Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
«Άστραψαν και βρόντηξαν» στην Ακτή Μιαούλη διαβάζοντας τις δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή αναφορικά με την «ιστορική συμφωνία» στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία.
Λέγεται, ότι μόλις κυκλοφόρησαν με δελτίο τύπου οι δηλώσεις του κ. Κουρουμπλή, έντονες ήταν οι αντιδράσεις κορυφαίων παραγόντων του ελληνικού εφοπλισμού στην Ακτή Μιαούλη.
Ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «κατόπιν πολύ εντατικών διαπραγματεύσεων, με την ενεργό συμμετοχή και της χώρας μας, τόσο κατά τις εργασίες της συνόδου όσο και σε επίπεδο συντονισμού των Κρατών Μελών της Ε.Ε. που προηγήθηκε, επετεύχθη μια ισορροπημένη συμφωνία για την ανάπτυξη της αρχικής στρατηγικής του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Η Ελλάδα χαιρετίζει την ιστορική αυτή συμφωνία στην επίτευξη της οποίας πρωτοστάτησε, σε συνεργασία με άλλα ναυτιλιακά κράτη».
Επίσης εξέφρασε την ικανοποίησή του «για το γεγονός ότι η ελληνική ναυτιλιακή διοίκηση χειρίστηκε άψογα ένα πολιτικά ευαίσθητο, τεχνικά σύνθετο και διαπραγματευτικά περίπλοκο ζήτημα διεθνούς συνεργασίας, με καίρια σημασία τόσο για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής όσο και για το μέλλον της ναυτιλίας».
Οι δηλώσεις αυτές προκάλεσαν τις έντονες αντιδράσεις εφοπλιστικών κύκλων, καθώς όπως επισημάνθηκε στη «Ν», η εικόνα σε σχέση με τη στάση που τήρησε η χώρα μας στις διαπραγματεύσεις είναι πολύ διαφορετική. Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), εξήγησαν ναυτιλιακοί παράγοντες, πολλές ημέρες πριν την έναρξη των κρίσιμων διαπραγματεύσεων στον ΙΜΟ, με επιστολή της προς τον κ. Κουρουμπλή ενημέρωσε για τις ρεαλιστικές θέσεις της ελληνικής και διεθνούς ναυτιλίας γύρω από το θέμα της μείωσης των ρύπων και υπογράμμισε ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στις διαπραγματεύσεις, επικεφαλής μεγάλων ναυτιλιακών δυνάμεων από όλο τον κόσμο, με στόχο μια συμφωνία που να συνθέτει τα συμφέροντα της ναυτιλίας με μία φιλική προς το περιβάλλον απόφαση. Μια συμφωνία ρεαλιστική εφαρμόσιμη και αποτελεσματική.
Το υπουργείο όμως επέλεξε να συρθεί πίσω από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ανορθολογική θέση της -όπως το ίδιο την είχε αρχικά χαρακτηρίσει-, που ζητούσε την μείωση των ρύπων κατά 100% μέχρι το 2050. Ήταν μια πρόταση που απειλούσε να τινάξει στον αέρα τη σύνοδο του ΙΜΟ!
Ιστορική συμβιβαστική απόφαση
Τελικά μετά από μία εβδομάδα έντονων διαβουλεύσεων, ο ΙΜΟ έφτασε στην ιστορική συμβιβαστική απόφαση την οποία ο κ. Κουρουμπλής με τις δηλώσεις του χαρακτηρίζει «ισορροπημένη». Μια συμφωνία που προβλέπει μείωση κατά 50% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008, με την προοπτική εξάλειψης τους το συντομότερο δυνατόν μέσα στον αιώνα που διανύουμε, καθώς και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά 40% μέχρι το 2030, καταβάλλοντας προσπάθειες περαιτέρω μείωσης κατά 70% έως το 2050.
Μια συμφωνία συμβιβαστική και ενδεχομένως πιο ρεαλιστική που όμως έγινε πραγματικότητα, όπως σημειώνουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη, χάρη στη σθεναρή στάση του ελληνικού και διεθνούς εφοπλισμού και των προσπαθειών της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών από κοινού με άλλα κράτη και όχι με την Ελλάδα ο ρόλος της οποίας, με απόφαση του κ. Κουρουμπλή, υποβαθμίστηκε και «αντικαταστάθηκε» από την ΕΕ, σε αυτή την ιστορικής σημασίας συνεδρίαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.
Εν κατακλείδι η απόφαση του ΙΜΟ δικαίωσε τη τοποθέτηση της διεθνούς ναυτιλίας η οποία υποστηρίχτηκε από τρίτες χώρες και όχι βέβαια τους χειρισμούς της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας η οποία εγκλωβίστηκε στις «ανορθολογικές» θέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Μάλιστα η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, χαιρετίζοντας την συμφωνία στον ΙΜΟ με επίσημη ανακοίνωση της απέφυγε για ευνόητους λόγους να αναφερθεί στους αναποτελεσματικούς χειρισμούς του υπουργείου Ναυτιλίας, σε αντίθεση με τον κ. Κουρουμπλή ο οποίος πανηγυρίζει πλέον εκ του ασφαλούς και επιδιώκει να δρέψει δάφνες μιας νίκης στην οποία δεν είχε όμως συμμετοχή!