Κατάμεστα αεροδρόμια και σειρά απεργιακών κινητοποιήσεων. Το 2018 στην Ευρώπη ήταν για επιβάτες με γερά νεύρα. Την ώρα που ο κλάδος των αερομεταφορών φθάνει ολοένα και πιο αισθητά στα όριά του στη γηραιά ήπειρο, παγκοσμίως η ανάπτυξή του συνεχίζεται χωρίς διακοπή. Κυρίως οι ταχέως αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ασίας συμβάλλουν καθοριστικά στη διαρκή αύξηση των ανθρώπων και των προϊόντων που μεταφέρονται με αεροπλάνο. Τα όρια στην ανάπτυξη του κλάδου γίνονται αντιθέτως αισθητά κυρίως στην Ευρώπη.
Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών IATA είναι πάντως πιο αισιόδοξη για το 2019 από ό,τι ήταν το πρόσφατο διάστημα. Αιτία είναι, πέρα από την αύξηση της παραγωγής στις ΗΠΑ, κατά κύριο λόγο η αισθητή μείωση της τιμής του πετρελαίου, που σημαίνει σημαντική εξοικονόμηση πόρων για τις αεροπορικές εταιρείες. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η μέση τιμή της κηροζίνης θα διαμορφωθεί σε 81 δολάρια ανά βαρέλι από σχεδόν 88 δολάρια που στοίχιζε το 2018. Η ΙΑΤΑ προσδοκά ότι το 2019 θα γίνει σε παγκόσμιο επίπεδο η δέκατη κατά σειρά χρονιά με πρόσθετα καθαρά κέρδη για τον κλάδο, όπως εξηγεί ο επικεφαλής οικονομολόγος της IATA Μπράιαν Πιρς. Βάσει των υπολογισμών του, οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να καταγράψουν κέρδη 35,5 δις δολάρια. Το 2018 τα αντίστοιχα κέρδη ανήλθαν σε 32,3 δις δολάρια.
Βέβαια από την πτωτική τροχιά της τιμής των καυσίμων επωφελούνται κυρίως μικρότερες αεροπορικές εταιρείες, δεδομένου ότι μεγάλοι όμιλοι όπως η Lufthansa ή η Ryanair κάνουν προσυμφωνίες για την τιμή της κηροζίνης προκειμένου να αποφύγουν το ρίσκο απότομης αύξησης της τιμής των καυσίμων. Αξιοσημείωτο είναι πάντως ότι πτωχεύσεις όπως αυτή της γερμανικής Air Berlin και της βρετανικής Monarch δεν αποφεύχθηκαν ούτε στα τελευταία χρόνια της ανάπτυξης.
Η Ευρώπη στα όριά της
Την ώρα που σε παγκόσμιο επίπεδο προβλέπεται θετικότατη εξέλιξη για τις αερομεταφορές, η κορεσμένη ευρωπαϊκή αγορά παρουσιάζει διαφορετική εικόνα. Δυσχέρειες στα αεροδρόμια και στον τομέα της ασφάλειας πτήσεων συνέβαλαν καθοριστικά στα χάος που καταγράφηκε το περασμένο καλοκαίρι σε σειρά ευρωπαϊκών αεροδρομίων, διάστημα στο οποίο σημειώθηκαν ασυνήθιστα πολλές καθυστερήσεις και ματαιώσεις δρομολογίων. «Το σύστημα έχει φθάσει στα όριά του», διαπιστώνει ο ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Αεροπορικών Εταιρειών Α4Ε, ζητώντας επιτακτικά να ενταθούν οι πολιτικές πιέσεις ώστε να εφαρμοστεί η συμφωνία του 2004 για Κοινό Ευρωπαϊκό Εναέριο Χώρο, ο οποίος πάντως δεν πρόκειται να γίνει πραγματικότητα ούτε το 2019.
Η προγραμματισμένη έξοδος της Βρετανίας στις 29 Μαρτίου 2019 από την ΕΕ είναι πιθανό να προκαλέσει επιπρόσθετες αναταράξεις στο πεδίο των ευρωπαϊκών αερομεταφορών. Σε περίπτωση ενός άτακτου Brexit υπάρχει κίνδυνος να προκληθεί μερική παράλυση στις αερομεταφορές – ακόμη κι αν οι πολιτικοί επιθυμούν βεβαίως να αποτρέψουν ένα τέτοιο ενδεχόμενο. «Χωρίς συμφωνία για το Brexit χρειαζόμαστε επειγόντως σχέδιο έκτακτης ανάγκης. Αλλά ακόμη και με ένα τέτοιο σχέδιο δεν θα μπορέσουμε μάλλον βραχυπρόθεσμα να αποφύγουμε τις δυσλειτουργίες», προειδοποιεί το στέλεχος της IATA Ράφαελ Σβάρτσμαν.