Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Αυξήθηκε η ζήτηση για τον προορισμό «Αθήνα», αλλά μειώθηκε η ικανοποίηση των επισκεπτών από την εμπειρία τους στην πόλη. Το εύρημα αυτό κατέγραψε η Έρευνα «Περί ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2017», η οποία πραγματοποιήθηκε το διάστημα από 1η Ιουλίου έως και 20 Οκτώβριου 2017 σε ξενοδοχεία - μέλη της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής - Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑ).
Τα στοιχεία παρουσιάστηκαν κατά την 47η Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση Μελών ΕΞΑΑΑ, η οποία πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Electra Palace στις 15 Νοεμβρίου 2017 με τη συμμετοχή πολιτειακών και τουριστικών φορέων, συνεργατών της Ένωσης και ΜΜΕ.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που επεξεργάστηκε η GBR Consulting, η συνολική αξιολόγηση της εμπειρίας των τουριστών από 8/10 το 2015, μειώθηκε σε 7,9/10 το 2016 και σε 7,7/10 το 2017, ενώ το ποσοστό των τουριστών που θα σύστηνε την Αθήνα σε άλλους μειώθηκε σταδιακά από 95% το 2015, σε 94% το 2016 και σε 91% το 2017.
Από την άλλη πλευρά, τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης των ξενοδοχείων έως και τον Σεπτέμβριο 2017 (πληρότητα +4,1%, μέση τιμή δωματίου +4,2%), αλλά και τα προσωρινά στοιχεία Οκτωβρίου 2017 (πληρότητα +4,2%, μέση τιμή δωματίου +4,6%) σε σύγκριση με τα αντίστοιχα προηγουμένων ετών, φανερώνουν τη δυναμική του προορισμού μέσα από τη σημαντική αύξηση της ζήτησης για την Αθήνα.
Μιλώντας στη συνέλευση ο πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ Αλέξανδρος Βασιλικός, επεσήμανε πως «μπορεί, αυτή τη στιγμή οι αριθμοί να δείχνουν στοιχεία ανάκαμψης σε σχέση με το αρνητικό παρελθόν (2008-2013), ωστόσο, θα ήταν λάθος να σταθούμε μόνο σε μια ποσοτική προσέγγιση. Αν θέλουμε πραγματικά να δούμε πού βρισκόμαστε, θα πρέπει να συγκρίνουμε τα αποτελέσματα της Αθήνας με τον ανταγωνισμό. Την ώρα που τα ξενοδοχεία της Αθήνας δεν καταγράφουν περισσότερες από 3 εκατ. αφίξεις αλλοδαπών, ανταγωνίστριες της Αθήνας πόλεις εξακολουθούν να προσελκύουν διπλάσιους επισκέπτες (όπως η Ρώμη με 7,4 εκατ. αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία ή η Βαρκελώνη με 7,2 εκατ. αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία - στοιχεία gbr 2016). Σε ό,τι δε αφορά τις τιμές, επίσης έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε, καθώς δεν έχουμε φτάσει καν τις τιμές του 2008. Για παράδειγμα, τον μήνα Σεπτέμβριο του 2017, η μέση τιμή στα ξενοδοχεία της Αθήνας ήταν 100,44, όταν η αντίστοιχη μέση τιμή στη Ρώμη ήταν 149,76 και στη Βαρκελώνη 149,15, ενώ φυσικά και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες έχουν ακόμη υψηλότερες τιμές».
«Ο τουρισμός», συμπλήρωσε ο κ. Βασιλικός, «απαιτεί σταθερότητα, μέθοδο και στόχευση. Επιβάλλεται μια μακρόπνοη στρατηγική ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος, η οποία θα εξασφαλίσει στην Αθήνα τη θέση που της αξίζει και όχι πρόσκαιρους πανηγυρισμούς».
Ορισμένα άλλα ενδιαφέροντα ευρήματα της έρευνας είναι:
* Από πλευράς αφίξεων στα ξενοδοχεία σχεδόν το ένα τρίτο είναι Έλληνες, ενώ το υπόλοιπο είναι αλλοδαποί με κύριες χώρες τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Κύπρο και τη Γαλλία.
* Το μέσο διάστημα διαμονής στα ξενοδοχεία της Αθήνας είναι 2,2 νύχτες.
* Τα επίπεδα ικανοποίησης όλων των πτυχών μειώθηκαν το 2017 σε σύγκριση με το 2016, με εξαίρεση τη διασκέδαση & αναψυχή και τις υπηρεσίες ταξί που σημείωσαν βελτίωση, ενώ ο πολιτισμός, η ασφάλεια στην πόλη και η καθαριότητα παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
* Σημειώθηκε μείωση του αριθμού των αξιοθέατων που επισκέπτονται οι τουρίστες.
* Το παραλιακό μέτωπο και οι παραλίες της Αθήνας είναι γνωστές στο 60% των αλλοδαπών τουριστών και 4 στους 10 επισκέπτες συμμετείχαν σε κάποια οργανωμένη ξενάγηση.
* Τα νησιά του Σαρωνικού παραμένουν άγνωστα στην πλειοψηφία των επισκεπτών μας.
* Τα έξοδα των τουριστών αυξήθηκαν κατά 3,3% το 2017 σε σχέση με το 2016.
Τέλος, να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της 47ης Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης Μελών της, η ΕΞΑΑΑ και η FORUM A.E. απέδωσαν Τιμητική Διάκριση στον κ. Αναστάσιο Κούμανη, ιδρυτή της έκθεσης ΧΕΝΙΑ και πρωτεργάτη του Ελληνικού Τουρισμού για το έργο του.