Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Δυνατές επιδόσεις κατέγραψε η Σκλαβενίτης την περσινή χρήση, κατά την οποία πέτυχε ενίσχυση καθαρών κερδών κατά 32% και αύξηση εσόδων κατά 7,2%.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία των ενοποιημένων οικονομικών καταστάσεων για τη χρήση του 2016 που δημοσιοποιήθηκαν χθες, οι συνολικές πωλήσεις της αλυσίδας ανήλθαν σε 1,87 δισ. ευρώ έναντι 1,74 δισ. ευρώ το 2015, τα προ φόρων κέρδη σε 55,5 εκατ. ευρώ έναντι 41,8 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη σε 33,8 εκατ. ευρώ έναντι 25,6 εκατ. ευρώ.
Τα ίδια κεφάλαια της αλυσίδας ανήλθαν σε 187 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των υποχρεώσεων διαμορφώνεται σε 848 εκατ. ευρώ. Σε επίπεδο ομολογιακών και μακροπρόθεσμων δανείων η εταιρεία το 2016 εμφανίζει υπόλοιπο της τάξεως των 81,3 εκατ. ευρώ, ενώ οι λοιπές υποχρεώσεις και αυτές προς τους προμηθευτές ανέρχονται σε 499,6 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να επισημανθεί ότι στα αποτελέσματα της περσινής χρήσης περιλαμβάνονται τα μεγέθη των θυγατρικών εταιρειών της Σκλαβενίτης: The Mart (η συμμετοχή της Σκλαβενίτης ανέρχεται στο 70%) και Χαλκιαδάκης (η συμμετοχή της Σκλαβενίτης ανέρχεται στο 60%) καθώς και «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης», η οποία ωστόσο επί της ουσίας έχει μηδενική συμμετοχή στα αποτελέσματα του 2016.
Και αυτό γιατί μολονότι η σύσταση της «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης Α.Ε.» καταχωρήθηκε στο ΓΕΜΗ στις 26 Σεπτεμβρίου του 2016, η ενεργοποίηση των καταστημάτων της αλυσίδας πραγματοποιήθηκε 1η Μαρτίου 2017.
Σε κάθε περίπτωση οι περσινές επιδόσεις δείχνουν ότι η μητρική Σκλαβενίτης κατέγραψε αύξηση εσόδων περί το 7% στο 1,39 δισ., με παρουσία μόνο στην Αττική και στην Κόρινθο (ένα κατάστημα). Όσον αφορά τις επιδόσεις των θυγατρικών, η the Mart κατέγραψε αύξηση πωλήσεων περί το 5% στα 329 εκατ. ευρώ και η Χαλκιαδάκης περί το 17% στα 157 εκατ. ευρώ.
Ορόσημο η φετινή χρονιά
Βασική παράμετρος που προσμετράται στις επιδόσεις των αλυσίδων οργανωμένης λιανικής το 2016 είναι το ανενεργό δίκτυο της Μαρινόπουλος, το οποίο στα τέλη του έτους πέρασε στα χέρια της Σκλαβενίτης. Με βάση τα στοιχεία σχετικής έρευνας της IRI ο κύριος όγκος των καταναλωτών της Μαρινόπουλος κατευθύνθηκε το 2016 στις αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος και LIDL.
Σε αυτό το πλαίσιο, η φετινή χρονιά θεωρείται ορόσημο καθώς θα φανούν τα πρώτα δείγματα γραφής της επανενεργοποίησης του μεγαλύτερου μέρους του δικτύου της Μαρινόπουλος μέσω των επιδόσεων που θα καταγράψει η Ελληνικές Υπεραγορές.
Έως και 3 δισ. ευρώ
Στον βαθμό που η Ελληνικές Υπεραγορές «πιάσει» τον στόχο του πρώτου έτους, που θέλει τζίρο στο 1,1 δισ. ευρώ (όπως προβλέπει ο επιχειρηματικός σχεδιασμός των αποτελεσμάτων της εταιρείας που αφορά συνολικά 21 έτη και περιλαμβάνεται στην αίτηση άμεσης συμφωνίας εξυγίανσης που κατατέθηκε στο Πρωτοδικείο το περσινό Σεπτέμβρη), τότε τα ενοποιημένα αποτελέσματα του ομίλου της Σκλαβενίτης θα προσεγγίζουν τα 3 δισ. ευρώ (2,9 δισ. ευρώ για την ακρίβεια).
Μια τέτοια εξέλιξη σαφώς και εντείνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των ισχυρών παιχτών του κλάδου και προμηνύει ότι όχι μόνο το τρέχον έτος, αλλά και τουλάχιστον η επόμενη διετία θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τον κλάδο. Πάντως, σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, τα μηνύματα που αφορούν στο «στοίχημα» της διοίκησης της Σκλαβενίτης να επιστρέψει τους καταναλωτές της Μαρινόπουλος ξανά στο δίκτυο των περίπου 361 σημείων που ενεργοποίησε εκ νέου είναι ευοίωνα, ενώ το επιχειρησιακό πλάνο φαίνεται να «βγαίνει», ωστόσο η μεγαλύτερη «πρόκληση» για την αλυσίδα εμφανίζεται κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα.