημένα, στα 126,473 εκατ. δολάρια έναντι 124,244 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2017, ωστόσο τα έξοδα αυξήθηκαν στα 33,877 εκατ. δολ. έναντι 27,327 εκατ. δολ. λόγω της ανόδου των τιμών των καυσίμων που πρόσθεσαν στην εταιρεία επιπλέον έξοδα της τάξεως των 5 εκατ. δολαρίων. Οι ζημίες αυξήθηκαν στα 14,846 εκατ. δολάρια έναντι ζημιών 2,949 εκατ. δολαρίων έναν χρόνο πριν. 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα