Ο ΟΤΕ και το κράτος καθοριστικοί παράγοντες για το μέλλον του Internet

Τρίτη, 04 Ιουλίου 2006 17:06

Το Internet θεωρείται ως «η ίδια η πρόοδος και το μέλλον» και τα αποτελέσματα των ερευνών για την ανάπτυξή του που παρουσιάστηκαν σήμερα από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας, δείχνουν τις ευκαιρίες που «ανοίγονται».

Τo έργο πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς. Συνεργαζόμενοι φορείς: το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθήνας, η εταιρεία Focus-Bari A.E.E. και η MRB Hellas.

Το ποσοστό διείσδυσης του Internet στην Ελλάδα είναι 32,4%(κύριοι ή περιφερειακοί χρήστες). Το παραπάνω ποσοστό φαίνεται να έχει εισέλθει σε φάση στασιμότητας, καθώς το 2005 ήταν αντίστοιχα 31,7%. Το ποσοστό χρήσης του Internet στο σπίτι βρίσκεται στο επίπεδο του 18,6%, γεγονός το οποίο κατατάσσει την Ελλάδα στην προτελευταία θέση στην Ευρώπη των «25» ακριβώς πάνω από τη Λιθουανία (16%)

Το ποσοστό αυτό (32,4%) αποτελείται κυρίως από άνδρες, άτομα ηλικίας 13-34 ετών, κατοίκους μεγάλων αστικών περιοχών οι οποίοι ανήκουν στην μεσο – ανώτερη κοινωνικο-οικονομική τάξη.

Οι χρήστες τμηματοποιούνται σε δύο ομάδες χρηστών, τους Μυημένους (16,5%) και τους Πρακτικούς (15,9%) και οι μη χρήστες, στους Πρόθυμους (19,6%), τους Επιφυλακτικούς (30,8%) και τους Αρνητές (17,2%).

Φαίνεται ότι οι Πρακτικοί μπορούν να αυξήσουν το «βάρος» της σχέσης που έχουν με το Internet τόσο σε επίπεδο συχνότητας, όσο και σε επίπεδο ποιότητας, ενώ οι Πρόθυμοι βρίσκονται στο κρίσιμο όριο όπου μία μικρή επικοινωνιακή αλλά και προϊοντική αναβάθμιση του μέσου θα μπορούσε να τους μετατρέψει σε χρήστες και μάλιστα εν δυνάμει Μυημένους.

Αναλυτικότερα :

- Οι Πρακτικοί ( 15,9% ) είναι κυρίως Ανδρες, άτομα ηλικίας 18-44 ετών, Ανώτερης τάξης, Φοιτητές, Στελέχη επιχειρήσεων, Επιστήμονες, Διευθυντές, οι οποίοι θέλουν να φθάσουν στην κορυφή της καριέρας. Εχουν στην κατοχή τους PC/Home Cinema / Βιντεοκάμερα / Παιχνιδομηχανές και γνωρίζουν Ξένες Γλώσσες. Στόχος τους είναι η Επιτυχία και το Ατομικό και Κοινωνικό συμφέρον. Θεωρούν το Internet μόνο ένα απαραίτητο εργαλείο γι' αυτή τους την άνοδο χωρίς απαραίτητα να έχουν κάποια βαθύτερη σχέση με αυτό.

Προϊοντική αναβάθμιση της υπηρεσίας όσον αφορά στην ευκολία αναζήτησης της απαραίτητης γι' αυτούς πληροφορίας θα μπορούσε να αυξήσει την εξάρτησή τους και άρα τη σχέση τους με το Internet. Ομως το συναισθηματικό δέσιμο το οποίο αυτή τη στιγμή φαίνεται να μην υπάρχει, θα προκύψει μόνο αν το Internet ισορροπήσει στο μυαλό τους εκτός από την εργαλειακή του υφή και την αντίστοιχη ψυχαγωγική διάσταση, γεγονός το οποίο μάλλον άπτεται θεμάτων επικοινωνίας.

- Οι Πρόθυμοι ( 19,6% ) είναι κυρίως Γυναίκες αλλά και Ανδρες, 25-34 ετών, όλων των τάξεων οι οποίοι πιστεύουν ότι τα χρήματα είναι μέτρο επιτυχίας ενώ βρίσκονται στο μέσο όρο όσον αφορά στην γνώση ξένων γλωσσών. Επιπλέον δηλώνουν ότι η τεχνολογία θα μπορούσε να είναι για αυτούς μέσο για προσωπική εξέλιξη και απόλαυση. Από πλευράς δομής αξιών βρίσκονται πολύ κοντά στους Μυημένους με αποτέλεσμα οποιαδήποτε επικοινωνία σχεδιασμένη έτσι ώστε να αυξάνει τη συναισθηματική εμπλοκή με το Internet μπορεί να οδηγήσει αυτή την ομάδα πληθυσμού να γίνουν χρήστες σχετικά άμεσα. Το τελευταίο θα πρέπει να συνοδευτεί και με έντονη παρουσία στο «ρεπερτόριό» τους Ελληνικών sites ώστε να καμφθούν τυχόν αναστολές λόγω μη γνώσης σε μεγάλο βαθμό ξένης γλώσσας.

Το αρνητικό πρόσωπο του Internet

Τα εγγενή αρνητικά στοιχεία τοποθετούνται σε τέσσερις βασικούς άξονες: τα ηθικά τα κοινωνικά, τα πρακτικά μειονεκτήματα και ο τέταρτος άξονας των αρνητικών αφορά το λειτουργικό επίπεδο, καθώς το Internet γίνεται αντιληπτό ως «αχανής» χώρος πληροφοριών (κυρίως μεταξύ των μη χρηστών και των μεγάλων ηλικιών υπάρχει άγνοια ή ασαφής γνώση των δυνατοτήτων του).

Oμως, τονίζεται ότι παρά τα πιο πάνω αρνητικά, από την πλειονότητα χρηστών και μη χρηστών το Internet θεωρείται απαραίτητο εφόδιο για το μέλλον, εργαλείο για τον σύγχρονο άνθρωπο, και ανεξάντλητη πηγή γνώσης, έχει δυνατότητες που δεν έχουμε ακόμα ανακαλύψει, διευκολύνει την επικοινωνία, ανοίγει πνευματικούς ορίζοντες και προσφέρει διευκολύνσεις για αγορές. Η μόνη ομάδα που του προσάπτει δυναμικά αρνητικά είναι οι αρνητές, που όμως ακόμα και αυτοί αναγνωρίζουν την χρησιμότητά του και κυρίως ότι από μόνο του αποτελεί το μέλλον.

Η ανάπτυξη στο μέλλον

Η ανάπτυξη του Internet στην Ελλάδα μπορεί να προέλθει από δύο πηγές: α) από την αύξηση χρήσεων/διάρκειας σύνδεσης από τους τωρινούς χρήστες και β) από την αύξηση των χρηστών/νέων συνδέσεων.

Στην πρώτη περίπτωση, η αύξηση προβλέπεται ότι μπορεί να προέλθει «αυτόματα» εάν μειωθούν τα κόστη και βελτιωθεί η λεγόμενη «προσφορά της αγοράς», αναφερόμενοι κατά κύριο λόγο στα sites και στο περιεχόμενό τους.

Στην δεύτερη περίπτωση, η ανάπτυξη της αγοράς των χρηστών/συνδέσεων μπορεί να προέλθει άμεσα από την ομάδα των «πρόθυμων» μη χρηστών, και αργότερα από εκείνη των επιφυλακτικών. Οι αρνητές δεν θεωρούνται δυνητικό κοινό, δεδομένου ότι η αρνητική τους στάση είναι αρκετά δυναμική, αλλά κυρίως επειδή δημογραφικά είναι μεγαλύτεροι και άνθρωποι μεσο-κατώτερης μόρφωσης και απασχόλησης.

Από πλευράς φορέων, το κοινό θεωρεί ότι ο ΟΤΕ αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για το παρόν και το μέλλον του Internet στην Ελλάδα, καθόσον χαρακτηρίζεται ως μονοπώλιο υπεύθυνο για τις εξελίξεις σε επίπεδο υποδομών και παροχών, ενέχοντας ταυτόχρονα το κύρος και την αξιοπιστία ενός κρατικού φορέα, και είναι οργανισμός που χαίρει μιας ευρύτερα δυνατής εικόνας.

Εξ άλλου, το κοινό περιμένει και θεωρεί καταλληλότερο φορέα που θα πρέπει να δραστηριοποιηθεί πιο ενεργά για την ανάπτυξη του Ιnternet το ίδιο το Κράτος (μέσω των κατάλληλων φορέων) και τα Πανεπιστήμια, καθώς επίσης και τα Λύκεια. Αυτοί είναι οι φορείς που το κοινό δηλώνει ότι θα εμπιστευόταν και που θα το βοηθούσαν να «ξεπεράσει» τους δισταγμούς και «φόβους» του σε σχέση με το Ιnternet.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα