Από την έντυπη έκδοση
Tης Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Θέση μάχης έχουν πάρει οι παγωτοβιομηχανίες, διεκδικώντας μεγαλύτερο μερίδιο στην πίτα της κατανάλωσης, η οποία από την αρχή του έτους εμφανίζει σημαντικά βελτιωμένες επιδόσεις στο κανάλι των σούπερ μάρκετ, ενώ οι προβλέψεις για αυξημένο τουριστικό ρεύμα τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν ενισχύουν περαιτέρω τη δυναμική της κατηγορίας του παγωτού.
Οι προοπτικές ανάπτυξης της αγοράς παγωτού, η οποία υπολογίζεται ότι ανέρχεται στα 220 εκατ. ευρώ (τυποποιημένοι κωδικοί) αφενός προσελκύουν το ενδιαφέρον νέων παιχτών, όπως ο συνεταιρισμός ΘΕΣγάλα που πρόσφατα έκανε το ντεμπούτο του στην κατηγορία, αφετέρου εντείνουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των καθιερωμένων μαρκών, με τις «παραδοσιακές» βιομηχανίες να ποντάρουν σημαντικά στον εμπλουτισμό της γκάμας τους, προκειμένου να ενισχύσουν την πιστότητα των καταναλωτών.
Μολονότι η εγχώρια κατά κεφαλήν κατανάλωση παγωτού κινείται σε χαμηλά συγκριτικά επίπεδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές (περί τα 5,5-6 κιλά έναντι 14 κιλών), γεγονός που από μόνο του υποδεικνύει προοπτικές για τον τομέα, η κρίση φέρεται να «πριμοδότησε» την κατηγορία. Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς «το παγωτό είναι μια προσιτή απόλαυση για τους καταναλωτές, οι οποίοι ιδιαίτερα σε περιόδους ύφεσης έχουν την τάση να αναζητούν. Η τάση αυτή ήταν ιδιαίτερα έντονη το 2015, καθώς την περίοδο των capital controls και των κλειστών τραπεζών, το παγωτό φαίνεται ότι λειτούργησε ως “αντικαταθλιπτικό” για μερίδα καταναλωτών. Το αποτέλεσμα είναι ότι από το 2015 το κλίμα στην αγορά έχει βελτιωθεί, ενώ από το 2016 κινούνται σε ανοδική τροχιά».
Τα μηνύματα από τους πρώτους μήνες του 2018 είναι ιδιαιτέρως θετικά σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις στην οργανωμένη λιανική τροφίμων, με τα στοιχεία πενταμήνου της IRI να υποδεικνύουν πως η κατηγορία των παγωτών είναι ανοδική σε όγκο κατά 33,8% και σε όρους αξίας κατά 30,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Είναι ενδεικτικό ότι σε δύο ισχυρές αλυσίδες η αύξηση στην κατανάλωση παγωτού το πρώτο πεντάμηνο άγγιξε ακόμα και το 40%, εξέλιξη που αν μη τι άλλο φέρνει χαμόγελα στον κλάδο, καθώς υποδηλώνει μια στροφή στην κατανάλωση παγωτού όλο τον χρόνο.
Θα πρέπει, βέβαια, να επισημανθεί ότι φέτος ο καιρός ήταν σύμμαχος του κλάδου, με τους πρώτους μήνες τους έτους να είναι αρκετά πιο ήπιοι σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2017.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με εκπροσώπους της βιομηχανίας «τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ πριμοδοτούν οι έντονες προωθητικές ενέργειες, οι πολυσυσκευασίες, γεγονός που ενισχύει σημαντικά την ιδιωτική ετικέτα. Σε επίπεδο επώνυμων κωδικών, η ιδιαίτερη βαρύτητα που δίνεται από τη βιομηχανία τα τελευταία χρόνια στις πολυσυσκευασίες mini παγωτών, αβαντάρει ακόμα περισσότερο το κανάλι της οργανωμένης λιανικής». Σύμφωνα με τα στοιχεία του πενταμήνου, τα PL καταγράφουν αύξηση κατά 20,6% σε όγκο πωλήσεων και 14,3% σε όρους αξίας. Να σημειωθεί ότι ο τζίρος του παγωτού στα σούπερ μάρκετ το 2017 διαμορφώθηκε σε περίπου 49 εκατ. ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, το βασικό «γήπεδο» στο παιχνίδι του παγωτού παραμένει η μικρή λιανική. Σε αυτό το πεδίο, «όπλο» της βιομηχανίας είναι ο εμπλουτισμός στο κωδικολόγιο και προς αυτήν την κατεύθυνση έχουν αναπτυχθεί σημαντικές συνέργειες εταιρειών. Ενδεικτικά αναφέρεται η επέκταση της συνεργασίας της Froneri Hellas, θυγατρικής εταιρείας της Froneri International Plc. -της κοινοπραξίας του ομίλου Nestle με την R&R Ice Cream-, με τη Mondelez International, εντάσσοντας στο χαρτοφυλάκιο των κωδικών της ακόμα ένα ισχυρό brand, αυτό της Lacta.
Σε αντίστοιχη κατεύθυνση κινούνται και οι νέες προτάσεις της Unilever Hellas για το brand της EBΓA σε συνεργασία με τη βιομηχανία μπισκότων Παπαδοπούλου, καθώς και της Κρι Κρι μαζί με τη σοκολατοβιομηχανία ION. Η βορειοελλαδίτικη γαλακτοβιομηχανία φέτος παίζει δυναμικά και στη νέα διατροφική τάση του μαύρου παγωτού (από ενεργό φυτικό άνθρακα).
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις των εταιρειών, τα πιο πρόσφατα στοιχεία που αφορούν τα μερίδια σε όγκο του πενταμήνου 2018 (Nielsen) θέλουν για το σύνολο της αγοράς τη Froneri να εμφανίζει μερίδιο 21,9%, την Kρι Kρι: 15%, την Algida: 13,2%, την EBΓA: 9,9%, την ιδιωτική ετικέτα 24,8% και τους λοιπούς 16,2%. Στη μικρή λιανική τα αντίστοιχα ποσοστά διαμορφώνονται ως εξής: Froneri: 34,5%, Kρι Kρι: 22,8%, Algida: 19,7%, EBΓA: 14,2%, PL: 1,4%, Λοιποί: 9,3%.