Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σάρκα και οστά παίρνει ο σχεδιασμός για το πέρασμα της ελληνικής ναυτιλίας στην εποχή του ηλεκτρισμού. Ένα σχέδιο πολλών ετών, η ηλεκτροδότηση των πλοίων κατά την παραμονή τους στο λιμάνι, γίνεται πραγματικότητα, αφού στις 20 Δεκεμβρίου 2018 και στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Elemed (Electrification in the Eastern Mediterranean), πραγματοποιούνται τα εγκαίνια με την ηλεκτροδότηση του επιβατηγού - οχηματαγωγού πλοίου «Fior di Levante» κατά τη διανυκτέρευσή του στο λιμάνι της Κυλλήνης.
Την είδηση έδωσε ο διευθυντής ναυτικής τεχνολογίας και καινοτομίας Νοτίου Ευρώπης, Lloyd’s Register Παναγιώτης Μήτρου κατά τη διάρκεια της δεύτερης μέρας των εργασιών της Ετήσιας Συνάντησης Ναυτικής Τεχνολογίας 2018 με χορηγό επικοινωνίας τη «Ν», η διοργάνωση του οποίου γίνεται από το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛΙΝΤ). Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα, που αφορά τη μετάβαση της χώρας μας σε πιο περιβαλλοντικές πρακτικές, αφού με τον τρόπο αυτό η επιβάρυνση στα λιμάνια θα ελαττωθεί κατακόρυφα, ενώ παράλληλα και το κόστος αναμένεται να είναι μικρότερο για τα πλοία, καθώς όταν βρίσκονται σε λιμενικές περιοχές χρησιμοποιούν καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο 0,1%.
Το «μεγάλο στοίχημα» είναι η υιοθέτηση ανάλογων πρωτοβουλιών και στα μεγάλα λιμάνια της χώρας, όπως ο Πειραιάς, ο οποίος υποδέχεται δεκάδες πλοία σε καθημερινή βάση, η Θεσσαλονίκη και τα άλλη εθνικής σημασίας λιμάνια. Σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχει στη διάθεσή της η «Ν», στο λιμάνι του Πειραιά οι συζητήσεις ανάμεσα σε όλους τους φορείς είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο. Ήδη μεγάλα λιμάνια ανά τον κόσμο, με πρωτοπόρα τα αμερικανικά, έχουν εγκαταστήσει παροχές ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς, τεχνολογία γνωστή και ως «cold-ironing», αναγκάζοντας τα πλοία να έχουν σβηστές τις μηχανές και τα φουγάρα τους.
Το δεύτερο στάδιο
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο κοινοτικό πρόγραμμα elemed σε δεύτερη φάση, η χώρα μας αναμένεται να αναλάβει πρωτοβουλίες προκειμένου να αναπτύξει τεχνολογίες ώστε να επιτύχει την ηλεκτρική κίνηση πλοίων σε πορθμειακές γραμμές. Σε θεωρητική μάλιστα βάση έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός ενός πλήρως ηλεκτρικού επιβατηγού καταμαράν, χωρητικότητας πλέον των 1.000 επιβατών, το οποίο θα δύναται να διανύει απόσταση 17-20 ναυτικών μιλίων.
Μελέτη
Στο πλαίσιο των εργασιών της δεύτερης ημέρας του συνεδρίου του ΕΛΙΝΤ παρουσιάστηκε και μια μελέτη από την εταιρεία ΣΤΕΠ Α.Ε. για το ηλεκτροκινούμενο πλοίο για πορθμείο, με χρήση συστοιχίας επαναφορτιζόμενων από ξηράς μπαταριών. Η μελέτη προβλέπει ότι επί του πλοίου δεν θα είναι μόνιμα τοποθετημένες επαναφορτιζόμενες μπαταρίες αλλά αφαιρούμενες προκειμένου να φορτίζονται στο λιμάνι. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στη μελέτη, η οποία αφορά υπάρχον αμφίπλωρο πλοίο, οι μπαταρίες θα βρίσκονται μέσα σε containers. Το σενάριο προβλέπει πέντε ώρες λειτουργίας των μπαταριών και το δρομολόγιο από Πειραιά προς Αίγινα. Οι μπαταρίες που επιλέχθηκαν είναι Tesla και κάθε container θα διαθέτει 360 συσσωρευτές. Το κόστος για κάθε container θα είναι 1,8 εκατ. ευρώ και για τα 12 container που προβλέπονται στη μελέτη η επένδυση θα φτάσει τα 21,6 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή ενός ferry τέτοιου τύπου στην Ελλάδα θα έφτανε, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η μελέτη, στα 8 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά την κερδοφορία του πλοίου στη γραμμή της Αίγινας, υπολογίζεται να κερδίζει σε ετήσια βάση περί τα 3 εκατ. ευρώ ταξιδεύοντας 300 μέρες τον χρόνο, ενώ η περίοδος ζωής των μπαταριών υπολογίζονται στα 15 με 20 χρόνια. Με βάση το κόστος κατασκευής του πλοίου (8 εκατ. ευρώ) και το ημερήσιο κόστος για το πετρέλαιο (5.980 ευρώ την ημέρα), το πλοίο θα έχει απόδοση μετά το 7ο χρόνο λειτουργίας.
Με βάση την τεχνολογία ηλεκτρισμού και εφόσον το ημερήσιο κόστος φόρτισης είναι σχεδόν το μισό, από το πετρέλαιο η επένδυση θα αρχίσει να αποδίδει από το 14ο έτος και μετά το 24ο γίνεται πιο κερδοφόρα από τη συμβατική περίπτωση.