Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Σακκά
[email protected]
Επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις που αποτύπωνε το σχετικό δημοσίευμα της «Ν» την Τρίτη 25/9, οι εισηγμένες κινούνται με ιδιαίτερα καλό ρυθμό κατά το 2018, όπως αποδεικνύουν τα δημοσιοποιημένα μεγέθη του πρώτου εξαμήνου της χρήσης. Με βάση λοιπόν τα στοιχεία από 161 εισηγμένες οι οποίες είχαν δημοσιεύσει μέχρι και χθες το απόγευμα στοιχεία, ο κύκλος εργασιών δείχνει να κινείται με ρυθμό ανόδου της τάξης του 7,8%, τα EBITDA κινούνται με άνοδο 8,3%, ενώ τα καθαρά κέρδη δείχνουν να έχουν σημαντική αύξηση κινούμενα με ρυθμό της τάξης του 22,5%.
Με βάση λοιπόν τα στοιχεία που έχουμε συγκεντρώσει από τις δημοσιοποιήσεις στο Χ.Α., οι 161 εταιρείες οι οποίες περιέχονται και στον σχετικό πίνακα πραγματοποίησαν στο πρώτο εξάμηνο του 2018 συνολικό κύκλο εργασιών στα 33,4 δισ. ευρώ έναντι 30,98 δισ. ευρώ το 2017, σημειώνοντας άνοδο 7,8%. Την ίδια περίοδο οι συγκεκριμένες εταιρείες «παρήγαγαν» συνολικά λειτουργικά κέρδη EBITDA 3,98 δισ. ευρώ έναντι 3,67 δισ. ευρώ, ήτοι άνοδο σε ετήσια βάση 8,27%, και τέλος καθαρά κέρδη μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας στα 979,4 εκατ. ευρώ έναντι 799,3 εκατ. ευρώ, δηλαδή αύξηση 22,5%.
Διαπιστώνεται το ιδιαίτερα σημαντικό γεγονός ότι από το σύνολο των εταιρειών το 64% είναι κερδοφόρο. Με την ολοκλήρωση της δημοσίευσης αναμένεται σίγουρα το ποσοστό των κερδοφόρων να είναι πάνω από 60%, γεγονός ιδιαίτερα θετικό για την αγορά.
Για μια ακόμη φορά ο τομέας των διυλιστηρίων κράτησε τα ηνία της ανάπτυξης των εισηγμένων. Ο κλάδος συνέχισε την καλή πορεία της περσινής χρονιάς λόγω των ικανοποιητικών τιμών στα περιθώρια διύλισης, ενισχύθηκε και από τις διαφορές αποτίμησης των αποθεμάτων (139 εκατ. ευρώ ΕΛΠΕ, 21 εκατ. ευρώ Motor Oil), χωρίς να επηρεάζεται ιδιαίτερα από διακοπές συντήρησης στην παραγωγή. Τα Ελληνικά Πετρέλαια και η Motor Oil πέτυχαν άνοδο κύκλου εργασιών σε απόλυτο μέγεθος της τάξης του 1,3 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή είναι άνω του 50% της συνολικής αύξησης των πωλήσεων των 161 εισηγμένων. Την ίδια στιγμή τα EBITDA των δύο εταιρειών του κλάδου αυξήθηκαν κατά 16,5% φτάνοντας τα 760 εκατ. ευρώ και αποτελώντας ένα υψηλό ποσοστό των συνολικών EBITDA. Τέλος, η συμβολή του κλάδου στα καθαρά κέρδη, που διαμορφώθηκαν στα 372 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 27%, ανέρχεται στο περίπου 40% του συνόλου.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι από τις φετινές ανακοινώσεις υπάρχει μια ηχηρή απουσία που αφορά τη Folli Follie, καθώς λόγω των σχετικών προβλημάτων δεν αναμένεται να ανακοινωθούν τα στοιχεία τουλάχιστον άμεσα. Επίσης, μετά τις αποκαλύψεις για πλασματικό τζίρο σε ενοποιημένη βάση, απαιτείται και συνολική αναπροσαρμογή στη συνολική πορεία για το 2017.
Ακόμα, μέχρι χθες δεν είχε δημοσιεύσει στοιχεία ο κατασκευαστικός όμιλος J&P-ΑΒΑΞ, που πραγματοποιεί κύκλο εργασιών σε εξαμηνιαία βάση άνω των 300 εκατ. ευρώ έχοντας σημαντική βαρύτητα και στη συνολική εικόνα, αλλά και η Αλουμύλ Μυλωνάς.
Όπως σημειώνει ο κ. Μάνος Χατζηδάκης της Beta Χρηματιστηριακής, η προοπτική για τη συνέχεια παραμένει θετική, καθώς το τρίτο τρίμηνο περιέχει τις ισχυρές επιδράσεις του τουρισμού στη ζήτηση καυσίμων και, σε συνδυασμό με τα σταθερά υψηλά περιθώρια διύλισης στο μεγαλύτερο μέρος του γ’ τριμήνου, η κερδοφορία αναμένεται να αυξηθεί σε σχέση με το β’ τρίμηνο, όχι όμως και σε σχέση με το γ’ τρίμηνο του 2017, όπου σημειώθηκαν ανεπανάληπτα ρεκόρ στις τιμές των μεσογειακών περιθωρίων διύλισης.