Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Παρουσία στις μεγάλες ευρωπαϊκές μητροπόλεις και άνοιγμα νέων υποσχόμενων αγορών, όπως η αραβική, είναι σήμερα βασικοί στόχοι της ελληνικής βιομηχανίας μόδας, όπως επισημαίνουν επιχειρηματίες και παράγοντες της αγοράς, που μιλούν στη «N» για το κρίσιμο μίγμα στρατηγικής, το οποίο θα καταστήσει τις επιχειρήσεις που στάθηκαν όρθιες στην κρίση βιώσιμες, με ορίζοντα και την επόμενη δεκαετία. Έχοντας προσανατολιστεί τα τελευταία χρόνια στη βέλτιστη διαχείριση κόστους και ρευστότητας, καθώς και στην εξωστρέφεια, προκειμένου να προσελκύσουν έσοδα και να αντισταθμίσουν απώλειες από την πτώση της ζήτησης στην εσωτερική αγορά, πλέον σχεδιάζουν τις επόμενες κινήσεις τους με γνώμονα την αναγνωρισιμότητα στην παγκόσμια αγορά.
«Αυτό που συνειδητο-ποιήσαμε έγκαιρα ήταν η αλλαγή της αγοράς σε όλους τους κλάδους, ειδικά σε ό,τι αφορά τους νέους καταναλωτές, που δεν έχουν καμία σχέση με τις προη-γούμενες γενιές», Μίλτος Καλμαντής, General Manager EMEA, FF Group
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του FF Group (που συμμετέχει φέτος στην 22η εβδομάδα μόδας της Αθήνας - AXDW, 19 έως 22 Οκτωβρίου στο Ζάππειο Μέγαρο). Ο Μίλτος Καλμαντής, General Manager EMEA, FF Group, αναφέρει στη «N» ότι η εξωστρέφεια, η καινοτομία και ο digital προσανατολισμός είναι οι αναπτυξιακοί πυλώνες του ομίλου. «Αυτό που συνειδητοποιήσαμε έγκαιρα ήταν η αλλαγή της αγοράς σε όλους τους κλάδους, ειδικά σε ό,τι αφορά τους νέους καταναλωτές, που δεν έχουν καμία σχέση με τις προηγούμενες γενιές. Η νέα γενιά ενημερώνεται, κινείται, αγοράζει εντελώς διαφορετικά. Πρέπει να προσαρμοστούμε σε αυτό το περιβάλλον και αυτό απαιτεί επενδύσεις, όχι μόνο στο τεχνολογικό σκέλος, αλλά και στο μοντέλο λειτουργίας. Το e-commerce αποτελεί αναπόσπαστο πλέον κομμάτι του retail μας. Η βιωσιμότητα στηρίζεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων: ευρεία γκάμα προϊόντων (high end αλλά και πιο προσιτά brands), εξαιρετικό δίκτυο σε κατάλληλα σημεία της αγοράς, σωστός τρόπος προώθησης - διαφήμισης και εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό που συμβάλλει σε όλη αυτή την προσπάθεια» προσθέτει ο κ. Καλμαντής και τονίζει: «Παραμένουμε αισιόδοξοι ότι ο Όμιλος FF Group θα συνεχίσει την επιτυχημένη πορεία του καταφέρνοντας να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις προκλήσεις της παγκόσμιας αγοράς».
Διαπιστώνεται ότι το κρίσιμο μίγμα στην εξωστρεφή στρατηγική των επιχειρήσεων της ελληνικής βιομηχανίας μόδας με ορίζοντα την επόμενη δεκαετία είναι: ξεκάθαρη ταυτότητα, εστίαση στο νέο μοντέλο αγορών, επένδυση σε ισορροπημένο χαρτοφυλάκιο προϊόντων, ανάπτυξη διαδικτυακών πωλήσεων, προσεγμένη διαχείριση των social media, αλλά και παρουσία στις μεγάλες αγορές.
«Διαβατήριο βιωσιμό-τητας για τα επόμενα χρόνια είναι το ξεκάθαρο brand identity, που δεν παρασύρεται από πρόσκαιρα trends, η σταθερή ποιότητα και μια ελληνικότητα πέρα από το φολκλόρ» Ορσαλία Παρθένη, υπεύθυνη ανάπτυξης του brand Parthenis
Για την Ορσαλία Παρθένη (που έχει αναλάβει την ανάπτυξη του brand Parthenis) διαβατήριο βιωσιμότητας για τα επόμενα χρόνια είναι «το ξεκάθαρο brand identity που δεν παρασύρεται από πρόσκαιρα trends, η σταθερή ποιότητα που αποπνέει εμπιστοσύνη στον καταναλωτή και μια ελληνικότητα πέρα από το φολκλόρ που δίνει την ονομασία προέλευσης, αλλά παράλληλα κάνει το προϊόν επίκαιρο πέρα από τα σύνορα των ελληνικών νησιών». Έτσι περιγράφει στη «N» το κλειδί για την επιτυχία προσθέτοντας ότι αυτό προσπαθεί να κάνει ο οίκος Parthenis, που «προσφέρει ένα σχεδιαστικό προϊόν με 45 χρόνια πορεία στη μόδα στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, γεγονός που του δίνει ένα προβάδισμα στην αναγνωρισιμότητα. Διαχρονικός αλλά επίκαιρος σχεδιασμός, κορυφαία ποιότητα, περιβαλλοντολογική ευαισθησία, παρουσία σε τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδος, εξωστρέφεια, τοπική παραγωγή, είναι όλα στοιχεία της κληρονομιάς του brand που συνεχίζω και ευελπιστώ να συνεχίσω και στην επόμενη δεκαετία».
«Είναι επιτακτική πλέον η ανάγκη να σταθούμε αξιοπρεπώς πλάι σε χώρες συνυφασμένες με τη μόδα όπως Γαλλία, Ιταλία κ.ά., αποδεικνύοντας ότι έχουμε και την τεχνογνωσία, αλλά και τη διάθεση κυρίως να είμαστε ανταγωνιστικοί και μέσα στα δρώμενα» τονίζει στη «N» ο Giorgio Fatouro, γνωστός σχεδιαστής πολυτελών υποδημάτων, στο δυναμικό της Laudoss Design LTD, εταιρείας κυπριακών συμφερόντων, με έδρα στην Κύπρο, χώρα που βίωσε και η ίδια οικονομική κρίση, την οποία και επιτυχώς ξεπέρασε. Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος επέλεξε, όπως λέει, να ζει με την οικογένειά του και να εργάζεται στην Ελλάδα.
«Είναι επιτακτικό να σταθούμε αξιοπρεπώς πλάι σε χώρες συνυφασμένες με τη μόδα, αποδεικνύοντας ότι έχουμε τεχνογνωσία, αλλά και διάθεση να είμαστε ανταγωνιστικοί και μέσα στα δρώμενα», Giorgio Fatouro, σχεδιαστής της Laudoss Design LTD
«Αυτό συνεπάγεται ότι βιώνω και εγώ την κρίση, σε οικονομικό, επαγγελματικό, αλλά και σε προσωπικό επίπεδο, επομένως η άποψή μου δεν είναι “εκ του ασφαλούς”». Δηλώνει υπέρ της σκληρής δουλειάς, του θεμιτού και υγιούς ανταγωνισμού ως μονόδρομου για να ξεπερνάμε τη στασιμότητά μας και να εξελισσόμαστε διαρκώς, ενώ πιστεύει και στη χημεία και στην ισχύ του ανθρώπινου δυναμικού. «Αυτές οι συνιστώσες είναι που με βοήθησαν σε κάθε μου βήμα και συνεχίζουν να μου δίνουν ώθηση έως τώρα, ώστε να επιτυγχάνω τους στόχους μου...» προσθέτει μεταξύ άλλων.
O Giorgio Fatouro σημειώνει, τέλος, τη σπουδαιότητα θεσμών, όπως η AXDW, στην οποία συμμετέχει αυτές τις ημέρες, που προωθούν τις ελληνικές επιχειρήσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Αυτό το στόχο εξάλλου έχουν και οι δράσεις που αναπτύσσει το Enterprise Greece, ο ΣΕΠΕΕ και άλλοι επιχειρηματικοί φορείς.
Ο θεσμός της AXDW
Στη σημασία των πρωτοβουλιών για την προώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών brands αναφέρεται και η επικεφαλής της AXDW Τόνια Φουσέκη. Η ίδια θεωρεί ότι στις αραβικές χώρες, που αγαπούν πολύ την ελληνική κουλτούρα, υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες για τα ελληνικά brands. Μιλώντας στη «N» για την τρέχουσα διοργάνωση της 22ης AXDW, που προοιωνίζεται νέες συνεργασίες, καθώς δίνουν το «παρών» αγοραστές από το Μιλάνο, το Λίβανο, το Ισραήλ και τη Ζυρίχη, αναφέρεται επίσης στα διεθνή μέσα ενημέρωσης που βρίσκονται ήδη εδώ - εκπροσώπους της Vogue Ιταλίας, του κινέζικου καναλιού μόδας GXTV, του Deux Magazine, του fashionmagazine.it, του Schon Magazine κ.ά.
Τόνια Φουσέκη, επικεφαλής της AXDW: Ολοι σχεδόν οι αγοραστές που επισκέπτονται την AXDW έρχονται πολύ στοχευμένα, καθώς γνωρίζουν τι ψάχνουν κι έχουν κάνει ήδη έρευνα πριν έρθουν στην Ελλάδα κυρίως μέσω διαδικτύου.
Eν κατακλείδι, διαπιστώνει ότι «όλοι σχεδόν οι αγοραστές που επισκέπτονται την εβδομάδα μόδας έρχονται πολύ στοχευμένα καθώς γνωρίζουν πολύ καλά τι ψάχνουν κι έχουν κάνει ήδη έρευνα πριν έρθουν στην Ελλάδα κυρίως μέσω διαδικτύου».
Μερίδια από την παγκόσμια αγορά ένδυσης
Η αγορά ένδυσης στην Ελλάδα δείχνει να σταθεροποιείται σε ανοδική πορεία, με την αξία της μόνο στις επώνυμες αλυσίδες να ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ. Ενδεικτικά είναι επίσης πρόσφατα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής - Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ) που αναφέρουν ρυθμό ανάπτυξης 13,5% στις εξαγωγές ελληνικών προϊόντων της αλυσίδας ένδυσης - κλωστοϋφαντουργίας το α’ εξάμηνο του 2017 (με αξία 683 εκατ. ευρώ). Στην ένδυση ειδικότερα, οι εξαγωγές κατέγραψαν αύξηση 10,5% με τη μεγαλύτερη αύξηση να καταγράφεται στις εξαγωγές ενδυμάτων προς Βέλγιο (43%), Ιταλία (36%), Κύπρο (12%) και Γερμανία (6%).
Είναι σαφές ότι τα μελλοντικά μερίδια και για τα ελληνικά brands θα προκύψουν από την παγκόσμια πίτα, που ξεπερνά τα 2,5 με 3 τρισ. δολ. (2,4 τρισ. δολ. σύμφωνα με την έκθεση The State of Fashion 2017 της McKinsey ή 3 τρισ. δολ. σύμφωνα με τον οργανισμό FashionUnited Group) σε όλη της την έκταση, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς ειδών πολυτελείας, της παιδικής μόδας, των υποδημάτων και των αθλητικών ειδών.
Και καθώς σε αυτό το μεγάλο φάσμα οι τάσεις αλλάζουν με γρήγορο ρυθμό οι ευκαιρίες που αναδύονται για τους επιχειρηματίες ποικίλλουν. Ένα παράδειγμα είναι η τάση προς τα eco-friendly υλικά και τη βιώσιμη μόδα. Με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 50%, δεν είναι τυχαίο που εισέρχονται στην αγορά ολοένα νέες εταιρείες και επαναπροσδιορίζουν τις στρατηγικές και τις αξίες τους από κολοσσοί του λιανεμπορίου (όπως Zara και H&M) μέχρι μεγάλοι οίκοι μόδας (π.χ. πρόσφατα ο ιταλικός οίκος Gucci αποφάσισε να καταργήσει τις γούνες από το 2018 -όπως έχουν κάνει ήδη Armani, Ralph Lauren και Stella McCartney - και να συμβάλει στο κίνημα για την καλή μεταχείριση των ζώων). Μάλιστα, η βιώσιμη μόδα και δη η βιώσιμη παραγωγή είναι ένας τομέας στον οποίο μπορεί να αναπτυχθεί η ελληνική βιομηχανία, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία που διαθέτει, αλλά και τη ζήτηση για ενδύματα που κατασκευάζονται από οργανικά υλικά.