Eντονες συγκινήσεις έχει προσφέρει το τελευταίο διάστημα η Βιομηχανία Τροφίμων και συγκεκριμένα –αλλά όχι αποκλειστικά- τα γαλακτοκομικά προϊόντα, οι επιπτώσεις των οποίων εκτείνονται από το εισόδημα του καταναλωτή μέχρι τα όργανα της πολιτείας, επισημαίνει η Hellastat σε έρευνά της:
«Ενώ μέχρι πριν από δύο χρόνια την αγορά απασχολούσε ο ανταγωνισμός στις 5-6 πρώτες θέσεις, μια σειρά από εξελίξεις άρχισε να αλλάζει ριζικά τους όρους του παιχνιδιού:
- Το διαζύγιο της ΔΕΛΤΑ με τη Danone και η απόφαση της δεύτερης για αυτόνομη δραστηριοποίηση στην ελληνική αγορά, με στόχο μάλιστα την πρώτη θέση στην αγορά του γιαουρτιού σε χρονικό ορίζοντα 10ετίας,
- Η τάση ενίσχυσης μικρών επιχειρήσεων σε περιφερειακές αγορές,
- Οι κλυδωνισμοί που προκάλεσε η διαβόητη προβληματική παρτίδα γιαουρτιού,
- Το λανσάρισμα γάλατος ιδιωτικής ετικέτας από τα DIA,
- Την είσοδο της Friesland στην αγορά του γιαουρτιού,
- Την όξυνση του κλίματος λόγω της διαμάχης μεταξύ των ΔΕΛΤΑ και Όλυμπος όσον αφορά την προέλευση του γάλατος που αναγράφεται στις συσκευασίες,
- Την είσοδο της ΔΕΛΤΑ στην αγορά του εβαπορέ με την εξαγορά του αντίστοιχου κλάδου της Nestle.
Ακολούθησε το «ευρωπαϊκής κλάσης» mega-merger μεταξύ των Ομίλων ΔΕΛΤΑ – Chipita με βασικότερα χαρακτηριστικά:
- τις τεράστιες συνέργιες που υπόσχονται τα υφιστάμενα δίκτυα διανομής και σημεία πώλησης,
- την αποχώρηση από την αγορά του παγωτού,
- την ανοικτή πρόσκληση εισόδου στην Vivartia προς τις δυνατές επιχειρήσεις της βιομηχανίας τροφίμων,
- την ακόρεστη όρεξη για περαιτέρω ενίσχυση των μεγεθών που εκδηλώθηκε με την κίνηση εξαγοράς μεριδίου της ΜΕΒΓΑΛ.
Εσχάτως, η αποκάλυψη του σκανδάλου που αφορά σε στέλεχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναφορικά με την επιβολή προστίμου στη ΜΕΒΓΑΛ λαμβάνει πλέον τεράστιες διαστάσεις ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου για πρόσωπα από το χώρο της πολιτικής και των επιχειρήσεων, αλλά με πυρήνα το πόσο φθηνά ή ακριβά αγοράζει ο καταναλωτής το γάλα -αυτό άλλωστε (πρέπει να) είναι και το ζητούμενο.
Όσον αφορά το τελευταίο θέμα, την τιμή πώλησης του γάλατος, τα πράγματα σε μεγάλο βαθμό δείχνουν να έχουν πάρει το δρόμο τους, καθώς η διάθεση από τις αλυσίδες Super Market γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας σε τιμές χαμηλότερες κατά 30%-40% από τα αντίστοιχα επώνυμα αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε αναδιανομή των μεριδίων, άρα και επανεξέταση των περιθωρίων κέρδους από τη βιομηχανία, με συνέπειες ασφαλώς και στις τιμές του παραγωγού. Αλλά και η αποχώρηση της ΦΑΓΕ από την παραγωγή φρέσκου γάλακτος με σκοπό την επικέντρωση σε κερδοφόρες αγορές και συγκεκριμένα αυτή του γάλακτος υψηλής παστερίωσης, προοιωνίζει αλλαγές στις ισορροπίες και τα μερίδια αγοράς: ο ανταγωνισμός αναμένεται έντονος.
- στο φρέσκο γάλα όπου οι υπόλοιποι παίκτες θα διεκδικήσουν το μερίδιο του αποχωρούντος, ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται η εξέλιξη στο θέμα της διάρκεια ζωής του προϊόντος,
- στο γάλα υψηλής παστερίωσης όπου η ΦΑΓΕ στοχεύει σε σημαντική ενίσχυση του ήδη υψηλού μεριδίου της ήδη από το 2007.
Τα αποτελέσματα του 2005
Ο ευρύτερος κλάδος των γαλακτοκομικών προϊόντων παρουσίασε ικανοποιητικό μέσο ρυθμό ανάπτυξης το 2005, στο 4,9% ανά επιχείρηση. Ο ρυθμός ανάπτυξης υποχωρεί ελαφρά σε σύγκριση με την αντίστοιχη επίδοση της 3ετίας 2005/2003, τάση όμως η οποία παρατηρείται γενικότερα στην ελληνική οικονομία, μετά την καλή, ολυμπιακή χρονιά. Οι 114 επιχειρήσεις που περιλαμβάνονται στην ανάλυση της Hellastat εμφανίζουν συνολικό κύκλο εργασιών ύψους € 2,06 δισ., λειτουργικά κέρδη € 212,7 εκ. και αποτελέσματα προ φόρων της τάξης των € 79,2 εκ.
Το μέσο καθαρό περιθώριο κέρδους εκτιμάται στο 2,1%, στα ίδια επίπεδα με τη μέση επίδοση στο σύνολο της Ελληνικής Βιομηχανίας για το 2005, αλλά με τάση ενίσχυσης έναντι του 2004 (1,5%) σε αντίθεση με το σύνολο που παρουσιάζει πτώση από το 2,6% την περυσινή χρονιά. Σαφώς υψηλότερα περιθώρια καθαρού κέρδους απολαμβάνουν οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς, με τις 10 επιχειρήσεις με έσοδα άνω των € 50 εκ. να εμφανίζουν μέση επίδοση της τάξης του 3,5%, ψαλιδισμένη –λόγω ανταγωνισμού- ωστόσο σε σχέση με το 2004 (4,3%)».