Kλίμα ικανοποίησης στην αγορά από την κίνηση της Black Friday

Σάββατο, 24 Νοεμβρίου 2018 08:04
UPD:08:04
Eurokinissi/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Από την έντυπη έκδοση

Των Γιάννη Κανουπάκη και Γιώργου Χατζηλίδη

Υψηλές προσδοκίες δημιούργησαν στην αγορά η Black Friday και η Cyber Monday, λόγω της μειωμένης κίνησης των ενδιάμεσων εκπτώσεων που προηγήθηκαν, και τονώνουν πρόσκαιρα τη ζήτηση, αλλά θεωρείται βέβαιο ότι θα περιορισθεί και πάλι το επόμενο χρονικό διάστημα. Η επισήμανση αυτή του απερχόμενου προέδρου της ΕΣΕΕ, Βασίλη Κορκίδη, αποδίδει την πραγματικότητα από πλευράς μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε σχέση με το ξενόφερτο έθιμο, που ήδη «ελληνοποιήθηκε», ξεχειλώνοντας τη μια ημέρα σε ολόκληρη εβδομάδα και κάτι…

Τα οφέλη που αποκομίζουν οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, πολυεθνικές και αλυσίδες, είναι σαφώς μεγαλύτερα από εκείνα των μμε και ίσως αυτός να είναι και ο κυριότερος λόγος που ο εμπορικός κόσμος έρχεται αντίθετος με τέτοιου είδους πρακτικές. Πάντως, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, αν και δεν υπάρχει μονοσήμαντη ερμηνεία, τα στοιχεία του δείκτη κύκλου εργασιών δείχνουν ότι ο Νοέμβριος ως μήνας εμφανίζει σημαντική βελτίωση.

Έκπτωση στην... έκπτωση

Γεγονός είναι ότι 9 στους 10 καταναλωτές έψαχναν την έκπτωση στην... έκπτωση, όπως ευφυώς ειπώθηκε για τη χθεσινή ημέρα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ, τα βασικά στοιχεία από την «Global» για την «Black Friday», στις εκπτώσεις της Black Friday ψωνίζουν 2 στους 5 Έλληνες. Ανάμεσα σε αυτούς, η συντριπτική πλειονότητα των αγοραστών επωφελείται από τις προσφορές τόσο στα καταστήματα όσο και στο διαδίκτυο (64,5%), το 20,7% αναζητά ευκαιρίες μόνο σε φυσικά καταστήματα, ενώ μόλις το 14,8% επιλέγει μόνο ηλεκτρονικά καταστήματα για τις αγορές του.

Οι χρήστες του διαδικτύου στη χώρα μας, πάντως, όπως διαπιστώνουν οι αναλυτές του ΙΝΕΜΥ, έκαναν 26 φορές περισσότερες αγορές απ’ ό,τι συνήθως. Στην Ελλάδα οι λάτρεις των προσφορών ετοιμάζονταν από ημέρες να ξοδέψουν κατά μέσο όρο 206 ευρώ. Πρώτα σε προτίμηση είναι τα ρούχα και ακολουθούν τα ηλεκτρονικά είδη.

Εμπεδώνεται ο θεσμός

Την ίδια ώρα, τα στοιχεία από «PayPal» δείχνουν ότι η Black Friday και η Cyber Monday γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλείς ανάμεσα στους Έλληνες καταναλωτές, με τις ηλεκτρονικές αγορές τις ημέρες αυτές να αυξάνονται ακόμα και πάνω από 50%.

Η πιο σημαντική κατηγορία για τις αγορές της Black Friday το 2017 ήταν η ένδυση και ο συγκεκριμένος όγκος αγορών κατά τις εκπτώσεις αυτές ήταν σχεδόν τέσσερες φορές υψηλότερος σε σχέση με τον ετήσιο μέσο όρο.

Παραδοσιακά οι ημέρες ελκυστικών προσφορών συνδέονται με το διασυνοριακό εμπόριο, ενώ οι εγχώριοι παίκτες φαίνεται να παρουσιάζουν καλά αποτελέσματα αναφορικά με τις πωλήσεις τους όσο διαρκεί η Black Friday, αφού, τουλάχιστον από όσα κατέγραψε η PayPal, πάνω από το 32% των δαπανών στην Ελλάδα καταλήγει σε τοπικούς εμπόρους.

Τα συμπεράσματα της έρευνας του ΙΝΕΜΥ δείχνουν ότι:

* Οι καταναλωτές είναι πιο έτοιμοι από τις εμπορικές επιχειρήσεις, κυρίως λόγω των προωθητικών ενεργειών μεγάλων εμπορικών αλυσίδων, οπότε η κίνηση της αγοράς ήταν όπως τις προηγούμενες χρονιές και αναμένεται πάλι αυξημένη.

* Πρωτοπόροι αυτής της ημέρας είναι τόσο σε επίπεδο ενημέρωσης όσο και σε επίπεδο απορρόφησης της κατανάλωσης τα καταστήματα ένδυσης/υπόδησης και ακολουθούν οι ηλεκτρονικές συσκευές.

Υπάρχουν και φέτος, ωστόσο, ορισμένες αναφορές σχετικά με το ότι η συγκεκριμένη προωθητική ενέργεια δρα ανασταλτικά για τον τζίρο της χριστουγεννιάτικης περιόδου και απευθύνεται περισσότερο σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις, με μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους.

Πέρυσι, με βάση τους εκπροσώπους των Εμπορικών Συλλόγων, οι πωλήσεις των καταστημάτων κινήθηκαν στις περισσότερες περιοχές σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τη συγκεκριμένη ημέρα του 2016. Από εκεί και πέρα, παρ’ όλη τη θετική επιρροή στις πωλήσεις, η πλειονότητα του εμπορικού κόσμου σε γενικές γραμμές έκρινε αρνητικά την εν λόγω πρακτική για τις μικρές επιχειρήσεις.

Η πρακτική της Black Friday κατέχει θετικό αντίκτυπο όσον αφορά τον όγκο των πωλήσεων που πραγματοποιήθηκαν και πραγματοποιούνται τη συγκεκριμένη μέρα στην πλειονότητα των εμπορικών καταστημάτων. Πρακτικά η εισροή μεγαλύτερου αριθμού πελατών αντισταθμίζει το ποσοστό των εκπτώσεων που πραγματοποιούν τα καταστήματα. Στην Αθήνα χθες κινήθηκε σε λογικούς ρυθμούς η αγορά, χωρίς ουρές και αναμονές, δεδομένου ότι υπήρξε ενδιαφέρον από τις αρχές της εβδομάδας. Στη Θεσσαλονίκη, από νωρίς το πρωί ήταν πολλοί εκείνοι που στήθηκαν έξω από γνωστό πολυκατάστημα στο κέντρο της πόλης για να εκμεταλλευτούν τις προσφορές. Αρκετοί ήταν και οι μαθητές που όπως είπαν προτίμησαν να απουσιάσουν από το σχολείο για να κάνουν τα ψώνια τους.

Κυριάρχησαν ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά

Ικανοποιημένη δηλώνει η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών από την κίνηση κατά την ημέρα της Black Friday. Αν και ακόμη δεν υπάρχουν συγκεντρωτικά στοιχεία, μιας και οι προσφορές θα συνεχιστούν μέχρι και την Κυριακή από τα ηλεκτρονικά καταστήματα των αλυσίδων του χώρου, όπως επισημαίνεται οι κατηγορίες που έχουν ξεχωρίσει στην προτίμηση του κοινού είναι οι τηλεοράσεις και τα κινητά τηλέφωνα.

Οι έμποροι επισημαίνουν πως φέτος υπήρχε η ιδιαιτερότητα των προσφορών από την αρχή της εβδομάδας, εξ ου και πολλοί μιλούν για Black Week που τονώνει την καθηλωμένη αγορά λόγω ύφεσης και ενδεχομένως να αποσπάσει μερίδια από την κατεξοχήν εορταστική αγορά του Δεκέμβρη.  

Αύξηση κίνησης στη Θεσσαλονίκη

Κοσμοπλημμύρα έφερε στους κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης η Black Friday, με κύριο χαρακτηριστικό την προσέλευση κυρίως νεαρών ατόμων, ακόμα και εφήβων, που επέλεξαν το... σκασιαρχείο από τα σχολεία τους για να επωφεληθούν από τις προσφορές.

Παρότι δεν σχηματίστηκαν από νωρίς το πρωί μεγάλες ουρές έξω από καταστήματα, όπως είχε συμβεί στα προηγούμενα δύο χρόνια, κάθε ώρα που περνούσε, με σύμμαχο και την καλοκαιρία, η κίνηση στην αγορά της πόλης αυξανόταν συνεχώς, προκαλώντας ακόμα και συνωστισμό στην Τσιμισκή τις μεσημεριανές ώρες, ενώ αισθητή ήταν η παρουσία κόσμου και από τις κοντινές, επαρχιακές πόλεις της υπόλοιπης Μακεδονίας.

Οι εκπτώσεις των προϊόντων ξεκινούσαν από 20%, βαίνοντας κλιμακούμενες και σε ορισμένες -λίγες- περιπτώσεις έφθαναν το 60%-70%, ενώ στις σακούλες των καταναλωτών κυριάρχησαν τα κινητά, τα tablets, τα gadgets, οι ηλεκτρικές συσκευές, τα καλλυντικά και φυσικά η ένδυση-υπόδηση.

Ωστόσο, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης μιλάει για «εκφυλισμό» της έννοιας της «Μαύρης Παρασκευής», λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «στην Ελλάδα δεν μπορούμε ούτε καν να κάνουμε σωστή αντιγραφή της αμερικανικής λογικής της Black Friday, που λέει ότι, αυτή την ημέρα, όταν μπεις σε ένα κατάστημα βλέπεις μόνο μεγάλες εκπτώσεις που ξεκινούν από το 50% και φθάνουν στο 90%. Στην ελληνική περίπτωση βλέπουμε προσφορές για μια ολόκληρη εβδομάδα, αλλά σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα».

Σύμφωνα με τον κ. Φιλιππίδη, η όποια αυξημένη χθεσινή κίνηση περιορίστηκε στους δύο-τρεις μεγάλους εμπορικούς δρόμους της πόλης και επ’ ουδενί δεν μπορεί να αλλάξει τη συνολικά κακή εικόνα, για ακόμα μία χρονιά, στην αγορά της Θεσσαλονίκης. «Είναι λάθος να κοιτάμε την κίνηση στους δύο μεγάλους δρόμους και να βγάζουμε συμπεράσματα. Να μην ξεχνάμε ότι την τελευταία δεκαετία η αγορά της πόλης έχει χάσει το 80% του τζίρου της».



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα