Ιδιώνυμο αδίκημα οι επιθέσεις σε εφοριακούς και ελεγκτές

Τροπολογία: Διατάξεις για την προστασία των υπαλλήλων ΥΠΟΙΚ-ΑΑΔΕ και για τις δεσμεύσεις περιουσιακών στοιχείων
Παρασκευή, 27 Ιουλίου 2018 11:47
UPD:11:50
Eurokinissi/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Από την έντυπη έκδοση 

Του Γιώργου Κούρου
[email protected]

Ποινικό αδίκημα αποτελούν στο εξής οι επιθέσεις σε ελεγκτές του υπουργείου Οικονομικών, ενώ το μέτρο των κατασχέσεων σε τραπεζικούς λογαριασμούς, θυρίδες και περιουσιακά στοιχεία θα επιβάλλεται από το ΣΔΟΕ όταν η εκτιμώμενη ζημία του Δημοσίου υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ.

Οι νέες ρυθμίσεις κατατέθηκαν χθες με ειδική τροπολογία στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/849/ΕΕ) και άλλες διατάξεις».

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση το νέο καθεστώς που τίθεται σε εφαρμογή, όπως είχε προαναγγείλει και ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλής, εξισώνονται στην ποινική νομοθεσία οι επιθέσεις σε υπαλλήλους της ΑΑΔΕ κατά την τέλεση των καθηκόντων τους με τις επιθέσεις σε ένστολους αστυνομικούς, λιμενικούς κ.ά.

Επιβαρυντική περίσταση
Ειδικότερα, με βάση το κείμενο της εν λόγω τροπολογίας, ορίζεται πλέον ως επιβαρυντική περίσταση η διάπραξη των εγκλημάτων των άρθρων 308 έως 311, 333, 361, 361Α’ ΠΚ σε βάρος υπαλλήλου του υπουργείου Οικονομικών και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για λόγους σχετιζόμενους με την άσκηση της υπηρεσίας του. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι οι επιθέσεις σε εφοριακούς και σε ελεγκτές της ΑΑΔΕ χαρακτηρίζονται ως ιδιώνυμο αδίκημα, που επιφέρει αυστηρότατες ποινές στους δράστες καθώς και αυτεπάγγελτη ποινική δίωξή τους. 

Επισημαίνεται ότι η ανωτέρω ρύθμιση καθίσταται αναγκαία, καθώς παρατηρούνται συνεχώς αυξανόμενες επιθέσεις σε βάρος των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ, ιδιαίτερα κατά τη διενέργεια φορολογικών, τελωνειακών και λοιπών ελέγχων για την προστασία των συμφερόντων του Δημοσίου, για λόγους που συνδέονται άρρηκτα με την άσκηση των καθηκόντων τους.

Η ιδιαίτερη ηθικο-κοινωνική απαξία που ενέχει η διάπραξη των ως άνω ποινικών αδικημάτων σε βάρος κρατικών υπαλλήλων των ελεγκτικών αρχών, οι οποίοι ένεκα της ιδιαίτερης φύσης της αποστολής τους αποτελούν την επίσημη εκπροσώπηση της πολιτείας στον έλεγχο της τήρησης της σχετικής νομοθεσίας, υπαγορεύει για λόγους προληπτικούς και κατασταλτικούς η πολιτεία να αντιμετωπίζει με μεγαλύτερη αυστηρότητα τους δράστες. Αντίστοιχη διάταξη υπάρχει ήδη στη νομοθεσία μας για την προστασία των αστυνομικών, λιμενικών, πυροσβεστικών και υγειονομικών υπαλλήλων (άρθρο 315Α Ποινικού Κώδικα).

Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι η νομική εκπροσώπηση των ελεγκτών της φορολογικής διοίκησης για υποθέσεις που άπτονται του ελεγκτικού τους έργου θα γίνεται από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, προκειμένου να μην επιβαρύνονται με νομικά έξοδα. Παράλληλα, εφόσον επιθυμούν να εκπροσωπηθούν από δικηγόρο της επιλογής τους τα νομικά έξοδα θα καλύπτονται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Η εν λόγω διάταξη κρίθηκε σκόπιμη καθώς σε πολλές περιπτώσεις οι ελεγχόμενοι απαντούν στον φορολογικό έλεγχο με μηνύσεις και αγωγές εναντίον των ελεγκτών.

Κατασχέσεις κινητών και ακινήτων
Ταυτόχρονα, τροποποιούνται και συμπληρώνονται οι διατάξεις του άρθρου 30 του ν.3296/2004, σχετικά με το πλαίσιο των δεσμεύσεων τραπεζικών λογαριασμών, περιεχομένου θυρίδων και περιουσιακών εν γένει στοιχείων, κινητών και ακινήτων, που πραγματοποιεί σε επείγουσες περιπτώσεις η Ειδική Γραμματεία Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Ε.Γ. ΣΔΟΕ).

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, ορίζονται οι προϋποθέσεις επιβολής του μέτρου των εν λόγω δεσμεύσεων, για εκτιμώμενη ζημία του Ελληνικού Δημοσίου ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης άνω των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ, η διαδικασία δέσμευσης, περιορισμού ή ανάκλησης αυτής, καθώς και το δικαίωμα υποβολής αντιρρήσεων κατά του μέτρου κ.λπ.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι στην εν λόγω τροπολογία, μεταξύ άλλων, επισημαίνονται τα εξής:

  • Η δέσμευση γίνεται, χωρίς προηγούμενη κλήση του καθ’ ου ή του τρίτου, με αιτιολογημένη πράξη του Προϊσταμένου της αρμόδιας Επιχειρησιακής Διεύθυνσης ΣΔΟΕ. 
  • Η δέσμευση γνωστοποιείται εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών στον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος και ισχύει από τη χρονική στιγμή της αποδεδειγμένης κοινοποίησης - γνωστοποίησης με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο - της πράξης, προς τον οργανισμό ή την Υπηρεσία προς την οποία απευθύνεται.
  • Η πράξη δέσμευσης επιδίδεται, εντός δέκα (10) ημερών από την ισχύ της, στον καθ’ ου ή στον τρίτο -σε περίπτωση κοινών λογαριασμών, τίτλων, χρηματοπιστωτικών προϊόντων ή κοινής θυρίδας- οι οποίοι δύνανται να υποβάλλουν έγγραφες αντιρρήσεις ενώπιον του οργάνου που εξέδωσε την πράξη δέσμευσης, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την επίδοση. 
  • Κατά τη διάρκεια της έρευνας το όργανο που εξέδωσε την πράξη δέσμευσης δύναται να τροποποιήσει ή να ανακαλέσει αυτήν ολικά ή μερικά κατ’ εκτίμηση των αντιρρήσεων ή των ευρημάτων της έρευνας.
  • Τα πρόσωπα εις βάρος των οποίων έχει εκδοθεί η πράξη δέσμευσης δύνανται, με αίτησή τους προς το όργανο που εξέδωσε αυτήν, να ζητήσουν την αποδέσμευση συγκεκριμένων ποσών, αναγκαίων για την κάλυψη των δαπανών διαβίωσης.
  • Η δέσμευση ισχύει μέχρι την περαίωση της έρευνας, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα έτος. Ο χρόνος αυτός μπορεί να παραταθεί σε εξαιρετικές περιπτώσεις έως έξι (6) το πολύ μήνες με ειδικά αιτιολογημένη νέα πράξη του οργάνου που εξέδωσε την πράξη δέσμευσης.

Επισημαίνεται ότι οι συγκεκριμένες δεσμεύσεις που έχουν επιβληθεί από την Ε.Γ. ΣΔΟΕ, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 30 του ν.3296/2004 και αφορούν υποθέσεις για τις οποίες έχει αποσταλεί έκθεση ελέγχου στις φορολογικές ή τελωνειακές αρχές, οι οποίες μεταφέρονται από την Ε.Γ. ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ, καθώς και λοιπές φορολογικές ή τελωνειακές υποθέσεις της Ε.Γ. ΣΔΟΕ που έχουν περιέλθει στην αρμοδιότητα της ΑΑΔΕ με οποιοδήποτε τρόπο, αίρονται κατά περίπτωση ως εξής:

α) για τις φορολογικές υποθέσεις κατόπιν αίτησης του φορολογούμενου στη Φορολογική Διοίκηση, με εξαίρεση τις περιπτώσεις για τις οποίες υφίσταται το δικαίωμα του Δημοσίου για έκδοση πράξεων και προτεραιοποιούνται για έλεγχο σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 26 του ΚΦΔ, εφόσον ο έλεγχος ολοκληρώνεται εντός δεκαοκτώ (18) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, και

β) για τις τελωνειακές υποθέσεις με απόφαση της Διεύθυνσης Στρατηγικής Τελωνειακών Ελέγχων και Παραβάσεων της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων & ΕΦΚ, κατόπιν αίτησης του προσώπου σε βάρος του οποίου έχει ληφθεί από την Ε.Γ. ΣΔΟΕ το μέτρο της δέσμευσης, εφόσον διαζευκτικά:

αα) έχει εξοφληθεί ολοσχερώς το οφειλόμενο ποσό βάσει καταλογιστικής πράξης της αρμόδιας τελωνειακής αρχής στην οποία έχει αποσταλεί η σχετική έκθεση ελέγχου ή βάσει δικαστικής απόφασης μεταρρύθμισης της καταλογιστικής πράξης, 

ββ) έχει εκδοθεί δικαστική απόφαση που ακυρώνει την καταλογιστική πράξη στο σύνολό της και για λόγους ουσίας,

γγ) έχει εκδοθεί απαλλακτική πράξη από την αρμόδια τελωνειακή αρχή στην οποία έχει αποσταλεί η σχετική έκθεση ελέγχου για το πρόσωπο σε βάρος του οποίου έχει ληφθεί το μέτρο της δέσμευσης,

δδ) έχει καταβληθεί ποσό ίσο ή μεγαλύτερο του 70% των διαφυγόντων δασμών και φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων καθώς και των αναλογούντων τόκων. Σε περίπτωση που δεν έχει εκδοθεί καταλογιστική πράξη, το πρόσωπο σε βάρος του οποίου έχει ληφθεί το μέτρο της δέσμευσης υποβάλλει σχετική αίτηση στον Προϊστάμενο της αρμόδιας τελωνειακής αρχής στην οποία έχει αποσταλεί η έκθεση ελέγχου, ο οποίος υποχρεούται να εκδώσει καταλογιστική πράξη εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης άλλως το μέτρο της δέσμευσης αίρεται αυτοδικαίως, 

εε) έχουν ληφθεί τα προβλεπόμενα κατά τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων αναγκαστικά μέτρα είσπραξης.  



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα