Συμπτώματα επιβράδυνσης των ελληνικών εξαγωγών στη Βουλγαρία

Παρασκευή, 21 Ιουλίου 2006 15:59

Μεγαλύτερες από τις αναμενόμενες ήταν στο διάστημα 2000-2005 οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Βουλγαρία, όπως καταδεικνύει ο Δείκτης Εμπορικής Εντασης (Trade Intensity Index) της Eurostat, o οποίος χρησιμοποιείται, ώστε να καθορίσει αν το διμερές εμπόριο είναι μεγαλύτερο ή μικρότερο από αυτό που θα αναμενόταν, με βάση τη θέση τους στο διεθνές εμπόριο.

Συγκεκριμένα, το 2005, ο δείκτης εμπορικής έντασης της Ελλάδας στις συναλλαγές με τη Βουλγαρία διαμορφώθηκε στις 17,9 μονάδες και ήταν σχεδόν 4,5 φορές μεγαλύτερος από τον αμέσως επόμενο, εκείνον της Ουγγαρίας (3,9), όπως υπογραμμίζεται σε μελέτη του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της ελληνικής πρεσβείας στη Σόφια. Ωστόσο, το γραφείο ΟΕΥ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, για το γεγονός ότι οι εμπορικές σχέσεις Ελλάδας-Βουλγαρίας εμφάνισαν το 2005 μεγαλύτερη εξασθένηση, σε σχέση με εκείνη που καταγράφηκε για τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε., με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν κάτω από το επίπεδο του 2000.

Ουσιαστικά, τα πρώτα "συμπτώματα" επιβράδυνσης των ελληνικών εξαγωγών και επιτάχυνσης των εισαγωγών από Βουλγαρία εμφανίστηκαν το 2004, χρονιά κατά την οποία το εμπορικό πλεόνασμα της Ελλάδας εμφάνισε για πρώτη φορά μείωση, και μάλιστα σημαντική (-12,6%). Το 2005, η κατάσταση επιδεινώθηκε και η μεγάλη μείωση του ελληνικού εμπορικού πλεονάσματος (-28,5%) κατέστησε εμφανές ότι το διμερές εμπόριο εισέρχεται σε φάση ενδεχόμενης αντιστροφής.

Πάντως, τα μηνύματα του α' τετραμήνου 2006 ήταν ενθαρρυντικά, αφού η αξία των ελληνικών εξαγωγών αυξήθηκε κατά 24,6% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, εξισορροπώντας σε μεγάλο βαθμό την αύξηση των εισαγωγών από Βουλγαρία (+25,7%). Ετσι, το εμπορικό πλεόνασμα της Ελλάδας επανήλθε σε αυξητική πορεία (+22,3%).

Κατά το γραφείο ΟΕΥ, η άνοδος του βιοτικού επιπέδου των Βούλγαρων καταναλωτών, η σταδιακή προσαρμογή των καταναλωτικών προτύπων σε εκείνα της Ε.Ε. και η προώθηση ανταγωνιστικότερων προϊόντων των κρατών μελών της Ε.Ε. δημιουργεί πλέον σοβαρό κίνδυνο για τα ελληνικά προϊόντα. Σύμφωνα με το γραφείο ΟΕΥ, χρειάζονται περισσότερες επενδύσεις σε έρευνα κι ανάπτυξη, βελτίωση της ποιότητας και μείωση του κόστους των προϊόντων, ανάπτυξη ισχυρών δικτύων πώλησης και προώθησης και αξιοποίηση της ποιότητας του ελληνικού εργατικού δυναμικού. «Ειδικά για τη Βουλγαρία, για άλλη μια φορά, τονίζεται ότι οι Ελληνες εξαγωγείς πρέπει να την προσεγγίζουν πλέον ως αναπτυγμένη αγορά», τονίζεται στη μελέτη.

ΑΠΕ-ΜΠΕ



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα