WISTA Hellas: Χρηματοδοτήσεις, συγκέντρωση, πράσινες επενδύσεις οι νέες προκλήσεις

Συνέδριο για τους ορίζοντες, τις τάσεις και τις προοπτικές της ναυτιλίας
Τετάρτη, 29 Νοεμβρίου 2017 09:34

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Το μέγεθος μιας ναυτιλιακής εταιρείας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εξεύρεση χρηματοδότησης, ενώ στην «κακή» αγορά η συγκέντρωση του κλάδου δίνει σε ορισμένες περιπτώσεις τη λύση, χωρίς να αποτελεί πάντα τη «μαγική συνταγή». Την ίδια στιγμή η ναυτιλία φαίνεται ότι χαράζει σταθερά «πράσινη ρότα», ενώ το αυτόνομο πλοίο μάλλον θα καθυστερήσει να βρεθεί στην καθημερινότητα της βιομηχανίας.

Οι απόψεις αυτές εκφράστηκαν στο ετήσιο forum της WISTA Hellas, που πραγματοποιήθηκε προχθές με χορηγούς επικοινωνίας τη «Ν» και το naftemporiki.gr. Στο συνέδριο, την έναρξη του οποίου κήρυξε η Αγγελική Χάρτμαν πρόεδρος της WISTA Hellas, συζητήθηκαν οι νέοι ορίζοντες για τη ναυτιλία, καθώς και οι τάσεις - προοπτικές του κλάδου.

Στο πρώτο πάνελ, στο οποίο ήταν συντονιστής ο γενικός διευθυντής της «Ν» Γιάννης Περλεπές, αναλύθηκαν οι προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η ναυτιλιακή βιομηχανία, τόσο στο μέτωπο της προστασίας του περιβάλλοντος όσο και σε αυτό των νέων τεχνολογιών.

H Αγγελική Χάρτμαν πρόεδρος της WISTA Hellas

Ειδικότερα, για τα ναυτιλιακά καύσιμα καταγράφηκαν αρκετές απόψεις. Χαρακτηριστική ήταν αυτή του προέδρου της Star Bulk carriers, Hamish Norton, ο οποίος σημείωσε ότι η χρήση LNG είναι μια πολύ καλή λύση για τα containerships, αλλά δεν θα δουλέψει για τα bulk carriers. Σημείωσε, ότι αν γίνει slow steaming 30% σε ένα πλοίο, αυτό θα μειώσει κατά 50% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ με τη χρήση LNG ως καύσιμο οι εκπομπές θα μειωθούν κατά 30%.

Από την πλευρά του ο Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, σημείωσε ότι και στα κρουαζιερόπλοια το μέλλον είναι στη χρήση του LNG ως καυσίμου, και προσέθεσε ότι με τη χρήση του ο κλάδος πετυχαίνει ακόμα καλύτερα αποτελέσματα από όσα προβλέπουν οι κανονισμοί.

Αναφορικά με το σύστημα επεξεργασίας θαλάσσιου έρματος και τη σύμβαση που πέρασε από 40 κύματα προτού τεθεί τελικά σε ισχύ, ο Κώστας Βλάχος chief operating officer της Consolidated Marine Management, σημείωσε ότι δεν ήταν ποτέ θέμα των πλοιοκτητών οι καθυστερήσεις στην εφαρμογή, αφού οι κατασκευαστές δεν ήταν έτοιμοι να προχωρήσουν στην παραγωγή αυτού του συστήματος.

Μάλιστα τόνισε ότι σήμερα, 13 χρόνια μετά την πρώτη πρόταση υιοθέτησης της σύμβασης, μόλις το 33% των συστημάτων λειτουργεί καλά.

Από την πλευρά του ο τεχνικός διευθυντής του Bureau Veritas, δρ. Γιάννης Κοκαράκης, ανέδειξε μια ακόμα πτυχή του ζητήματος, που είναι οι διαφορές στους κανονισμούς, φέρνοντας ως παράδειγμα τις διαφορές στην προσέγγιση ανάμεσα στην Αμερικανική Ακτοφυλακή και στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό. Ανοίξαμε το κουτί της Πανδώρας, σημείωσε, και εξήγησε ότι έτσι μπορεί να έχουν και άλλες χώρες ανάλογες συμπεριφορές στο μέλλον.

Οσον αφορά τις επιλογές των ναυτιλιακών εταιρειών, ο Σταμάτης Μπουρμπούλης, general manager της Euronav Ship Management (Hellas), σημείωσε ότι τα κριτήρια επιλογής είναι αρκετά και ότι υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες τεχνολογίες. Χρειάζεται προσεκτική αναζήτηση και μελέτη με βάση τις ανάγκες των εταιρειών, υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Στα ζητήματα της εκπαίδευσης στάθηκε από την πλευρά της η Κριστιάνα Πρεζεγκέ, εκτελεστική συντονίστρια HELMEPA, η οποία αφού υπογράμμισε ότι έχει εμπιστοσύνη στην ελληνική ναυτιλία ότι θα κάνει σε όλα τα ζητήματα τις σωστές επιλογές, επισήμανε ότι οι ναυτικοί χρειάζονται συνεχή εκπαίδευση.

Αλλά για το μέλλον των ναυτικών η άποψη των περισσοτέρων ήταν ότι το ενδεχόμενο να προχωρήσει σύντομα το αυτόνομο πλοίο μάλλον είναι ουτοπικό. Όπως σημειώθηκε, ένα πλοίο δεν είναι ζήτημα μόνο πλοήγησης αλλά ένας συνδυασμός αμέτρητων συνισταμένων που για διάφορους λόγους δεν μπορούν να γίνουν αυτόματα. Εκφράστηκε επίσης και η άποψη ότι η τεχνολογία σήμερα υπάρχει, αλλά χρειάζονται τεράστιες αλλαγές σε κανονιστικό επίπεδο.

Τα κεφάλαια

Η Λίλα Βέργου, chief operating officer της Vergos Marine Management σημείωσε ότι το 2016 ήταν η χειρότερη χρονιά της κρίσης αλλά φέτος η κατάσταση στην αγορά είναι πολύ καλύτερη. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στο δεύτερο πάνελ, στο οποίο συντονιστής ήταν ο πρόεδρος της HSA Γιάννης Κοτζιάς, η κα Βέργου εξέφρασε την αισιοδοξία της, τονίζοντας ότι «τα χειρότερα είναι πίσω μας», αν και σημείωσε ότι έχουν αρχίσει και πάλι οι παραγγελίες πλοίων.

O πρόεδρος της Euroseas Αριστείδης Πίττας

Ο πρόεδρος της Euroseas, Αριστείδης Πίττας, σημείωσε ότι την περίοδο αυτή παρατηρείται ανάκαμψη στην αγορά των containerships, ενώ αντίθετα στις αρχές του έτους ήταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Εξέφρασε την πεποίθησή του ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης για το 2018, αλλά υπογράμμισε ότι οι ημέρες του 2007-2008 (περίοδος όπου καταγράφηκαν οι μεγαλύτεροι ναύλοι στις αγορές της ναυτιλίας) δεν πρόκειται να ξαναέρθουν.

Αναφορικά με τη συγκέντρωση, ο κ. Πίττας υπογράμμισε ότι δεν υπάρχει στο ξηρό φορτίο, αλλά και στα μικρά containerships, ενώ επεσήμανε ότι σε μια κακή αγορά είναι πιο εύκολη η πρόσβαση στη χρηματοδότηση σε μια μεγάλη εταιρεία.

Στη ζήτηση και τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας έδωσε ιδιαίτερο βάρος η Μιλένα Παππά εμπορική διευθύντρια της Star Bulk. Υπογράμμισε ότι τόσο η Κίνα όσο και η Ινδία ανεβαίνουν και συμπλήρωσε ότι ανάλογη αναμένεται να είναι και η πορεία της παγκόσμιας οικονομίας τα επόμενα χρόνια. Όσον αφορά τη χρηματοδότηση συμφώνησε με την άποψη για το μέγεθος των εταιρειών, αλλά τόνισε ότι είναι και ζήτημα, κάθε φορά, αξιολόγησης. Έφερε σαν παράδειγμα το χρηματιστήριο του Όσλο, που ναυτιλιακές εταιρείες στο ξηρό φορτίο κατάφεραν και άντλησαν 1 δισ. δολάρια.

Η Μιλένα Παππά εμπορική διευθύντρια της Star Bulk

Στα product tankers εστίασε ο διευθύνων σύμβουλος της Pyxis Tankers, Βαλέντιος Βαλάντης, ο οποίος υπογράμμισε ότι οι προοπτικές είναι πολύ καλές αφού οι παραγγελίες για τα τρία επόμενα χρόνια αποτελούν μόλις το 3% του εν ενεργεία στόλου, ενώ η ζήτηση θα αυξάνεται κατά 2,5% με 3% τον χρόνο. Αναφορικά με τη χρηματοδότηση, ο κ. Βαλάντης τόνισε ότι οι μεγάλες εταιρείες βρίσκουν πιο εύκολα, ιδιαίτερα όταν δεν είναι καλό το οικονομικό περιβάλλον, αλλά εκτίμησε ότι όταν ανοίξει η αγορά θα ανοίξει για όλους.

Η Sadan Kaptanoglu, της Kaptanoglou Shipping, στάθηκε στο κανονιστικό πλαίσιο και στην ανάγκη να εφαρμόζεται από όλους σε παγκόσμιο επίπεδο, διότι σε αντίθετη περίπτωση υπάρχουν ζητήματα ανταγωνισμού.

Ο Βασίλης Ματζαβίνος, γενικός διευθυντής της UniCredit Bank, αναφερόμενος στη συγκέντρωση στη ναυτιλία επεσήμανε ότι δεν καταγράφεται ιδιαίτερα στις αγορές των bulk carriers και των δεξαμενόπλοιων. Αντίθετα, στα containerships σημείωσε ότι πλέον υπάρχουν επτά πολύ μεγάλες εταιρείες οι οποίες επίσης έχουν οργανωθεί σε τρεις βασικές συμμαχίες. Όσον αφορά το μέγεθος των εταιρειών σε σχέση με τη χρηματοδότηση υπογράμμισε ότι για τις τράπεζες δεν διαδραματίζει ρόλο μόνο ο αριθμός των πλοίων που έχει μια εταιρεία, αλλά και η ποιότητα.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα