Από την έντυπη έκδοση
Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Το «πράσινο φως» στις επιχειρήσεις να επιταχύνουν τα σχέδια εκσυγχρονισμού των στόλων τους με στόχο την εξοικονόμηση κόστους και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας δίνουν, πλέον, η σταδιακή βελτίωση των υποδομών φυσικού αερίου και η ανάπτυξη της αγοράς. Στη στρατηγική τους εντάσσουν τη στροφή στο φυσικό αέριο όχι μόνο για να καλύψουν τις ενεργειακές ανάγκες των κτιρίων και της παραγωγής, αλλά και για τις μεταφορές και μετακινήσεις ατόμων και εμπορευμάτων.
Χαμηλότερη τιμολόγηση
Σε όλους τους κλάδους (μεταφορές, τουρισμός, εστίαση, υπηρεσίες κ.λπ.), μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν επαγγελματικά οχήματα φυσικού αερίου και να έχουν σε κάθε περίπτωση κέρδος. Είτε οι ανάγκες τους καλύπτονται από ένα όχημα είτε από έναν ολόκληρο εμπορικό στόλο, τα οχήματα διπλού καυσίμου (βενζίνη/φυσικό αέριο ή πετρέλαιο/φυσικό αέριο) προσφέρουν αυτονομία και εξοικονόμηση κόστους. Mε βάση τις τρέχουσες τιμές, η τιμή του φυσικού αερίου είναι περίπου 60% χαμηλότερη σε σύγκριση με τη βενζίνη, 25%-30% χαμηλότερη σε σύγκριση με το πετρέλαιο και 40% χαμηλότερη σε σύγκριση με το υγραέριο (LPG).
Όσον αφορά την απόδοση του καυσίμου ένα κιλό φυσικό αέριο κίνησης περιέχει πολύ περισσότερη ενέργεια σε σχέση με ένα λίτρο από όλα τα άλλα υγρά καύσιμα. Ενεργειακά ισοδυναμεί με 1,6 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης και 1,3 λίτρα πετρελαίου και 2 λίτρα υγραερίου (LPG).
Σύμφωνα με τον διευθυντή τμήματος Iveco της Π. Ι. Κοντέλλης ΑΕΒΕ, Σπύρο Αρέθα, οι επιχειρήσεις δείχνουν όλο και πιο έντονο ενδιαφέρον για το φυσικό αέριο κίνησης, ειδικά εκείνες που θέλουν να υιοθετήσουν ένα πιο… πράσινο προφίλ. Το έδαφος έχει ωριμάσει, εντάσσουν την επένδυση σε οχήματα φυσικού αερίου στo business plan τους, ενημερώνονται, ζητούν λεπτομέρειες. Βεβαίως, απαιτείται επέκταση του δικτύου ανεφοδιασμού γιατί εκτός από τις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες ενδιαφέρον για να χρησιμοποιήσουν κάποια στιγμή το φυσικό αέριο κίνησης δείχνουν και τα ΚΤΕΛ σε αρκετές πόλεις (π.χ. στη Λάρισα). Θα είναι χρήσιμο να επεκταθεί το δίκτυο στη Δυτική Ελλάδα καθώς εξυπηρετούνται οι εμπορικές μεταφορές. Από την άλλη, η αγορά είναι έτοιμη. Η IVECO, για παράδειγμα, διαθέτει μια ευρεία γκάμα επαγγελματικών οχημάτων από βαν των 3,5 τόνων μέχρι οχήματα 400 ίππων με μεγάλο τράκτορα.
Τα πλεονεκτήματα των οχημάτων φυσικού αερίου είναι πολλά. Θεωρούνται, βάσει μετρήσεων οικονομικότερα, είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον, επιτρέπεται να εισέλθουν σε περιοχές περιορισμένης κυκλοφορίας (π.χ. ζώνες δακτυλίου), χρησιμοποιούν καθαρό καύσιμο, καθώς δεν νοθεύεται, κινούνται με ασφάλεια, αφού το φυσικό αέριο κάνει εξαιρετική καύση με αρκετά διαφορετικό (πιο αργό) τρόπο από τη βενζίνη και το υγραέριο (κάτι που το κάνει να θεωρείται πολύ ασφαλές σαν καύσιμο), ενώ επιτυγχάνεται οικονομία 60% σε σχέση με τη βενζίνη.
Επεκτείνεται στο δίκτυο
Η αγορά φυσικού αερίου αναπτύσσεται, λοιπόν, και σε αυτό συμβάλλει και η επέκταση του δικτύου ανεφοδιασμού σε περιοχές της Δυτικής, Κεντρικής και Βόρειας Ελλάδας. Ήδη, πρατήρια λειτουργούν σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Βόλο και Λαμία ενώ έχει προγραμματιστεί η λειτουργία τους σε πάνω από 10 νέα σημεία.
Με τις ενέργειες αυτές και με την ίδρυση πρατηρίων σε μεγάλες πόλεις της Δυτικής Ελλάδας, όπως είναι τα Ιωάννινα (θα λειτουργήσει το 2018), θα καταστεί εφικτό να χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά η πλέον σύγχρονη τεχνολογία για την οδική μεταφορά στην Ήπειρο, επειδή η περιοχή αυτή δεν είναι συνδεδεμένη με το Εθνικό Σύστημα Αγωγού Φ.Α. Το νέο πρατήριο της ΔΕΠΑ θα προσφέρει εναλλακτικό καύσιμο στους επαγγελματίες, αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητα στον τομέα των μεταφορών. Παρέχει επίσης περιβαλλοντικά οφέλη στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον και θα δημιουργήσει πολλές ευκαιρίες για νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες και απασχόληση. Ένα ακόμη πλεονέκτημα για την ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής είναι ότι το άνοιγμα του πρατηρίου CNG (συμπιεσμένο φυσικό αέριο) στα Ιωάννινα θα προσφέρει τεχνογνωσία και θα αξιοποιήσει επιχειρησιακές συνέργειες, έτσι ώστε να επιτευχθεί η προμήθεια με φ/α σε βιομηχανικούς και εμπορικούς πελάτες της ευρύτερης περιοχής.
Πληθώρα επιλογών
Στην ελληνική αγορά υπάρχουν αυτοκίνητα με εργοστασιακό εξοπλισμό φυσικού αερίου (Audi, Seat, VW, Skoda, Mercedes, Fiat, Opel), που μπορεί να αγοράσει ο κάθε ενδιαφερόμενος, ενώ το δίκτυο πρατηρίων με φυσικό αέριο αυξάνει, με έμφαση στους μεγάλους οδικούς άξονες.
Η Kosmocar-Volkswagen Eπαγγελματικά Οχήματα ανακοίνωσε, προ ημερών, τη νέα στρατηγική της συνεργασία με τη ΔΕΠΑ για την προώθηση της αεριοκίνησης, αυτή τη φορά με δύο επαγγελματικά μοντέλα, το eco load up! και το Caddy Van TGI, καθώς και με την επιβατική έκδοση Caddy Kombi TGI. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, επιδοτείται, μέχρι 4.000 ευρώ, η αγορά συγκεκριμένου αριθμού αυτοκινήτων με τεχνολογία φυσικού αερίου, που φέρουν την υπογραφή «by Fisikon».
Το φυσικό αέριο μπήκε και στα περιπολικά της ΕΛ.ΑΣ. και το πρώτο Skoda Octavia παραδόθηκε ήδη. Το νέο περιπολικό εξοπλίζεται με κινητήρα βενζίνης/φυσικού αερίου 1.400 κ.εκ. απόδοσης 110 ίππων. Κινείται με βενζίνη και μόλις τελειώσει το καύσιμο περνάει η λειτουργία του στο φυσικό αέριο, ενώ δεν γίνεται αντιληπτή η μετάβαση από τη βενζίνη.
Και σχολή στη Μαδρίτη
Η Autoescuelas Gala είναι μια σχολή οδηγών στη Μαδρίτη, η οποία στο στόλο της διαθέτει πέντε SEAT Leon που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το φυσικό αέριο. Υποδέχεται κάθε χρόνο 8.000 μαθητές, ενώ τα Leon με φυσικό αέριο κινούνται συνολικά 2.500 ώρες σε ετήσια βάση και το καθένα ξεχωριστά καλύπτει 50.000 χλμ. τον χρόνο. Το όφελος που προσφέρουν στο περιβάλλον είναι ότι εκπέμπουν 85% λιγότερους ρύπους σε σύγκριση με πετρελαιοκίνητα μοντέλα. Καθημερινά κατά τη διάρκεια των μαθημάτων οδήγησης τα Leon διανύουν 250 χλμ., ενώ το κόστος τους σε καύσιμο υπολογίζεται κάτω από τα 10 ευρώ. Οι δεξαμενές φυσικού αερίου γεμίζουν με χαμηλότερο κόστος κατά 50% σε σύγκριση με ένα βενζινοκίνητο μοντέλο και κατά 30% με ένα πετρελαιοκίνητο. Με μόλις 20 ευρώ τα Leon με φυσικό αέριο είναι σε θέση να καλύψουν απόσταση 550 χλμ., ενώ η σχολή οδήγησης εξοικονομεί από αυτά 800 ευρώ σε καύσιμο κάθε χρόνο.
«Εναλλακτικά» στην Ιταλία
Στην Ιταλία, σύμφωνα με μια έρευνα που αφορούσε την αγορά καινούργιων αυτοκινήτων με εναλλακτικά καύσιμα, η αγορά το 2015 έκλεισε στις 211.500 μονάδες. Από αυτά τα 25.617 ήταν υβριδικά μοντέλα, 1.460 ηλεκτρικά, 62.970 με φυσικό αέριο και 120.953 με υγραέριο. Μην ξεχνάμε ότι στην Ιταλία καλύπτονται μεγάλες αποστάσεις και όπως έδειξε η έρευνα το υγραέριο ήταν στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό πώς κινήθηκε η αγορά το 2016 και τι αύξηση παρουσίασαν τα καινούργια αυτοκίνητα με εναλλακτικά καύσιμα. Πάντως οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων, συνολικά, στην Ιταλία, το 2015 ήταν 1.583.618 μονάδες. To 2016 οι πωλήσεις σημείωσαν αύξηση +15.82%, που μεταφράζεται σε 1.824.968 μονάδες.