Από την έντυπη έκδοση
Των Σοφίας Εμμανουήλ και Λέττας Καλαμαρά
Με καλύτερες εκπτώσεις, μεγαλύτερη κινητοποίηση και αύξηση τζίρου στα καταστήματα από 10% μέχρι και 100% σε σχέση με πέρυσι, η φετινή Black Friday έφερε ικανοποίηση στο καταναλωτικό κοινό αλλά και στον επιχειρηματικό κόσμο του λιανεμπορίου, από τις μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρονικών και ειδών τεχνολογίας, που αποτελούν τους πρωταγωνιστές της ημέρας, μέχρι τις εταιρείες ένδυσης και παιχνιδιών - αλλά ο επιχειρηματικός κόσμος θέτει και προβληματισμούς, μιλώντας στη «N», για το κατά πόσον ο θεσμός όπως διοργανώνεται στη χώρα μας μπορεί να αποβεί μακροπρόθεσμα ωφέλιμος συμβάλλοντας στην τόνωση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων.
Ειδικότερα, στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, η οποία από την αρχή της κρίσης έχει χάσει σχεδόν το 50% της αξίας της, η Μαύρη Παρασκευή ήταν μια καλή ευκαιρία για να μπει ξανά κόσμος στα μαγαζιά, τόσο στα φυσικά όσο και στα ψηφιακά. Διπλασιασμό του τζίρου της την ημέρα της Black Friday σημείωσε η Πλαίσιο. Όπως τονίζεται, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι κινήθηκαν ανοδικά ακριβές κατηγορίες προϊόντων. Παράλληλα το ψηφιακό κανάλι υπερτριπλασίασε τις επισκέψεις του. Συνολικά, το 4ήμερο που περιλαμβάνει και την Black Friday οι on line επισκέψεις στο κατάστημα της Πλαίσιο έφτασαν το 1,93 εκατομμύριο επισκέψεις. Αντίστοιχα ανοδικά κινήθηκε η επισκεψιμότητα της Public με 430.000 επισκέπτες στα καταστήματά της τη Μαύρη Παρασκευή και 610.000 unique επισκέπτες στο ψηφιακό της κατάστημα.
Η Media Markt κατέγραψε περισσότερους από 700.000 επισκέπτες τη Μαύρη Παρασκευή στο ηλεκτρονικό της κατάστημα για την αναζήτηση προσφορών. Όπως τονίζεται από την εταιρεία, φέτος σε σύγκριση με πέρυσι οι επισκέπτες ήταν περισσότεροι, οι αγοραστές περισσότεροι. Ταυτόχρονα πουλήθηκαν ακριβότερα προϊόντα σε σύγκριση με πέρυσι. Επίσης, η Κωτσόβολος τριπλασίασε τον τζίρο της σε σχέση με πέρυσι με συχνή ανανέωση των αποθεμάτων της. Αύξηση τουλάχιστον 10% κατέγραψαν οι πωλήσεις στον ευρύτερο κλάδο της ένδυσης την περασμένη Παρασκευή, με τον μεγαλύτερο όγκο της κίνησης να παρατηρείται σε malls, μεγάλες εμπορικές πιάτσες και στο εμπορικό κέντρο της πρωτεύουσας - γύρω από την οδό Ερμού.
Σε ορισμένα καταστήματα η αύξηση των πωλήσεων ξεπέρασε το 50% σε σχέση με πέρυσι, ενώ υπάρχουν διακυμάνσεις κατά κλάδο, με τα αθλητικά είδη μόδας και τα παιδικά να εμφανίζουν καλύτερες επιδόσεις από τα brands ένδυσης και υπόδησης και με μερίδα καταναλωτών να δηλώνει ότι ψώνισε και τα χριστουγεννιάτικα δώρα.
Τα παραπάνω αποτελούν συγκλίνουσες εκτιμήσεις επιχειρηματιών και παραγόντων της αγοράς, οι οποίοι τόνιζαν στη «N» την ανάγκη να μην εκφυλιστεί ο θεσμός της Black Friday. Να παραμείνει δηλαδή μία ημέρα και να μην επεκτείνεται σε 2 ή 3 ημέρες, όπως έκαναν ορισμένα καταστήματα φέτος. Αυτό εξάλλου διασφαλίζει ότι δεν θα έχει παρενέργειες, όπως είναι η μετακίνηση τζίρου από άλλες ημέρες και η πίεση στα περιθώρια κέρδους. Στόχος είναι να αποτελεί -όπως και στο εξωτερικό- μια γιορτή για τον καταναλωτή, που κινητοποιεί ένα ευρύ φάσμα επιχειρηματικής δραστηριότητας (εμπορικά καταστήματα, χώροι εστίασης, ψυχαγωγίας κ.α.). Εξάλλου, στην Ελλάδα η Black Friday λαμβάνει χώρα σε έναν μήνα κατά τον οποίο έχουν προηγηθεί εκπτώσεις και στο pick της σεζόν, άρα δεν φεύγει το stock από τα καταστήματα, όπως γίνεται στο εξωτερικό, αλλά η τρέχουσα σειρά προϊόντων.