Υπεγράφη από τους υπουργούς Εμπορικής Ναυτιλίας, Μανώλη Κεφαλογιάννη, Οικονομίας, Γιώργο Αλογοσκούφη και Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής Αριστοτέλη Παυλίδη, η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών γραμμών και από το λιμάνι του Πειραιά.
Σύμφωνα με τον υπουργο Εμπορικής Ναυτιλίας, «η απελευθέρωση, στο πλαίσιο του υγιούς ανταγωνισμού, θα οδηγήσει στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών στην ακτοπλοΐα, αλλά και σε καθήλωση των τιμών». Παράλληλα, όπως επισημαίνει ο υπουργός, «θα δοθεί η δυνατότητα στις εταιρείες να αναπτύξουν το επενδυτικό και εμπορικό τους πρόγραμμα για τα επόμενα χρόνια που θα βοηθήσει στην προσέλκυση νέων πλοίων».
Το πλήρες κείμενο της Απόφασης έχει ως ακολούθως:
Α Π Ο Φ Α Σ Η
ΘΕΜΑ: Τροποποίηση-Συμπλήρωση της υπ΄ αριθμ. 3323.1/01/05/26-05-2005 Απόφασης «Aνώτατες Επιτρεπόμενες Τιμές Καθαρών Ναύλων Οικονομικής ή Ενιαίας Θέσης Επιβατών, Οχημάτων και Εμπορευμάτων, πλην Ταχυδρομικών Αποστολών, Πλοίων Ακτοπλοΐας κατά Σύνδεση και κατά Κατηγορία Πλοίου» (Β΄ 718).
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) του Ν. 2932/01 «Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές-Σύσταση Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής-Μετατροπή Λιμενικών Ταμείων σε Ανώνυμες Εταιρείες και άλλες διατάξεις» (Α΄ 145), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με τον Ν. 3153/03 «Ναυτική επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση και επιμόρφωση και ρύθμιση άλλων θεμάτων αρμοδιότητας Υ.Ε.Ν.» (Α΄ 153), τον Ν. 3260/2004 «Ρυθμίσεις του συστήματος προσλήψεων και θεμάτων δημόσιας διοίκησης» (Α΄ 151), τον Ν. 3409/2005 «Καταδύσεις αναψυχής και άλλες διατάξεις» (Α΄ 273) και τον Ν. 3450/2006 «Αναβάθμιση και αναδιάρθρωση της ναυτικής εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» (Α΄ 64).
β) του Ν.Δ. 187/1973 «Περί Κώδικος Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου», όπως ισχύει.
γ) του Π.Δ. 344/2003 «Εφαρμογή της αρχής της ελεύθερης παροχής των υπηρεσιών στις θαλάσσιες μεταφορές σε συμμόρφωση προς τον Κανονισμό (ΕΟΚ) 3577/92 του Συμβουλίου» (Α΄ 314).
2. Την αριθ. 3323.1/01/05/26-5-2005 Κ.Υ.Α Εμπορικής Ναυτιλίας και Αιγαίου «Ανώτατες επιτρεπόμενες τιμές καθαρών ναύλων οικονομικής ή ενιαίας θέσης επιβατών, οχημάτων και εμπορευμάτων, πλην ταχυδρομικών αποστολών, πλοίων ακτοπλοΐας κατά σύνδεση και κατά κατηγορία πλοίου» (Β΄ 718).
3. Την αριθμ. 01/09-01-2006 Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.).
4. Το άρθρο 29 α’ του Ν. 1558/85 «Κυβέρνηση και κυβερνητικά όργανα» (A΄/137), που προστέθηκε με το άρθρο 27 του Ν.2081/92 (A΄ 154) και τροποποιήθηκε με το άρθρο 1 παρ.2 του Ν. 2469/97 (Α΄38).
5. Την ανάγκη προστασίας της τακτικής και επαρκούς παροχής υπηρεσίας μεταφορών από, προς και μεταξύ των νησιών.
6. Τα υπάρχοντα στατιστικά στοιχεία κίνησης επιβατών στους Ελληνικούς Λιμένες.
7. Το γεγονός ότι από την Απόφασή μας αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ο Υ Μ Ε
1. Δεν υφίσταται ανώτατη επιτρεπόμενη τιμολόγηση σε όλες τις θέσεις επιβατών και σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων που διακινούνται από τον λιμένα ΠΕΙΡΑΙΑ (συμπεριλαμβανομένων και των λοιπών λιμένων αρμοδιότητας του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά) και επιστροφή, με πλοία της ακτοπλοΐας, στις περιπτώσεις κατά τις οποίες πληρούται για κάθε λιμένα προορισμού μία τουλάχιστον από τις παρακάτω προϋποθέσεις: α) Η σύνδεση του λιμένα ΠΕΙΡΑΙΑ με το λιμένα προορισμού να εξυπηρετείται από πλοία που ανήκουν σε δυο τουλάχιστον ανεξάρτητες εταιρείες με ανεξάρτητη μεταξύ τους οικονομική δραστηριότητα και ο λιμένας προορισμού να έχει ετήσιο αριθμό διακινουμένων επιβατών (αποβιβασθέντες και επιβιβασθέντες) άνω των εκατό πενήντα χιλιάδων (150.000) βάσει των πρόσφατων διαθέσιμων ετησίων στατιστικών στοιχείων. β) Ο λιμένας προορισμού να έχει ετήσιο αριθμό διακινουμένων επιβατών (αποβιβασθέντες και επιβιβασθέντες) άνω των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) βάσει των πρόσφατων διαθέσιμων ετησίων στατιστικών στοιχείων.
2. Διατηρείται σε ισχύ η παράγραφος 3 της Κ.Υ.Α. αριθ. 3323.1/01/05/26-5-2005 (Β’ 718).
3. Οι συνδέσεις λιμένων για τις οποίες πληρούνται οι προϋποθέσεις των παραγράφων 1 και 2 ανακοινώνονται με κοινή εγκύκλιο των Υπουργείων Εμπορικής Ναυτιλίας και Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, η οποία επικαιροποιείται τουλάχιστον μια φορά ετησίως και το αργότερο μέχρι 30 Σεπτεμβρίου, προκειμένου να έχει εφαρμογή την επόμενη δρομολογιακή περίοδο. Η ανωτέρω εγκύκλιος βασίζεται στις κατά περίπτωση ισχύουσες αποδοχές δηλώσεων δρομολόγησης, στις συμβάσεις αποκλειστικής εξυπηρέτησης δρομολογιακών γραμμών, στις συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας έναντι μισθώματος και στα πρόσφατα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία διακίνησης επιβατών.
4. Στις περιπτώσεις που υπάρχουν περισσότεροι του ενός λιμένες προσέγγισης σε ένα νησί η ετήσια επιβατική κίνηση υπολογίζεται ως ενιαία ανά νησί με εξαίρεση τη νήσο Κρήτη, όπου συνυπολογίζεται, για την περίπτωση αυτή, η κίνηση του νομού Χανίων με εκείνη του Ρεθύμνου αφενός και του νομού Ηρακλείου με εκείνη του Λασιθίου αφετέρου.
5. Για τις συνδέσεις λιμένων που δεν εμπίπτουν σε μία τουλάχιστον από τις περιπτώσεις των παραγράφων 1 και 2, καθώς και για τα δρομολόγια έναντι μισθώματος ή αποκλειστικής εξυπηρέτησης με συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου όγδοου του Ν. 2932/01, εξακολουθούν να ισχύουν οι διατάξεις της Κ.Υ.Α. αριθ. 3323.1/01/05/26-5-2005 (Β’ 718).
6. Σε μικτό δρομολόγιο που περιλαμβάνει αφενός «ελεύθερες» συνδέσεις και αφετέρου συνδέσεις «δημόσιας υπηρεσίας», η τιμή ναύλου για κάθε λιμένα προορισμού σύνδεσης «δημόσιας υπηρεσίας» δεν θα υπερβαίνει την τιμή ναύλου του τελευταίου προ αυτού λιμένα «ελεύθερης» σύνδεσης, όπου: «ελεύθερες» νοούνται οι συνδέσεις εκείνες που εμπίπτουν σε μία τουλάχιστον από τις περιπτώσεις των παραγράφων 1 και 2, και «δημόσιας υπηρεσίας» νοούνται οι συνδέσεις που εμπίπτουν σε μία τουλάχιστον από τις περιπτώσεις της παραγράφου 5.
7. Η ανωτάτη τιμή ναύλου της χειμερινής περιόδου (1/11-31/3) δεν θα υπερβαίνει την αντίστοιχη χαμηλότερη τιμή ναύλου που διαμορφώθηκε από την ίδια πλοιοκτήτρια εταιρεία την προηγούμενη θερινή περίοδο (1/4 μέχρι 31/10), μη υπολογιζομένων των προσφορών και εκπτώσεων.
8. Οι πλοιοκτήτες/πλοιοκτήτριες εταιρείες που εμπίπτουν στις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 οφείλουν να ενημερώνουν εγγράφως τις αρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ/ΔΘΣ - ΔΠΝΤ) και Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς και τις οικείες Λιμενικές Αρχές, εντός τριών ημερών από ενάρξεως ισχύος των εκάστοτε τιμών (κατά προέλευση - προορισμό - οικονομική θέση - κατηγορία οχημάτων) και οποιασδήποτε μεταβολής τους (μείωση, αύξηση) και διαφοροποίησής τους (εκπτώσεις, προσφορές).
9. Η ισχύς της παρούσης δύναται ν’ αναστέλλεται μερικώς ή ολικώς, με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Εμπορικής Ναυτιλίας και Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, εφόσον υπάρχουν ενδείξεις εναρμονισμένης πρακτικής, από υπόχρεες για την εφαρμογή της παρούσης πλοιοκτήτριες εταιρείες ή πλοιοκτήτες, η οποία οδηγεί σε υπέρμετρη αύξηση των τιμών των ναύλων και σε κάθε περίπτωση βλάπτει το κοινωνικό συμφέρον. Η αναστολή ισχύει μέχρις έκδοσης οριστικής απαλλακτικής Απόφασης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, στην οποία παράλληλα παραπέμπεται άμεσα οποιαδήποτε τέτοια περίπτωση. Σε περίπτωση αναστολής ισχύος της παρούσης απόφασης εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα της Κ.Υ.Α. αριθ. 3323.1/01/05/26-5-2005 (Β’ 718).
10. Στους παραβάτες των αναφερομένων στη παρούσα, επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις από το άρθρο ενδέκατο του Ν. 2932/2001.
11. Κατά τα λοιπά εφαρμογή έχουν τ’ αναφερόμενα στην Κ.Υ.Α. αριθ. 3323.1/01/05/26-5-2005 (Β’ 718).
12. Η παρούσα απόφαση ισχύει από δημοσιεύσεως στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
13. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και να κοινοποιηθεί για εκτέλεση.