Για τη βαρύτητα που έχει δοθεί από την κυβέρνηση στην ενίσχυση της ακτοπλοϊκής διασύνδεσης των νησιών, κατ' επέκταση και στην ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών και κοινωνιών, μίλησε από τη Σύρο ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινός, από το βήμα της ημερίδας για την «Ακτοπλοϊκή Διασύνδεση των Νησιών του Νοτίου Αιγαίου», που διοργανώθηκε για δεύτερη χρονιά, από την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Νοτίου Αιγαίου.
Σύμφωνα με τον κ. Σαντορινιό, το υπουργείο έχει ενσκήψει στις ανάγκες του Νοτίου Αιγαίου, με αύξηση δρομολογίων και προϋπολογισμού άγονων γραμμών. Όπως είπε, είναι μια περιοχή ιδιαίτερα σημαντική τόσο για την τουριστική κίνηση, όσο και γιατί περικλείει πολλά νησιά της χώρας. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο, σημείωσε, ότι το 70% των επιβατών και οχημάτων, όλων των μετακινήσεων μεταφέρεται από και προς το Νότιο Αιγαίο ή και ενδονησιωτικά. «Για την περιοχή αυτή, έχουμε καταφέρει, σε συνεργασία με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, να λαμβάνει χώρα το 50% των ελεύθερων δρομολογίων της χώρας και περίπου το 53% των άγονων γραμμών» τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός. Χαρακτήρισε ως «ιδιαίτερα σημαντικό», επίσης, και το ότι το περίπου 58% της χρηματοδότησης του υπουργείου Ναυτιλίας για τις άγονες γραμμές, δηλαδή 52 εκατ. ευρώ, διοχετεύεται σε γραμμές του Ν. Αιγαίου. Ο ίδιος υποστήριξε ότι η πολιτική δέσμευση της κυβέρνησης, ακόμη και μέσα σε δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες, για συνεχή αύξηση του προϋπολογισμού των άγονων γραμμών, έχει ήδη γίνει πράξη, με 85 εκατ. ευρώ για το 2016 και το 2017, 89 εκατ. ευρώ για την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο και 91,5 εκατ. ευρώ για το 2019.
HCG.GR
Σύμφωνα με τον κ. Σαντορινιό, η σύναψη πολυετών συμβάσεων είναι μια αναβάθμιση για τα νησιά και την ακτοπλοΐα. Αυτή τη στιγμή «τρέχουν» 17 πολυετείς συμβάσεις, από τις οποίες αρκετές είναι τριετείς «που εμείς βγάλαμε φέτος. Μας δίνεται, έτσι, η δυνατότητα να σχεδιάσουμε ένα σταθερό δίκτυο που να προσφέρει ομαλότητα και σταθερότητα στις μετακινήσεις των μόνιμων κατοίκων και των επισκεπτών. Επίσης, δίνουν την ευκαιρία στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να τις χρησιμοποιήσουν προκειμένου να λάβουν χρηματοδοτήσεις για τη βελτίωση του στόλου τους, κέρδος που και πάλι επιστρέφεται στην ίδια την ακτοπλοΐα» υπογράμμισε ο αναπληρωτής υπουργός.
«Πρόθεσή μας είναι η θεσμοθέτηση - εν είδει αναπτυξιακού μέτρου - της δυνατότητας πολυετών συμβάσεων, 10 ή και 12 χρόνων, σε περίπτωση που το πλοίο χρησιμοποιεί LNG ή υβριδικό πλοίο κλπ. Στόχος μας είναι η ανανέωση του στόλου με νέα και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία» τόνισε ο Νεκτάριος Σαντορινιός.
Όπως ανέφερε, τα τελευταία χρόνια η ακτοπλοΐα έχει βελτιωθεί αρκετά και, «παρόλο που ίσως να έχουν γίνει και λάθη, διαρκώς τα διορθώνουμε και τα αλλάζουμε». Σημαντικός παράγοντας για τη βελτίωση είναι οι συνέργειες με τους τοπικούς φορείς, τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τις εταιρείες, είπε. «Έτσι καταφέραμε και λύσαμε προβλήματα στη γραμμή της Σύρου, με τη δρομολόγηση ταχυπλόου από τη μια και με την έγκριση της γραμμής Θεσσαλονίκη-Σποράδες-Κυκλάδες-Ηράκλειο για το καλοκαίρι, από την άλλη. Τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων αυτών, θα τα κρίνει το μέλλον, το κύριο σημείο όμως είναι ότι βρήκαμε λύση μέσα από συνεργασίες και συζήτηση» επισήμανε ο αναπλ. υπουργός.
Ο ίδιος υπογράμμισε την πρόθεση του υπουργείου για διαβούλευση και καλή επικοινωνία, στο πλαίσιο αρκετών αλλαγών που προωθούνται για την ακτοπλοΐα. Όπως τόνισε, «πρέπει το δίκτυο της ακτοπλοΐας να συζητιέται από τους φορείς, να εκφράζουν την άποψή τους και όλο αυτό να εγκρίνεται από τη Βουλή».
«Οι συνεργασίες ήταν αυτές που μας έδωσαν την ευκαιρία να δώσουμε - για πρώτη φορά - κι ένα κοινωνικό πρόσωπο στην ακτοπλοΐα. Με τη συμβολή του ΣΕΕΝ, καταφέραμε να παράσχουμε εκπτώσεις στη μετακίνηση των αναπληρωτών δασκάλων και καθηγητών που στελεχώνουν δομές Εκπαίδευσης στα νησιά της χώρας, ενώ προωθούμε αντίστοιχες εκπτώσεις για άλλες κατηγορίες συμπολιτών μας που αντιμετωπίζουν δυσκολίες» είπε ο κ. Σαντορινιός.
Ο ίδιος σημείωσε ότι κατά το παρελθόν έχουν ξοδευτεί πολλά χρήματα για τα λιμάνια, αλλά με λάθος τρόπο, γεγονός που είχε οδηγήσει σε υποβάθμιση των υποδομών και αργούς ρυθμούς ανάπτυξης. «Εμείς, με διάφορους τρόπους, προσπαθήσαμε και πετύχαμε χρηματοδοτήσεις για την ενίσχυση σημαντικών λιμανιών της χώρας μας: πχ 29 εκατ. ευρώ δίνονται από το Εθνικό ΠΔΕ για την αποκατάσταση του λιμανιού της Κω, ενώ έχει ήδη υπογραφεί η σύμβαση για το λιμάνι του Αθηνιού, όπου δίνονται 8,5 εκατ. ευρώ, και πάλι από το Εθνικό ΠΔΕ» ανέφερε.
Όπως έκανε γνωστό, επίσης με χρήματα του Εθνικού ΠΔΕ και του Εθνικού Προγράμματος, θα βγει σε πολύ λίγες ημέρες το χρηματοδοτικό πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ, με 20 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση μελετών λιμενικών έργων. Ακολουθεί το ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ Ι, που θα χρηματοδοτήσει επίσης έργα στα λιμάνια με ένα πολύ σημαντικό ποσό. Παράλληλα, και το υπουργείο Ναυτιλίας δίνει κάθε χρόνο μικρότερες χρηματοδοτήσεις για μικρά έργα που έχουν ανάγκη τα λιμάνια.
«Η διαφορά είναι σημαντική: Μέσα σε μια τετραετία δεν έχουν υπάρξει ποτέ παρόμοιες χρηματοδοτήσεις - και μάλιστα από το Εθνικό Πρόγραμμα Επενδύσεων και όχι κάποιο ΕΣΠΑ, όταν στον προγραμματισμό του ΣΠΕΜ, το 2013, τα λιμάνια δεν υπήρχαν καν ως πρόβλεψη» επισήμανε.
Όπως συμπλήρωσε, υπάρχουν διάφορες σκέψεις και προτάσεις για να γίνουν έργα σε συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς, «πράγμα στο οποίο δεν είμαστε αντίθετοι», όπως οι υποδομές για την κρουαζιέρα. «Αυτό, όμως, δε σημαίνει και παραχωρήσεις. Εμείς δεν θα προχωρήσουμε σε παραχωρήσεις λιμανιών και είμαστε ξεκάθαροι σε αυτό» τόνισε ο κ. Σαντορινιός.
Ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανέφερε, τέλος, ότι ολοκληρώνεται η συνεργασία του υπουργείου με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο για το λεγόμενο OPTINET, την ψηφιοποίηση του ακτοπλοϊκού δικτύου. Σκοπός είναι πλέον η χρήση του ως εργαλείο για την εύρεση βέλτιστων διαδρομών που να ικανοποιούν τις ανάγκες των νησιών.
naftemporiki.gr