Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Τελικά ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) αναγνώρισε και επίσημα τις ανησυχίες της ναυτιλιακής βιομηχανίας σχετικά με τα θέματα ασφάλειας που προκύπτουν κατά την διαδικασία μετάβασης στο νέο καύσιμο μειωμένου θείου (0,5%) από το 2020, αλλά παράλληλα δήλωσε αποφασισμένος να προχωρήσει χωρίς καμία καθυστέρηση την εφαρμογή του νέου κανονισμού.
Χθες αργά το βράδυ και μετά από έντονες διεργασίες η Επιτροπή Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC) του ΙΜΟ που συνεδριάζει στο Λονδίνο κατέληξε σε ένα συμβιβασμό που προβλέπει αφενός την εφαρμογή μιας διαδικασίας συλλογής από τον ΙΜΟ, πληροφοριών γύρω από την εφαρμογή των νέων καυσίμων, ενώ παράλληλα συμφώνησε ότι δεν υπάρχει θέμα καθυστέρησης στην έναρξη εφαρμογής του νέου κανονισμού.
Σύμφωνα με παράγοντες που συμμετείχαν από ελληνικής πλευράς στις εργασίες του ΙΜΟ, η Επιτροπή αποφάσισε να κάνει δεκτή μια διαδικασία συλλογής πληροφοριών που θα στέλνονται στη γραμματεία του ΙΜΟ, και θα αφορούν προβλήματα διαθεσιμότητας και ασφάλειας που παρουσιάζει η χρήση των νέων καυσίμων, όμως η διαδικασία αυτή δεν θα αποκαλείται «experience building phase» (EBP) γιατί παραπέμπει σε μια ανάλογη έκφραση που χρησιμοποιήθηκε στον κανονισμό για την διαχείριση του θαλασσίου έρματος και διήρκησε πέντε χρόνια.
Σημειώνεται ότι την πρόταση για «experience building phase» έχουν καταθέσει τέσσερα μεγάλα νηολόγια (Νησιά Μάρσαλ, Μπαχάμες, Παναμά, Λιβερίας) και τρεις κορυφαίες ναυτιλιακές οργανώσεις (Intercargo, Intertanko, Bimco) και στόχο έχει να προστατεύσει πληρώματα και πλοία από τυχόν προβλήματα στη χρήση των νέων καυσίμων. Η πρόταση δεν προβλέπει καμία καθυστέρηση στην εφαρμογή του νέου κανονισμού καυσίμων με μειωμένο θείο. Περισσότερες λεπτομέρειες για το πώς θα υλοποιηθεί η απόφαση του ΙΜΟ αλλά και νέα στοιχεία σχετικά με τα θέματα ασφαλείας και διαθεσιμότητας των νέων καυσίμων, θα συζητηθούν στην επόμενη MEPC τον Μάιο του 2019.