Σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλών προδιαγραφών αποκτά η ΝΑ Ευρώπη

Υπεγράφη η συμφωνία από τους υπουργούς Μεταφορών της SEECP
Πέμπτη, 04 Μαΐου 2006 15:10

Υπεγράφη σήμερα στη Θεσσαλονίκη η συμφωνία για τη δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου υψηλών προδιαγραφών στη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η συμφωνία υπεγράφη από τους υπουργούς Μεταφορών των χωρών της Διαδικασίας Συνεργασίας των χωρών της ΝA Ευρώπης (SEECP), παρουσία των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεών τους.

Η δρομολόγηση της δημιουργίας του δικτύου αναμένεται να προσελκύσει στα επόμενα χρόνια ισχυρές ροές κεφαλαίων, από εθνικούς πόρους, αλλά και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Μάλιστα, όπως τόνισε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, Μιχάλης Λιάπης, μόνο η Ελλάδα έχει οριστικοποιήσει προϋπολογισμό ύψους 1 δισ. ευρώ για φέτος, για έργα εκσυγχρονισμού του δικτύου της.

Το δίκτυο, που θα αναπτύσσεται με 16 σιδηροδρομικούς άξονες κατά μήκος των βαλκανικών κρατών, αναμένεται να μειώσει σημαντικά τον χρόνο ταξιδιού (αφού η εμπορική ταχύτητα των εμπορικών τρένων προβλέπεται να φτάσει στα 130 χλμ ανά ώρα, με προοπτική τα 160 ή και τα 220 χλμ, έναντι μόλις 60 χλμ/ώρα μέσο όρο σήμερα).

Παράλληλα, στόχος της συμφωνίας είναι να εξαλειφθούν οι καθυστερήσεις στα σύνορα, με τη βελτίωση των υποδομών και τη σταδιακή διενέργεια -επί των τρένων- των τελωνειακών και αστυνομικών ελέγχων, με τη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας.

Η συμφωνία προβλέπει επίσης τη χρήση σύγχρονου τροχαίου υλικού στην υπάρχουσα υποδομή, κάτι που υλοποιείται ήδη εν μέρει, με τις πρόσφατες συμφωνίες της Ελλάδας με την Τουρκία (σύνδεση Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης) και τη Βουλγαρία (σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σόφιας).

Με τη συμφωνία τίθεται επίσης ως στόχος ο συγχρονισμός των χρονοδιαγραμμάτων των έργων, που εκπονούνται ή προγραμματίζονται σε διμερές ή πολυμερές επίεδο και η εξεύρεση των απαιτούμενων χρηματοδοτικών πηγών (από Ε.Ε, διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς κτλ).

«Ο στόχος μας θα πρέπει να είναι διαρκής και σαφής: η προσέλκυση περισσότερων πελατών και εμπορευμάτων, προκειμένου να βελτιωθεί η υπάρχουσα κατάσταση και να επιτευχθεί η οικονομική βιωσιμότητα των σιδηροδρόμων και η οικονομική ανάπτυξη της περιοχής των Βαλκανίων», δήλωσε ο κ.Λιάπης και πρόσθεσε: «Το γεγονός ότι οι υπουργοί Μεταφορών συμφώνησαν ομόφωνα στην υλοποίηση ενός συγκεκριμένου στόχου και κατέληξαν σε υπογραφή συμφωνίας -της μόνης, κατά τη διάρκεια της ελληνικής προεδρίας στη Διαβαλκανική Συνεργασία- με χαροποιεί ιδιαίτερα και δείχνει το επίπεδο της συνεργασίας που έχει αναπτυχθεί στον τομέα των μεταφορών».

Η Ελλάδα έχει αναλάβει για δύο χρόνια την προεδρία της διευθύνουσας επιτροπής, η οποία θα προωθήσει την υλοποίηση της συμφωνίας, καθώς και της τεχνικής γραμματείας που θα συσταθεί για την τεχνική υποστήριξη της περιοχής.

Οπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Δ.Σταμάτης, ο βασικός κορμός του δικτύου σχεδιάζεται να είναι έτοιμος το 2013, με προοπτική ολοκλήρωσής του το 2020. Ο ίδιος διευκρίνισε ότι τώρα θα γίνονται συναντήσεις των τεχνικών μερών των εμπλεκομένων κρατών (από πλευράς της Ελλάδας είναι η ΕΡΓΟΣΕ). Η επόμενη συνάντηση αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο.

Τη συμφωνία υπέγραψαν κατά σειρά οι αρμόδιοι υπουργοί της πΓΔΜ, Τζεμάλι Μεχάζι, του Μαυροβουνίου, Ράντος Σουτσούρ (υφυπουργός), της Σερβίας, Βουκ Ντράσκοβιτς, της Βουλγαρίας, Πέταρ Μουταφτσίεφ, της Κροατίας, Μποζιντάρ Καλμέτα, της Μολδαβίας, Μιρόν Γκαγκαούζ, της Ρουμανίας, Σεπτίμιου Μπουζάτσου, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, Μπράνκο Ντόκιτς, της Αλβανίας, Λουλζίμ Μπάσα, της Τουρκίας, Μπινάλι Γιλντιρίμ και της Ελλάδας, Μιχάλης Λιάπης.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα