Κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου, επιστήμονες και ειδικοί δίνουν το «παρών» στο σημερινό 4ο Ναυτιλιακό Συνέδριο που διοργανώνει η «Ναυτεμπορική» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με θέμα «Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ναυτιλία – Με πυξίδα στραμμένη στο μέλλον».
Στην ομιλία του ο υπουργός Ναυτιλίας, Φώτης Κουβέλης, υπογράμμισε ότι η ναυτιλία αποτελεί ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας και μοχλός ανάπτυξης που δεν αξιοποιείται στο βαθμό που χρειάζεται. Αναφέρθηκε παράλληλα στις κυβερνητικές πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, αλλά και στο ζήτημα της επαναλειτουργία των ναυπηγείων της Σύρου και το ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία «Σκαραμαγκά».
Είπε ακόμη ότι η ανάπτυξη στον χώρο της ναυτιλίας περνά και μέσα από την αντικατάσταση των παλαιών πλοίων με νέα, αλλά και μέσα από τη χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον καυσίμων και τη συμμόρφωση με τις οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Αναφερόμενος στη χρήση ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο από το 2020, ανέφερε ότι κατά την εκτίμησή θα πρέπει να υπάρξει μία περίοδος προσαρμογής με ταυτόχρονη εξασφάλιση των δικλείδων ασφαλείας.
Τον προβληματισμό του αν η χρήση ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο 0,5% θα μπορεί να εφαρμοστεί με ασφάλεια από το 2020 στα πλοία, εξέφρασε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης.
«Είμαστε υπέρ της χρήσης αποθειωμένων καυσίμων, τα οποία όμως απαιτούμε να μας τα παρέχει η πετρελαϊκή βιομηχανία. Αποθειωμένα καύσιμα, αλλά και συμβατά με τους διεθνείς κανονισμούς για τη λειτουργία των πλοίων μας και άρα ασφαλή», τόνισε ο κ. Βενιάμης και κάλεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με τους διαχρονικά υψηλούς στόχους της, να επιληφθεί επί του θέματος.
Ανέφερε ακόμη πως παρατηρούμε δύο μέτρα και δύο σταθμά: υπερβολική αυστηρότητα στα πλοία, ανοχή για τις εταιρείες πετρελαίου».
Αναφερόμενος στην ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας είπε ότι είναι επιβεβλημένο η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή πολιτική να στοχεύει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του συνόλου της ναυτιλίας που κατέχει, προκειμένου να μπορέσει να διατηρήσει τα υφιστάμενα μερίδια συμμετοχής της στη διεθνή ναυτιλιακή σκηνή.
Από την πλευρά του, ο τομεάρχης Ναυτιλίας της Ν.Δ. Ιωάννης Πλακιωτάκης, επισήμανε πως το παγκόσμιο κανονιστικό πλαίσιο καθίσταται όλο και πιο πολύπλοκο, με φόντο τους εμπορικούς πόλεμους που επηρεάζουν αρνητικά τον τομέα. Προειδοποίησε ακόμη πως ο «στρουθοκαμηλισμός» της Ε.Ε. σχετικά με τα προβλήματα ναυτιλίας μπορεί να οδηγήσει πολλούς εφοπλιστές εκτός της Ένωσης.
O κ. Πλακιωτάκης δεσμεύθηκε ότι η Ν.Δ. ως κυβέρνηση θα προσφέρει κίνητρα διαμορφώνοντας ένα φιλικότερο προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο, θα δώσει κίνητρα για την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία, αλλά και θα προχωρήσει σε αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των υπηρεσιών τους.
PATERAKIS PHOTO
Σημειώνεται πως οι εργασίες του συνεδρίου διαρθρώνονται σε τέσσερις θεματικές ενότητες:
- Οι διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις, το ελεύθερο εμπόριο, οι τάσεις προστατευτισμού και οι επιπτώσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία
- Περιβαλλοντικές ρυθμίσεις: Η ναυτιλία αποτελεί μέρος της λύσης και όχι το πρόβλημα
- Ψηφιακή επανάσταση και ναυτιλία
- Η ευρωπαϊκή ναυτιλία και ο διεθνής ανταγωνισμός: Θάρρος ή αλήθεια;