Από την έντυπη έκδοση
Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Στο υψηλότερο επίπεδο ιστορικά έφτασαν τα συγκρίσιμα EBITDA των Ελληνικών Πετρελαίων, το 2017. Ανήλθαν στα 834 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 14% σε σχέση με το 2016, γεγονός, που -σύμφωνα με τη διοίκηση- οφείλεται κυρίως στη βελτίωση των επιδόσεων όλων των διυλιστηρίων του ομίλου, με επίτευξη ιστορικού υψηλού υπεραπόδοσης έναντι ενδεικτικών περιθωρίων, καθώς και στη διατήρηση της λειτουργικής διαθεσιμότητας των εγκαταστάσεων διύλισης σε υψηλά επίπεδα.
Η σημαντική μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους κατά 18%, καθώς και η ενισχυμένη κερδοφορία των συνδεδεμένων επιχειρήσεων, ιδίως, λόγω των επιδόσεων του ΔΕΣΦΑ, οδήγησαν σε ακόμα μεγαλύτερη βελτίωση σε επίπεδο καθαρής κερδοφορίας, με τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη να ανέρχονται στα 372 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 40%. Την ίδια ώρα, οι πωλήσεις των ΕΛΠΕ άγγιξαν τα 8 δισ. ευρώ έναντι 6,6 δισ. το 2016, καταγράφοντας αύξηση 21%. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα αποτελέσματα, αλλά και τις προοπτικές του 2018, το Διοικητικό Συμβούλιο πρότεινε στη Γενική Συνέλευση τη διανομή τελικού μερίσματος 0,25 ευρώ ανά μετοχή, που αναλογεί σε συνολικό μέρισμα για τη χρήση 2017 0,40 ευρώ ανά μετοχή.
Σημειώνεται ότι η συνολική παραγωγή και πωλήσεις για το 2017 ανήλθαν σε 15 (+1%) και 16,1 (+4%) εκατ. τόνους αντίστοιχα, με το ποσοστό μεσαίων κλασμάτων στο 48% και βενζίνης στο 22%. Η αριστοποίηση του μίγματος κατεργασίας αργού και η βελτιστοποίηση της λειτουργίας των μονάδων όλων των διυλιστηρίων οδήγησαν τη συνολική υπεραπόδοση έναντι ενδεικτικών περιθωρίων σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, αντισταθμίζοντας την επίπτωση από το έκτακτο σταμάτημα της μονάδας παραγωγής υδρογόνου στο διυλιστήριο Ελευσίνας.
Εκμεταλλεύτηκε τις ευκαιρίες
Όπως τονίζεται αρμοδίως, ο Όμιλος εκμεταλλεύτηκε τις ευκαιρίες που παρουσιάστηκαν στη δομή τιμολόγησης των αργών στη Μεσόγειο, επιτυγχάνοντας περαιτέρω σημαντική εξοικονόμηση στο κόστος αγοράς πρώτων υλών. Τα διεθνή περιθώρια διύλισης διατηρήθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα, με το ενδεικτικό περιθώριο συστήματος ΕΛΠΕ να σημειώνει αύξηση 0,5 δολ./bbl, ενώ μικρή υποχώρηση σημείωσε το δολάριο έναντι του ευρώ.
Οι κλάδοι Εμπορίας και Πετροχημικών διατήρησαν τη συνεισφορά τους σε υψηλά επίπεδα, παρά τις προκλήσεις του περιβάλλοντος, σημειώνοντας αύξηση πωλήσεων και βελτίωση λειτουργικών επιδόσεων. Τα συγκρίσιμα EBITDA του κλάδου Εμπορίας ανήλθαν σε 107 εκατ. ευρώ, ενώ των Πετροχημικών σε 95 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τα δημοσιευμένα αποτελέσματα, σύμφωνα με ΔΠΧΠ, η ανάκαμψη των τιμών αργού πετρελαίου επηρέασε θετικά την αποτίμηση αποθεμάτων, οδηγώντας τα καθαρά κέρδη 2017 στα 384 εκατ. ευρώ (+17%), καθώς και τα συνολικά έσοδα του Ομίλου, που σε συνδυασμό με την αύξηση των όγκων πωλήσεων, ανήλθαν στα 8 δισ. ευρώ (+20%).
Εξάλλου, η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων το 2017 διαμορφώθηκε σε 6,9 εκατ. τόνους, σημειώνοντας μικρή μείωση κατά 1,9% σε σχέση με το 2016. Η κατανάλωση αεροπορικών καυσίμων ανήλθε σε 1,15 εκατ. τόνους (+11%), σημειώνοντας αύξηση για 5η συνεχή χρονιά, ενώ και η ζήτηση ναυτιλιακών καυσίμων σημείωσε αύξηση 18%, στα 2,8 εκατ. τόνους. Τα χρηματοοικονομικά έξοδα το 2017 ανήλθαν στα 165 εκατ. ευρώ, τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 5 ετών, μετά τις αναχρηματοδοτήσεις ομολόγων και τραπεζικών δανείων, καθώς και τη μείωση του συνολικού δανεισμού κατά 600 εκατ. ευρώ τα τελευταία δυο χρόνια. Επιπλέον, η διαδικασία αναχρηματοδότησης τραπεζικών δανειακών συμβάσεων που λήγουν εντός του 2018 είναι σε εξέλιξη, με σημαντικό θετικό αντίκτυπο στο μέσο κόστος και διάρκεια δανεισμού του Ομίλου, αλλά και την καλύτερη διαχείριση κινδύνου.
Τέλος, οι λειτουργικές ταμειακές ροές (συγκρίσιμα κέρδη EBITDA - επενδυτικές δαπάνες) του 2017 ανήλθαν στα 625 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μικρή αύξηση σε σχέση με πέρυσι, παρά τις αυξημένες επενδυτικές δαπάνες, που ανήλθαν στα 209 εκατ. ευρώ, λόγω του αυξημένου προγράμματος συντήρησης των διυλιστηρίων και έργων βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας, ενώ ο καθαρός δανεισμός διαμορφώθηκε σε 1,8 δισ. ευρώ, σταθερός σε σχέση με τα τελευταία τρίμηνα.