Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Μέσω κοινοπραξίας με τον όμιλο αγορών Αστέρας πραγματοποιείται από τη νέα χρονιά η επανείσοδος στην εγχώρια αγορά της SPAR, μετά και τη διακοπή της συνεργασίας με την Αφοί Βερόπουλος.
Αναλυτικότερα, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους η αλυσίδα SPAR πραγματοποίησε σειρά επαφών με εγχώριους παίκτες προκειμένου να διατηρήσει την παρουσία που είχε στα ελληνικά ράφια από το 1969 έως το 2016.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η ολλανδική αλυσίδα προσέγγισε τη διοίκηση της Metro μετά την εξαγορά του δικτύου της Βερόπουλος, ενώ βρέθηκε σε συζητήσεις και με διάφορες άλλες ελληνικές επιχειρήσεις, όπως η Bazaar και το δίκτυο Μαθιουδάκη στην Κρήτη.
Τελικά, η συμφωνία «κλείδωσε» με τον όμιλο αγορών Αστέρας -έπειτα από σχεδόν τρεις μήνες διαπραγματεύσεων- και προβλέπει τη δημιουργία μιας κοινοπραξίας και τη σύσταση νέας εταιρείας που θα φέρει την επωνυμία SPAR Hellas.
Ο σχεδιασμός
Η δημιουργία της κοινής εταιρείας αποτελεί απόρροια της απόφασης της ολλανδικής αλυσίδας να επανατοποθετηθεί στην Ελλάδα, όχι μόνο με τη διανομή προϊόντων, αλλά και την ανάπτυξη δικτύου πωλήσεων, καθώς εκτιμά ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο στην Ελλάδα διατηρεί μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης, ενώ βρίσκεται σε μια κρίσιμη φάση λόγω έντασης των εξαγορών και συγχωνεύσεων που αλλάζουν τον χάρτη του κλάδου, δημιουργώντας μεγάλες ευκαιρίες για δίκτυα τα οποία έχουν παράδοση και εμπειρία στη σχετική αγορά.
Η συμφωνία SPAR - Αστέρα προβλέπει το rebranding καταστημάτων του ομίλου αγορών, όπως και την πλήρη αναδιοργάνωσή τους βάσει των προδιαγραφών λειτουργίας της SPAR. Οι σχετικές διεργασίες αρχίζουν άμεσα, εντός του 2017, και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν σε βάθος διετίας. Τα μέλη του ομίλου Αστέρα έχουν τη δυνατότητα είτε να ενσωματωθούν στα πρότυπα της νέας εταιρείας είτε να διατηρήσουν διπλό branding.
Πρόθεση της SPAR είναι να υποστηρίξει τη διαφοροποιημένη παρουσία της στην Ελλάδα μέσω της διάθεσης προϊόντων private label υψηλής ποιότητας με ανταγωνιστικές τιμές, αλλά και τοπικών προϊόντων, ενώ θα συνάψει συμβάσεις με τοπικές βιομηχανίες που θα προβλέπουν, μεταξύ άλλων, την προοπτική διάθεσης των προϊόντων τους σε ξένες αγορές, μέσω του διεθνούς δικτύου SPAR.
Οι προσδοκίες
Από πλευράς του ομίλου Αστέρα τα οφέλη που προσδοκώνται από την εν λόγω συμφωνία είναι πολυδιάσταστα. Σε επίπεδο εσόδων οι εκτιμήσεις της διοίκησης είναι συγκρατημένες και, σύμφωνα με όσα αναφέρει στη «Ν» ο πρόεδρος Γεώργιος Παπαντωνίου, προσδοκία είναι να επιτευχθεί ανάπτυξη της τάξεως του 20% στη διετία.
Επίσης, μέσω της στρατηγικής συνεργασίας ο όμιλος Αστέρα διεκδικεί μεγαλύτερο μερίδιο στην «πίτα» της ιδιωτικής ετικέτας και μάλιστα μέσω ενός παγκόσμιου brand όπως το SPAR, κυρίως στις περιοχές με έντονο τουριστικό ρεύμα όπου έχει παρουσία μέσω των μελών του (π.χ., νησιά).
Σημειώνεται ότι ο Αστέρας τα τρία τελευταία χρόνια έχει κάνει είσοδο στην κατηγορία της ιδιωτικής ετικέτας μέσω των σημάτων agra και izi.
Ταυτόχρονα, επιδιώκεται και η ενίσχυση του ομίλου με νέα μέλη, καθώς δίνεται η δυνατότητα ένταξης οποιασδήποτε ενδιαφερόμενης ανεξάρτητης αλυσίδας να εκμεταλλευτεί τη δυναμική και τις προοπτικές ανάπτυξης ενός παγκόσμιου brand, όπως το SPAR.
Τα μεγέθη
Ο όμιλος αγορών Αστέρας ιδρύθηκε το 1993 και αποτέλεσε την πρώτη κίνηση για συνεργασία ελληνικών επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου. Σήμερα αριθμεί σήμερα περί τα 85 μέλη, διαθέτει ένα πανελλαδικό δίκτυο με περισσότερα από 200 καταστήματα λιανικής και συνολικό ετήσιο τζίρο που ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, η SPAR σε διεθνές επίπεδο αναπτύσσεται από το 1932 και σήμερα μετρά πάνω από 13.000 καταστήματα σε συνολικά 47 χώρες, απασχολεί περισσότερους από 350.000 εργαζόμενους και εκτιμά ότι φέτος ο κύκλος εργασιών της θα ξεπεράσει τα 35 δισ. ευρώ.