Ποιοτική αξιολογείται η ελληνική σημαία από το ICS

Επιθεωρήσεις: Τι δείχνουν οι έλεγχοι για την περίοδο 2017-2018
Τετάρτη, 21 Μαρτίου 2018 07:42

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Στη λίστα των χωρών με κορυφαίες επιδόσεις στην παγκόσμια ναυτιλία περιλαμβάνεται η ελληνική σημαία, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα των ελέγχων για την περίοδο 2017-2018 που δημοσιοποίησε το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS).

Οι έλεγχοι, που πραγματοποιούνται στα πλοία από εξειδικευμένους επιθεωρητές (Port State Controls) στα διάφορα λιμάνια του κόσμου, κατηγοριοποιούνται με βάση τις σημαίες των κρατών που φέρουν τα ελεγχόμενα πλοία και η τελική «βαθμολογία» αντικατοπτρίζει την ποιότητα του κράτους σημαίας.

Οι έλεγχοι υπαγορεύονται από τις διεθνείς συμβάσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και είναι συνεχείς. Οι επιδόσεις των κρατών σημαίας καθορίζονται με διάφορα κριτήρια, όπως την ηλικία των εμπορικών πλοίων, την επικύρωση των διεθνών ναυτιλιακών συμβάσεων από τα κράτη, τη συμμετοχή τους σε διασκέψεις του IMO κ.ά.

Ο πιο νεανικός στόλος

Οι επιδόσεις της Ελλάδας στη φετινή λίστα είναι για μια ακόμη χρονιά πολύ ικανοποιητικές. Μεταξύ των κριτηρίων στα οποία η Ελλάδα αξιολογήθηκε θετικά είναι: α) οι έλεγχοι στα λιμάνια από επιθεωρητές PSC ανά τον κόσμο, β) η ηλικία των εμπορικών πλοίων που φέρουν ελληνική σημαία, γ) η συμμετοχή σε διασκέψεις του IMO και η επικύρωση των διεθνών ναυτιλιακών συμβάσεων από την Ελλάδα.

Το ποιοτικό στοιχείο της ελληνικής ναυτιλίας συναρτάται και με τον μέσο όρο ηλικίας του στόλου, που είναι μικρότερος από αυτόν του παγκόσμιου στόλου. Ο μέσος όρος ηλικίας στα ελληνόκτητα πλοία ανέρχεται στα 11,54 έτη, στα πλοία υπό ελληνική σημαία είναι στα 13,74 έτη, όταν ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι στα 14,81 έτη.

Το σύστημα Qualship 21
Η μόνη αρνητική επίδοση που σημειώνει η χώρα μας αφορά το «USCG Target List (safety)», καθώς η χώρα δεν είναι ενταγμένη στο σύστημα ελέγχων της Αμερικανικής Ακτοφυλακής Qualship 21. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελληνική σημαία θα κριθεί για την ένταξή της στο αμερικάνικο σύστημα το 2019, καθώς η διαδικασία κρίσης είναι κάθε τρία χρόνια.

Τις ίδιες επιδόσεις με την Ελλάδα έχει καταγράψει και η Κύπρος την περίοδο 2017-2018. Και στην περίπτωση των πλοίων που φέρουν κυπριακή σημαία η μόνη αρνητική επίδοση παρατηρείται στο «USCG Target List (safety)».

Ποιοι σημείωσαν καλύτερες επιδόσεις

Σημαίες με καλύτερες επιδόσεις από την Ελλάδα είναι της Γαλλίας, της Ιαπωνίας, της Δανίας, της Λιβερίας, χειρότερες επιδόσεις έχουν σημαίες της Αργεντινής, της Βραζιλίας, ενώ ανάλογη επίδοση με την ελληνική έχει η σημαία του Παναμά.

Η λίστα με τις επιδόσεις των κρατών σημαίας για το 2017-2018 έχει διανεμηθεί σε εθνικές ενώσεις πλοιοκτητών και σε κράτη-μέλη που συμμετέχουν στον ICS, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 80% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.

Σκοπός της δημοσιοποίησης των επιδόσεων των διάφορων σημαιών κρατών από το ICS είναι να ενθαρρύνονται οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές να εξετάζουν την απόδοση κάθε σημαίας πριν αποφασίσουν να την υψώσουν στο πλοίο τους. Επίσης η δημοσιοποίηση των επιδόσεων σκοπό έχει να προτρέψει τους πλοιοκτήτες να πιέζουν τις κυβερνήσεις ώστε να λαμβάνουν μέτρα στην κατεύθυνση πιο ποιοτικών σημαιών, που θα δίνουν έμφαση στα θέματα ασφάλειας για τους ναυτικούς και προστασίας του περιβάλλοντος.

Ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας του ICS Simon Bennett δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι μετά την έναρξη ισχύος των τροποποιήσεων στις σχετικές συμβάσεις του ΙΜΟ, το καθεστώς ελέγχου των κρατών-μελών του ΙΜΟ έχει καταστεί υποχρεωτικό. Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη, που πρέπει να συμβάλει περαιτέρω στη βελτίωση της ασφάλειας στη θάλασσα και στην πρόληψη της ρύπανσης.

Πρόσθεσε, επίσης, ότι το ICS δημοσίευσε πρόσφατα μια νέα διαδραστική έκδοση του πίνακα με τις επιδόσεις της κάθε χώρας, η οποία παρέχει τη δυνατότητα αναζήτησης και επιτρέπει στους χρήστες να συγκρίνουν και να αντιπαραβάλλουν την απόδοση μέχρι και τεσσάρων κρατών σημαίας κάθε φορά.
 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα