Από την έντυπη έκδοση
Συνέντευξη στη Σοφία Εμμανουήλ
[email protected]
Αισιόδοξος για τις προοπτικές της Lesaffre στην Ελλάδα έπειτα από 30 χρόνια συνεργασίας με τους επαγγελματίες του κλάδου αρτοποιίας δηλώνει σε συνέντευξή του στη «N» ο Antoine Baule, διευθύνων σύμβουλος του γαλλικού ομίλου - ηγέτη της παγκόσμιας αγοράς ζύμης αρτοποιίας, αφού 1 στα 3 ψωμιά παγκοσμίως παράγεται με μαγιά Lesaffre.
Ο CEO του ομίλου Lesaffre, Antoine Baule, μιλά στη «Ν» για τη συνεργασία του ομίλου με ένα ευρύ δίκτυο επαγγελματιών και πέρα από τον κλάδο αρτοποιίας και εξηγεί πώς οι επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και R&D θα ενισχύσουν τον τομέα Διατροφής & Υγείας στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της Lesaffre.
Η Lesaffre δραστηριοποιείται ενάμιση αιώνα στην αγορά, με προϊόντα μαγιάς που απευθύνονται σε μια μεγάλη γκάμα επαγγελματιών. Ποια είναι η αξία αυτής της αγοράς και τι θέση κατέχει η Lesaffre;
«Πράγματι, η Lesaffre έχει μακροχρόνια ιστορία και βρίσκεται στην αγορά εδώ και 165 χρόνια. Αλλά λόγω της παρουσίας του Ομίλου σε πολλούς και ανομοιογενείς κλάδους, είναι δύσκολο να αποτυπωθεί μια συνολική αξία των κλάδων στους οποίους δραστηριοποιούμαστε, καθώς αυτό εξαρτάται από τα προϊόντα και τις αγορές. Η Lesaffre, ως ειδικός στον τομέα της ζύμωσης, δεν παράγει μόνο μαγιές αρτοποιίας, αλλά και μαγιές για οινοποιία, ζυθοποιία, διατροφή των ζώων, υγεία & ευεξία των ανθρώπων, των ζώων και των φυτών και για βιοκαύσιμα. Πρέπει όμως ειδικότερα για τον κλάδο της αρτοποιίας, ο οποίος αποτελεί τον βασικό πυλώνα του Ομίλου, να σας επισημάνω ότι χωρίς μαγιά δεν υπάρχει ψωμί και ότι 1 στα 3 ψωμιά παγκοσμίως παράγεται με μαγιά Lesaffre».
Η Lesaffre είναι μια πολυεθνική, αλλά παράλληλα μια οικογενειακή επιχείρηση. Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι παίκτες αυτής της αγοράς;
«Η δημιουργία της μαγιάς γεννήθηκε ταυτόχρονα σε πολλές χώρες και εμείς είμαστε από τους πρώτους. Ο πρώτος παραγωγός ήταν στην Αυστρία το 1872 και λίγο αργότερα, το 1873, δύο συνεταίροι, ο Louis Lesaffre και ο Louis Bonduelle, δελεασμένοι από τη διαδικασία της ζύμωσης, ιδρύουν στη Lille της Γαλλίας το πρώτο εργοστάσιο μαγιάς. Ο ανταγωνισμός μας είναι παγκόσμιος. Υπάρχουν εταιρείες παραγωγής μαγιάς όπως η καναδική Lallemand, η βρετανική AB Mauri, η τουρκική PakMaya...
Οι κύριοι παίκτες επηρεάζουν σημαντικά ή λιγότερο σημαντικά, ανάλογα με τις γεωγραφικές ζώνες. Διαφοροποιούμαστε, χάρη στην ποιότητα τον προϊόντων μας, στην παγκόσμια παρουσία μας, στην προνομιακή μας σχέση με τους πελάτες και στις σημαντικές προσπάθειές μας σε θέματα Έρευνας & Ανάπτυξης».
Ο τομέας που δραστηριοποιείστε εν πολλοίς αφορά την αγορά προϊόντων άρτου. Ποια είναι η στρατηγική σας προσέγγιση;
«Με την κατηγορία των συστατικών τροφίμων, είμαστε στην αγορά της αρτοποιίας με B2B προσέγγιση. Όπως είπαμε, ειδικευόμαστε σε δύο τομείς: παράγουμε μαγιά και συστατικά για τη δημιουργία ψωμιών και εξειδικευόμαστε στην ανάπτυξη μικροοργανισμών όπως π.χ. τα προζύμια, όπου βασιζόμενοι στη μακρόχρονη εμπειρία μας προσφέρουμε διαφορετικούς τύπους προζυμιών. Μιλάμε για βιοτεχνολογία γιατί έχουμε να κάνουμε με ζωντανούς παράγοντες που προκαλούν ζύμωση. Επιπλέον, η ενασχόλησή μας με τη βιοτεχνολογία μάς ωθεί να προσφέρουμε προϊόντα με βάση τη μαγιά. Παράγουμε συστατικά που περιλαμβάνονται στη σύνθεση των συμπληρωμάτων διατροφής. Το κάνουμε για τα ζώα και για την προστασία της σοδειάς. Μειώνουμε την ανάγκη χρήσης αντιβιοτικών στη διατροφή τους και με τα φυτοπροστατευτικά προϊόντα μειώνουμε τη χρήση εντομοκτόνων. Επίσης παράγουμε εκχυλίσματα μαγιάς. Όπως βλέπετε, έχουμε αναπτυχθεί σε διαφορετικούς κλάδους μέσω της τεχνολογίας και των εφαρμογών».
Από ποιες χώρες κερδίζετε τη μεγαλύτερη ανάπτυξη;
«Έχουμε ένα χαρτοφυλάκιο περίπου 1.000 προϊόντων και δραστηριοποιούμαστε εμπορικά σε 185 χώρες. Η ανάπτυξη είναι πολύ αργή στην Ευρώπη και στη Β. Αμερική, αλλά σε Ασία, Αφρική και Ν. Αμερική είναι ταχύτερη γιατί η κατανάλωση αρτοσκευασμάτων ανεβαίνει στις περιοχές αυτές λόγω αλλαγής των διατροφικών συνηθειών. Η Ελλάδα ακολουθεί τον ρυθμό της Ευρώπης».
Ποιοι είναι οι αναπτυξιακοί στόχοι σας για το 2018;
«Στόχος μας είναι να επεκταθούμε σε αγορές που αναπτύσσονται γρήγορα, με καινοτόμα προϊόντα. Να συνεχίσουμε να επενδύουμε συστηματικά σε τεχνολογία και ανθρώπινο δυναμικό. Το επιχειρηματικό μας μοντέλο υπαγορεύει να είμαστε κοντά στους νέους ιδρύοντας νέες Ακαδημίες Αρτοποίησης/Baking Centers όπου οι αρτοποιοί μιλάνε με εξειδικευμένα στελέχη για νέες εφαρμογές. Το ίδιο ισχύει για την ίδρυση νέων επαγγελματικών κέντρων για μαγειρική και κτηνοτροφία. Στόχος μας είναι με βάση την τεχνογνωσία να διαθέτουμε σύγχρονο σύστημα παραγωγής και ποιοτικά προϊόντα, ώστε να μπορούμε να κάνουμε διάλογο με τους πελάτες μας για τις ανάγκες τους».
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε;
«Η διαρκής προσαρμογή του Ομίλου στο παγκόσμιο περιβάλλον που αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς. Στον τρόπο ζωής και στις διατροφικές συνήθειες που εξελίσσονται και στην ένταση του ανταγωνισμού στις αγορές που δραστηριοποιούμαστε, με αιχμή τις καινούργιες τεχνολογίες. Στόχος μας είναι να είμαστε αποτελεσματικοί καλύπτοντας τις ανάγκες των πελατών μας».
Πώς αναπτύσσεστε στην ελληνική αγορά και ποιες είναι προκλήσεις για το ελληνικό management;
«Παρά τις προκλήσεις λόγω της κρίσης στη χώρα, η ελληνική θυγατρική αναπτύσσεται και λειτουργεί πολύ καλά. Για το 2017 ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν +5% και ο κύκλος εργασιών της εταιρείας (που απασχολεί 19 άτομα) ανήλθε στα 11 εκατ. ευρώ. Οι προκλήσεις είναι οι νέες καταναλωτικές τάσεις και οι νέες τεχνολογίες στον τρόπο παρασκευής του ψωμιού. Εμείς είμαστε εδώ για να τους βοηθήσουμε. Θα συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε σθεναρά την αγορά της αρτοποιίας γιατί έχουμε μακρά ιστορία συνεργασίας με τους επαγγελματίες του κλάδου. Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος που επενδύσαμε στη δημιουργία Baking Center τρία χρόνια πριν και συνεχίζουμε να επενδύουμε».
Τα ρυθμιστικά και φορολογικά πλαίσια στις χώρες που δραστηριοποιείστε είναι προκλήσεις υψηλού κινδύνου;
«Ναι, από τη στιγμή που υπάρχει εμπορική συναλλαγή, αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό για μας. Νομίζω ότι όσο πιο ελεύθερο είναι το εμπόριο τόσο περισσότερο ευνοεί την ανάπτυξη και την ευημερία. Λάβετε υπόψη ότι έχουμε 63 εργοστάσια παγκοσμίως. Ένα μεγάλο μέρος της δραστηριότητάς μας είναι σε τοπικό επίπεδο».
Η επένδυση σε R&D και η παραγωγή καινοτόμων προϊόντων έχει συνεισφέρει στο να διατηρείτε ηγετική θέση στην παγκόσμια αγορά. Αυτή είναι η τάση και για το μέλλον;
«Ασφαλώς, είμαστε σε στενή επαφή με περισσότερα από 60 Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα, εθνικά και διεθνή. Ένας από τους κινητήριους μοχλούς της επιτυχίας του Ομίλου είναι η Έρευνα & Ανάπτυξη που οδηγεί στην καινοτομία. Γιατί πιστεύουμε, όπως οι αρχαίοι Έλληνες, ότι η καινοτομία πάντα συνεισφέρει στο κοινό καλό.
Είμαστε πολύ στενά συνδεδεμένοι με τον βιομηχανικό χαρακτήρα της δραστηριότητάς μας και επενδύουμε συνεχώς προκειμένου να βελτιώνουμε τη διαδικασία παραγωγής των εργοστασίων μας όπου κι αν βρίσκονται. Επενδύουμε πολύ σε ανθρώπινο δυναμικό, υπάρχουν 550 επιστήμονες στα 10 Ερευνητικά Κέντρα του Ομίλου. Το επίπεδο δεξιοτήτων είναι πολύ υψηλό. Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου είναι περίπου 2 δισ. ευρώ και απασχολεί πάνω από 10.000 υπαλλήλους. Θα πρέπει να σημειώσω ότι χρειάζεται πολλή δουλειά σε ό,τι αφορά την ανάδειξη των θετικών αποτελεσμάτων από το στάδιο των δοκιμών στην πράξη».
Πόσο σημαντικός είναι ο τομέας της Διατροφής & Υγείας στρατηγικά; Να υποθέσω ότι εκεί θα κατευθύνετε τις επενδύσεις σας στα επόμενα χρόνια;
«Με το βλέμμα στο μέλλον και τις εξελίξεις στην τεχνολογία και στον τρόπο ζωής, πιστεύω ότι ο τομέας της Διατροφής & Υγείας από το 25% που είναι σήμερα θα ανέλθει στο 50%. Σίγουρα ο τομέας της αρτοποιίας θα συνεχίσει να μεγαλώνει και δεν θα μειώσουμε καθόλου και σε καμία περίπτωση τη δράση μας σ’ αυτόν. Αλλά αναλογικά με το μέγεθος της κατηγορίας επενδύουμε πολλά περισσότερα στη διατροφή και την υγεία».
Στην Ελλάδα η εταιρεία συμπληρώνει 30 χρόνια. Πώς βλέπετε το μέλλον στη χώρα;
«Πραγματικά γιορτάσαμε τα 30 χρόνια παρουσίας μας στην Ελλάδα, κάτω από τον Παρθενώνα, στο Μουσείο της Ακρόπολης, με τη συμμετοχή φίλων, πελατών και συνεργατών. Το μέλλον το βλέπω πολύ θετικά. Έχουμε καλή ομάδα, έχουνε μεγάλη εμπειρία στην αρτοποιία και πολύ σημαντική τεχνική υποστήριξη. Η κατανάλωση ψωμιού στην Ελλάδα είναι αρκετά υψηλή και προσπαθούμε να είμαστε κοντά στους πελάτες μας, οπότε είμαι πολύ αισιόδοξος».