Του Φάνη Ζώη
[email protected]
«Ουδέν κακό αμιγές καλού»! Αυτή η γνωστή ρήση περιγράφει με τον καλύτερο τρόπο το αποτέλεσμα της επέκτασης της σύμβασης του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατά 20 χρόνια, αφού η καθυστέρηση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. έφερε σχεδόν διπλάσιο τίμημα.
Χθες το βράδυ οι μέτοχοι του ΔΑΑ -που ελέγχεται από εταιρείες συμφερόντων του καναδικού ομίλου PSP (κατέχει το μάνατζμεντ και το 40%), το ΤΑΙΠΕΔ στο οποίο έχει περάσει το 30%, ενώ το Δημόσιο διατηρεί το 25% και η οικογένεια Κοπελούζου το υπόλοιπο 5%- έδωσαν τα χέρια με την διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων συμφωνώντας στο τελικό τίμημα, το οποίο σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, μαζί με τον ΦΠΑ έφτασε στο ποσό του 1,364 δισ. ευρώ έναντι των 600 εκατ. ευρώ που είχε συμφωνηθεί αρχικώς.
Η εξέλιξη αυτή κυρίως σε ό,τι αφορά το τίμημα, για την οποία είχε γράψει η «Ν» και που προήλθε μετά από τις αντιρρήσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού (DG Competition) -στην οποία ο φάκελος βρισκόταν από τον περασμένο Σεπτέμβριο του 2017-, τελικώς αναμένεται να λάβει και το «πράσινο φως» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τις επόμενες ημέρες.
Η παράταση της σύμβασης έως το 2046 και η αρχική πρόταση της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» που είχε εγκριθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, είχε μπει στο στόχαστρο της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Κομισιόν εδώ και αρκετούς μήνες, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εκφράζει σοβαρές αντιρρήσεις για το τίμημα.
Τα στελέχη της Επιτροπής θεωρούσαν ότι το ποσό της αρχικής συμφωνίας ήταν ιδιαίτερα χαμηλό, δεδομένου πως τα μεγέθη της οικονομίας έχουν βελτιωθεί αισθητά το τελευταίο διάστημα, αλλά και συγκρίνοντας το τίμημα από την ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Σε αυτό συνετέλεσαν παράγοντες όπως η βελτίωση του οικονομικού κλίματος και του τουρισμού σε σχέση με το 2015 που αποτέλεσε βάση για την αποτίμηση της αξίας της παραχώρησης.
Υπενθυμίζεται ότι η διαπραγμάτευση για την επέκταση της σύμβασης ξεκίνησε την άνοιξη 2016 και ολοκληρώθηκε έναν χρόνο μετά. Αυτές τις δύο χρονιές ο τουρισμός σημείωνε συνεχώς ρεκόρ αφίξεων και εσόδων.
Τέλος το δεύτερο εμπόδιο, που ήταν η επιμήκυνση της σύμβασης χωρίς διαγωνισμό -διαδικασία η οποία ούτως ή άλλως προβλεπόταν από την αρχική σύμβαση που υπογράφηκε το 1996- φαίνεται να έχει ξεπεραστεί από την Ε.Ε.
Η επέκταση της σύμβασης έως το 2046 με αυτό το τίμημα προκαλεί ικανοποίηση στην κυβέρνηση, αφού πλέον ο στόχος για έσοδα 2 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις στη χρήση του 2018 φαίνεται ότι θα ξεπεραστεί. Ταυτόχρονα, η έγκριση της συμφωνίας για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης από την DG Comp (τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν) τις επόμενες ημέρες και πάντως πριν το Eurogroup στις 21 Ιουνίου -καθώς αποτελεί προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης-, θα ανοίξει το δρόμο ώστε το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην πώληση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ που κατέχει. Πρόκειται για περιουσιακό στοιχείο το οποίο θεωρείται «φιλέτο» και εκτιμάται ότι θα προσελκύσει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον.