Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Νέα δεδομένα διαμορφώνει για το ακτοπλοϊκό τοπίο στη χώρα μας, αλλά και την επιβατηγό ναυτιλία της Μεσογείου, η απόφαση της Attica Group να αποκτήσει με τις «ευλογίες» του βασικού της μετόχου, της MIG, το 50,3% των μετοχών της Hellenic Seaways. Πρόκειται για μία ιστορική εξέλιξη που αλλάζει ισορροπίες στον κλάδο και υπηρετεί πολλαπλούς στόχους, ενώ τίθεται εκ των πραγμάτων και στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Η απόφαση αυτή δημιουργεί ένα ισχυρό ελληνικό όμιλο που τον καθιστά και επισήμως συνομιλητή του Ομίλου Grimaldi, ο οποίος μέσω των Μινωικών ελέγχει το 48,5% των μετοχών της HSW, ενώ επεδίωξε την εξαγορά του 40,5% που κατείχε η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία όμως προτίμησε την Attica.
Ο όμιλος Grimaldi θα συνομιλήσει τώρα για το μέλλον της HSW -και όχι μόνο- με έναν μέτοχο, την Attica Group, τον οποίο πολλές φορές στο παρελθόν είχε εκθειάσει τοποθετώντας τον στους επιχειρηματικούς ομίλους που έχουν μέλλον στον κλάδο της ευρωπαϊκής επιβατηγού ναυτιλίας.
Με την εξαγορά του 50,3% των μετοχών της Hellenic Seaways από τον όμιλο Attica, κερδισμένη είναι η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία πέτυχε διπλό στόχο. Αφενός εκπλήρωσε την υποχρέωσή της να πουλήσει ένα non core asset (οι συμμετοχή της στη HSW), αφετέρου ενδυνάμωσε τον όμιλο Attica τον οποίο ελέγχει έμμεσα (μέσω της MIG) και ως ένα βαθμό άμεσα, αφού μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής θα έχει περίπου το 10% του μετοχικού της κεφαλαίου. Συνεπώς μπορεί να ελπίζει σε επιπλέον οφέλη από μία ενδεχόμενη μεταβίβαση των μετοχών αυτών αλλά και του συνόλου του ακτοπλοϊκού ομίλου σε άλλον μέτοχο, στο πλαίσιο μιας συνολικής αναδιάρθρωσης του Ομίλου MIG.
Η Τράπεζα Πειραιώς ελέγχει έμμεσα την Attica Group, αφού κατέχει το 31,2% της MIG, η οποία με τη σειρά της είναι μητρική της Attica, κατέχοντας το 89,38% των μετοχών της. Στο σημείο αυτό υπενθυμίζεται ότι ένα μέρος του δανεισμού του Ομίλου Attica ανήκει στον επενδυτικό όμιλο Fortress, ο οποίος έχει δικαίωμα μετατροπής των ομολογιακών δανείων της Attica σε μετοχές. To ίδιο fund έχει και ένα ομολογιακό 150 εκατ. ευρώ στη MIG, το οποίο πήρε από τη Eurobank. Ο όμιλος Fortress έχει επομένως ισχυρό λόγο στην αναδιάρθρωση των υποχρεώσεων της MIG και του Ομίλου Attica, ενώ εάν το επιθυμεί μπορεί να διεκδικήσει συμμετοχή και σε ένα μελλοντικό μετοχικό σχήμα που θα ελέγχει τον ακτοπλοϊκό όμιλο.
Κερδισμένη από την εξαγορά είναι και η Attica η οποία διευρύνει τα μερίδιά της στον εσωτερικό ακτοπλοϊκό χάρτη και αποκτά τη δυνατότητα να ορθολογικοποιήσει περαιτέρω δρομολόγια και γραμμές, βελτιώνοντας τη σύνδεση των νησιών με τον Πειραιά και μεταξύ τους, μια εξέλιξη που προφανώς βλέπει θετικά και το υπουργείο Nαυτιλίας, που θεωρεί τον όμιλο Attica αξιόπιστο συνομιλητή.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού και οι Μινωικές
Βέβαια, προϋπόθεση για να ολοκληρωθεί η συναλλαγή είναι να «περάσει» και από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σημειώνεται ότι Attica Group (μέσω της θυγατρικής της Blue Star Ferriers) και Hellenic Seaways είναι μέχρι τώρα ανταγωνίστριες στις γραμμές των Κυκλάδων και του Βορείου Αιγαίου. Ειδικά σε ορισμένες γραμμές στο Βόρειο Αιγαίο δεν δραστηριοποιείται τρίτη εταιρεία, σε αντίθεση με τις Κυκλάδες όπου δραστηριοποιούνται και άλλες.
Την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναμένουν και οι Μινωικές, πριν τοποθετηθούν για την κίνηση της Attica, όπως σημείωσαν στη «Ν» κύκλοι της ηρακλειώτικης εταιρείας, θυγατρικής του Ομίλου Grimaldi.
Σημειώνεται ότι οι Μινωικές Γραμμές διέθεσαν περί τα 32,3 εκατ. ευρώ από τον Φεβρουάριο του 2016 μέχρι πρόσφατα για να ανεβάσουν το ποσοστό τους στην HSW από το 33,3% στο 48,5%! Στη συνέχεια κατέθεσαν πρόταση εξαγοράς των μετοχών που είχε στην κατοχή της η Τράπεζα Πειραιώς αλλά η προσφορά δεν ικανοποίησε την Τράπεζα.
Η εικόνα της Attica Group
Κατά τη διάρκεια του 2016 η Attica Group δραστηριοποιήθηκε μέσω των θυγατρικών της στην Αδριατική και στην ελληνική ακτοπλοΐα με δώδεκα ιδιόκτητα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία, από τα οποία τα τρία δρομολογήθηκαν στις διεθνείς γραμμές της Αδριατικής και τα εννέα στην ελληνική ακτοπλοΐα. Επίσης έχει ναυλώσει από το 2015, με μακροχρόνια σύμβαση, το πλοίο Blue Galaxy το οποίο δρομολογεί στη γραμμή Πειραιάς - Κρήτη.
Κατά την περίοδο Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου 2016 το συνολικό μεταφορικό έργο των πλοίων του Ομίλου μειώθηκε κατά 10,2% στους επιβάτες και αυξήθηκε κατά 4,3% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 7,4% στα φορτηγά οχήματα. Τα συνολικά δρομολόγια των πλοίων μειώθηκαν κατά 0,7% σε σχέση με το 2015. Στην Αδριατική θάλασσα και ειδικότερα στις γραμμές Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Ανκόνα και Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Μπάρι, ο Όμιλος δραστηριοποιήθηκε με τρία πλοία. Στην αγορά αυτή το μεταφορικό έργο των πλοίων Superfast XI, Superfast I και Superfast II (σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ) μειώθηκε κατά 3,7% στους επιβάτες, κατά 0,8% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 1,3% στα φορτηγά οχήματα. Τα δρομολόγια των πλοίων στην Αδριατική αυξήθηκαν κατά 0,9% σε σχέση με τη χρήση 2015. Στην ελληνική ακτοπλοΐα και ειδικότερα στις γραμμές Πειραιάς-Κυκλάδες, Πειραιάς-Δωδεκάνησα, Πειραιάς- Κρήτη και Πειραιάς-Νησιά Βορειοανατολικού Αιγαίου, εκτελώντας συνολικά 1,1% λιγότερα δρομολόγια από το 2015, το μεταφορικό έργο του Ομίλου μειώθηκε κατά 10,8% στους επιβάτες και αυξήθηκε κατά 5,1% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 11,9% στα φορτηγά οχήματα. Στις γραμμές της Κρήτης τα πλοία του Ομίλου λειτουργούν κοινοπρακτικά με την ΑΝΕΚ.
Το 2016 ήταν ένα σημαντικό έτος στη στόχευση για εξωστρέφεια και επέκταση των εργασιών του Ομίλου. Στο πλαίσιο αυτής της στόχευσης ο Όμιλος σύναψε συμφωνία με μια εκ των κορυφαίων τραπεζών του Μαρόκου, την BMCE Bank Of Africa Group (BMCE) για την εκμετάλλευση θαλάσσιων γραμμών μεταξύ του Μαρόκου και της ηπειρωτικής Ευρώπης, μέσω της νεοσυσταθείσας εταιρείας Africa Morocco Links (AML). H AML άρχισε τη δραστηριοποίησή της στα τέλη Ιουνίου 2016 με τη δρομολόγηση των πλοίων Morocco Star, Diagoras και Aylah στη γραμμή Tanger Med (Μαρόκο)-Algeciras (Ισπανία).
Στη χρήση 2016 η Attica παρουσίασε ενοποιημένες πωλήσεις 268,61 εκατ. ευρώ έναντι 277,63 εκατ. ευρώ στη χρήση 2015 και ενοποιημένα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) 70,03 εκατ. έναντι κερδών 80,70 εκατ. ευρώ στη χρήση 2015. Τα κέρδη μετά από φόρους του Ομίλου ανήλθαν σε 20,25 εκατ. ευρώ έναντι 33,18 εκατ. στη χρήση 2015.
Τα μεγέθη της Hellenic Seaways
Από την πλευρά της η Hellenic Seaways το 2016 δραστηριοποιήθηκε με 20 πλοία, εκ των οποίων τα 18 δρομολογήθηκαν στις ακτοπλοϊκές γραμμές των Κυκλάδων, του Βορειοανατολικού Αιγαίου, των Σποράδων και του Σαρωνικού, ενώ δύο πλοία ήταν ναυλωμένα. Η συνολική ακτοπλοϊκή αγορά παρουσίασε μικρή μείωση σε σχέση με το 2015, αποτέλεσμα της διακοπής των προσφυγικών ροών και της συνεχιζόμενης οικονομικής ύφεσης. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον ο Όμιλος, όπως αναφέρει στην έκθεση διαχείρισης για το 2016, κατάφερε να αυξήσει σημαντικά τα μερίδια αγοράς του στις γραμμές των Κυκλάδων και του Β/Α Αιγαίου μέσω νέων δρομολογήσεων.
Ο Όμιλος για το 2016 διακίνησε 3.098.393 επιβάτες έναντι 3.269.958 επιβατών το 2015. Επίσης μετέφερε 309.230 οχήματα και δίκυκλα έναντι 269.638 ένα χρόνο πριν και 61.762 φορτηγά έναντι 62.425 το 2015. Ο κύκλος εργασιών της HSW διαμορφώθηκε στα 131,5 εκατ. ευρώ παραμένοντας στα ίδια επίπεδα με το 2015.
Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 18,4 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 6,2 εκατ. ευρώ έναντι της προηγούμενης χρήσης. Τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους του Ομίλου παρουσίασαν σημαντική βελτίωση σε σχέση µε το 2015. Ο Όμιλος παρουσίασε για δεύτερο συνεχόμενο έτος καθαρή κερδοφορία ύψους 6,7 εκατ. ευρώ έναντι 3,9 εκατ. ευρώ το 2015.
Τι προβλέπει η συμφωνία
H καταρχήν συμφωνία που ανακοινώθηκε την προηγούμενη Παρασκευή προβλέπει ότι η Attica Group θα αποκτήσει συνολικά 39.039.833 μετοχές της εταιρείας HSW, ήτοι ποσοστό 50,30% του μετοχικού κεφαλαίου της, με την καταβολή 30,61 εκατ. ευρώ τοις μετρητοίς στους κατόχους των παραπάνω μετοχών και παράλληλα θα διαθέσει 24.145.523 νέες κοινές ονομαστικές μετοχές της, οι οποίες θα προέλθουν από αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου.
Η αγορά του 1.250.000 μετοχών εκ του ανωτέρω πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της HSW έχει ήδη ολοκληρωθεί διά καταβολής τοις μετρητοίς, ενώ οι υπόλοιπες 37.789.833 μετοχές θα αποκτηθούν βάσει συμφωνίας, η οποία τελεί υπό την έγκριση των αρμόδιων κανονιστικών και λοιπών αρχών. Από πλευράς εταιρείας, χρηματοοικονομικός σύμβουλος για τη συμφωνία διετέλεσε η UBS Limited και νομικός σύμβουλος η δικηγορική εταιρεία Μπερνίτσας.