ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ να χάσει την ηγετική της θέση στην αγορά αεροσκαφών στον κόσμο η Airbus SAS, που επλήγη από τις καθυστερήσεις εκτέλεσης των συμβολαίων παράδοσης του σούπερ τζάμπο Α380, με αποτέλεσμα να απομακρύνει αυτήν την εβδομάδα τον ανώτατο εκτελεστικό της διευθυντή.
Η European Aeronautic, Defence & Space Co., η οποία έχει στην κυριότητά της την Αirbus, αντικατέστησε επίσης τον αναπληρωτή εκτελεστικό της διευθυντή, λέγοντας ότι πρόβλημα στις καλωδιώσεις του Α380 ενδέχεται να κοστίσουν 2 δισ. ευρώ (2,6 δισ. δολ.) στην εταιρεία έως το 2010. Επιπλέον η Airbus βρέθηκε στη δεύτερη θέση μετά την Boeing να προσφέρει ένα οικονομικό σε καύσιμα αεροσκάφος 250 έως 350 θέσεων.
Οι καθυστερήσεις του προγράμματος ύψους 13 δισ. δολ. των Α380, απέτρεψαν τη διοίκηση από το να επικεντρώσει το ενδιαφέρον της, στο ανταγωνιστικό αεροσκάφος μεσαίου μεγέθους της Boeing, το 787. Χωρίς αεροσκάφος σε αυτήν την κατηγορία, η Airbus, θα εκχωρήσει μία αγορά που υπολογίζεται στα 450 δισ. δολ. μέσα στα 20 επόμενα χρόνια στην Boeing.
Στις 2 Ιουλίου η EADS διόρισε στη θέση του αναπληρωτή εκτελεστικού της διευθυντή, Νοέλ Φοργκάρ, τον Γάλλο βετεράνο της αεροδιαστημικής Λουΐ Γκαλουά, 62 ετών και τον Κριστιάν Στράϊφ, πρώην στέλεχος της βιομηχανίας υάλων, Saint Gobain SA στη θέση του ανώτατου εκτελεστικού διευθυντή της Airbus, Γκιστάβ Αμπέρ.
Η McDonnell Douglas Corp., κάποτε η μεγαλύτερη βιομηχανία κατασκευής αεροσκαφών στον κόσμο, απέτυχε να επενδύσει σε νέα αεροσκάφη και η γραμμή παραγωγής της μειώθηκε σε δύο, ένα αεροσκάφος των 300 θέσεων το MD11 και ένα 140 θέσεων, το MD90. Την «κατάπιε» η Boeing το 1997, ενώ αργότερα δημιουργήθηκε η Airbus, η κύρια ανταγωνίστρια της τελευταίας.
Oι παραγγελίες της Boeing το πεντάμηνο έως τον Μάϊο ανήλθαν σε 358 αεροσκάφη και οι παραδόσεις σε 160 αεροσκάφη. Την ίδια χρονική περίοδο η Airbus απέσπασε 105 παραγγελίες και παρέδωσε 179 αεροσκάφη.
Πρώτη προτεραιότητα της εταιρείας είναι η λύση του προβλήματος με το πρόγραμμα του Α380, το οποίο έχει μείνει τουλάχιστον ένα χρόνο πίσω. Συνολικά 16 πελάτες έχουν παραγγείλει 150 αεροσκάφη Α380, των 555 θέσεων με τιμή καταλόγου τα 300 εκατ. δολάρια. Η EADS έχασε το 1/4 της χρηματιστηριακής της αξίας στις 14 Ιουνίου, μετά την ανακοίνωσή της ότι οι καθυστερήσεις παράδοσης του νέου αεροσκάφους θα μειώσουν τα λειτουργικά της κέρδη κατά 2 δισ. ευρώ έως το 2010.
Οι μετοχές της EADS, στην οποία ανήκει η Airbus, έχουν υποχωρήσει 37% από τις 24 Μαρτίου, στα 22,28 ευρώ η μία.
Η Emirates, ο μεγαλύτερος πελάτης για το Α380 και η Singapore Airlines, ο πρώτος αγοραστής του αεροσκάφους, ζητούν αποζημιώσεις από την Airbus για την καθυστέρηση των παραδόσεων. Η Qantas Airways Ltd., η Air France-KLM και η Virgin Atlantic Airways Ltd, με έξι παραγγελίες, έχουν επίσης πει ότι θα επιδιώξουν την επιβολή κυρώσεων.
Ο Στήβεν Αντβαρ-Χέϊζυ, ανώτατος εκτελεστικός διευθυντής της International Lease Finance Corp., της μεγαλύτερης εταιρείας ενοικίασης αεροσκαφών στον κόσμο και μοναδικός μεγαλύτερος πελάτης της Airbus, είπε ότι ενδέχεται να ακυρώσει τις παραγγελίες των Α380.
Η Airbus έχει καταφέρει να πουλήσει μόνο 100 αεροσκάφη τύπου Α350, έναντι 350 του Boeing 787. Το Α340 με τέσσερις κινητήρες της Airbus, που καταναλώνει περισσότερα καύσιμα από τα μοντέλα με δύο κινητήρες, χάνει επίσης έδαφος. Η Boeing πέρυσι έκλεισε 155 παραγγελίες για το αεροσκάφος της 777. H Airbus έλαβε μόνο 12 παραγγελίες για το Α340-600 και καμμία για το Α340-500.