Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Αλλαγή σκηνικού καταγράφεται στο κρίσιμο θέμα της εισαγωγής νέων καυσίμων χαμηλού θείου στη ναυτιλία από το 2020, μετά την παρέμβαση του Αμερικανού πρόεδρου Ντόναλντ Τραμπ υπέρ της σταδιακής εφαρμογής των νέων κανόνων, ενώ ανάλογη θέση φέρεται να υιοθετεί μία ακόμη μεγάλη χώρα, η Ινδία.
Η παρέμβαση αυτή, που συντάσσεται εν μέρει και με τις θέσεις εφοπλιστικών ενώσεων, έρχεται λίγες ώρες πριν από την έναρξη της συνεδρίασης, σήμερα στο Λονδίνο, της Επιτροπής Προστασίας του Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC), η οποία θα εξετάσει την πρόταση των τεσσάρων εκ των μεγαλύτερων νηολογίων του κόσμου και τριών κορυφαίων ναυτιλιακών οργανώσεων για την καθιέρωση μιας φάσης συλλογής εμπειριών (Experience-Building Phase) παράλληλα με την εισαγωγή των νέων καυσίμων από το 2020.
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες υποστηρίζουν μια experience building phase (EBP), η οποία έχει προταθεί από αρκετές άλλες χώρες, στον IMO, προκειμένου να μετριαστούν οι επιπτώσεις των αναμενόμενων αυξήσεων του κόστους καυσίμων» δήλωσε ο εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου, όπως αναφέρει το Reuters. Η αμερικανική κυβέρνηση, προσθέτει το πρακτορείο, δεν ζητά να καθυστερήσει η εισαγωγή του νέου κανονισμού, αλλά επιθυμεί μια σταδιακή εφαρμογή χωρίς όμως συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης.
Ο προβληματισμός στον Λευκό Οίκο για τα νέα καύσιμα ξεκινά από το γεγονός ότι ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι ενδέχεται να αυξηθούν σημαντικά οι τιμές σε ορισμένα είδη, όπως το ντίζελ και το πετρέλαιο θέρμανσης. Η άνοδος των τιμών των καυσίμων πριν από τις εκλογές του 2020 θα αποτελούσε πολιτικό κίνδυνο για τον Τραμπ, αναφέρει η «Wall Street Journal» και το πρακτορείο Reuters.
Η άποψη αυτή προκάλεσε όμως αντιδράσεις στο εσωτερικό των ΗΠΑ. Ο Jason Bordoff, επικεφαλής του Κέντρου για την Παγκόσμια Ενεργειακή Πολιτική του Πανεπιστημίου του Κολούμπια και πρώην σύμβουλος του Λευκού Οίκου για την ενέργεια επί προεδρίας Μπαράκ Ομπάμα, ανέφερε ότι δεν είναι απαραίτητη μια σταδιακή φάση.
Σε κάθε περίπτωση η πρόταση αυτή των ΗΠΑ, που έχουν ουσιαστικό ρόλο στον ΙΜΟ, εκτιμάται ότι ενισχύει την πλευρά όσων υποστηρίζουν ότι απαιτείται μια σταδιακή προσαρμογή στις νέες συνθήκες. Πληροφορίες από τη ναυτιλιακή κοινότητα αναφέρουν ότι και η Ινδία προστέθηκε στους υποστηρικτές αυτής της άποψης, ενώ Ελλάδα, Μάλτα και Κύπρος διαφοροποιούνται από τη θέση της Ε.Ε. που δεν υποστηρίζει την καθιέρωση της EBP. Σύμφωνα με παρατηρητές όλα είναι ανοικτά αναφορικά με την απόφαση που θα λάβει η MEPC στην πρόταση που έχει κατατεθεί.
Να σημειωθεί ωστόσο ότι η προσπάθεια των νηολογίων και του ελληνικού εφοπλισμού για την καθιέρωση της EBP θα συνεχισθεί και στη σύνοδο της Επιτροπής Ασφαλείας του ΙΜΟ, Maritime Safety Committee (MSC), η οποία θα πραγματοποιηθεί 3-7 Δεκεμβρίου στο Λονδίνο. Μπορεί η διοίκηση Τραμπ να προτάσσει θέματα κόστους, τα οποία δεν είναι αμελητέα, όμως η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα έτσι όπως εκφράζεται από τα τέσσερα νηολόγια (Παναμά, Νησιών Μάρσαλ, Λιβερίας και Μπαχαμών) όπως επίσης και οι εφοπλιστικές οργανώσεις Intetanko, Intercargo και Bimco, αλλά και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, εστιάζουν περισσότερο στα θέματα ασφάλειας.
Στην ασφάλεια εστιάζει η ΕΕΕ
Σε ανακοίνωσή της, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, αφού υπογραμμίζει ότι παραμένει σταθερά προσηλωμένη στην επιτυχή μετάβαση στο παγκόσμιο ανώτατο όριο 0,5% περιεκτικότητας σε θείο στα ναυτιλιακά καύσιμα και τις ημερομηνίες εφαρμογής του που έχουν συμφωνηθεί στον IMO, υποστηρίζει πλήρως την αποτελεσματική εφαρμογή και επιβολή του νέου κανονισμού μέσω της καθιέρωσης θεσμοθετημένου σταδίου συλλογής, ανάλυσης και αξιολόγησης δεδομένων, ως ελάχιστη δικλίδα ασφαλείας, δεδομένης της ανάγκης αντιμετώπισης των θεμάτων ασφάλειας και λειτουργίας των πλοίων. Η πρόταση, που έχει υποβληθεί στην προσεχή συνεδρίαση της MEPC73 από κράτη σημαίας που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 46% της μεταφορικής ικανότητας του παγκόσμιου στόλου μαζί με διεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς για την καθιέρωση μιας φάσης συλλογής εμπειριών, συμβάλλει σε αυτόν τον σκοπό, τονίζει η ΕΕΕ.