Κινητικότητα των Ελλήνων εφοπλιστών για αγορές πλοίων

Δελεαστικές οι χαμηλές τιμές για παραγγελίες αλλά και ευκαιρίες στα μεταχειρισμένα
Τρίτη, 18 Ιουλίου 2017 09:57

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Στην αγορά για επενδυτικές ευκαιρίες βγήκαν οι Eλληνες εφοπλιστές στο λυκαυγές του δευτέρου εξαμήνου του έτους. Οι χαμηλές τιμές που κυριαρχούν στην αγορά τόσο στα second hand όσο και στις νέες παραγγελίες, σε συνδυασμό με τις θετικές προοπτικές που δείχνουν να υπάρχουν τόσο για το asset play όσο όμως και για τις ναυλαγορές, ωθούν τους Eλληνες πλοιοκτήτες για μια ακόμα φορά να πιάσουν τις καλύτερες θέσεις στο παγκόσμιο ναυτιλιακό παζάρι. 

Στις νέες παραγγελίες κυριαρχούν τα δεξαμενόπλοια, ενώ στα second hand το ενδιαφέρον μοιράζεται ανάμεσα στο ξηρό φορτίο και και τα τάνκερ. 

Η Maran Tankers

Τελευταία κίνηση που είδε το φως της δημοσιότητας ήταν αυτή του μεγαλύτερου ελληνικού ναυτιλιακού ομίλου, του κ. Γιάννη Αγγελικούση. Η εταιρεία Maran Tankers συμφώνησε με τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία της Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering, για την κατασκευή τεσσάρων ακόμα super tanker μεταφορικής ικανότητας 318.000 τόνων. 

Τα συμβόλαια είναι προς υπογραφή, αναφέρουν τα reports, αλλά τα πλοία αναμένεται να παραδοθούν μέσα στο α’ εξάμηνο του 2019. 

Εφόσον ολοκληρωθεί η συμφωνία, τα υπό ναυπήγηση VLCC του ομίλου Αγγελικούση στην Daewoo θα φτάσουν τα 11. Σημειώνεται ότι τον προηγούμενο Απρίλιο οι δύο πλευρές είχαν υπογράψει νέα συμφωνία ύψους 250 εκατ. δολαρίων για την κατασκευή τριών VLCC. 

Υπολογίζεται ότι και σε αυτή την περίπτωση το κόστος των πλοίων θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα, συμπεριλαμβανομένου και του κόστους τοποθέτησης scrubber (2,5 με 3,5 εκατ. δολάρια). Οι Lloyd’s List αναφέρουν ότι τόσο η Maran όσο και μια σειρά από ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, όπως είναι οι Almi Tankers, Enesel, Neda Maritime και του ομίλου Ωνάση, έχουν επιλέξει την τοποθέτηση scrubber για τα νέα VLLC που αποκτούν, ώστε τα πλοία να ανταποκρίνονται στις νέες απαιτήσεις για ελάχιστες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. 

Σύμφωνα με τους Clarksons, ο όμιλος Aγγελόπουλου διαθέτει ένα στόλο από 120 πλοία, ενώ από αυτά τα 31 είναι VLCC. Επιπλέον 19 πλοία βρίσκονται υπό παραγγελία. 

Η Central Shipping 

Την ίδια στιγμή η Central Shipping Monaco, συμφερόντων Βαγγέλη Πιστιόλη, κατέθεσε παραγγελία στα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία της Hanjin Heavy για τέσσερα eco long-range-two (LR2) products tanker. Εφόσον κατασκευαστούν τελικά και τα τέσσερα πλοία, το κόστος της επένδυσης θα φτάσει τα 200 εκατ. δολάρια.

Τα κορεατικά ναυπηγεία θα κατασκευάσουν αρχικά τα δύο πλοία, τα οποία θα παραδώσουν μέχρι τα μέσα του 2019, ενώ για τα άλλα δύο υπάρχει ενεργό option.  

Η εταιρεία έχει ήδη σε εξέλιξη ένα ναυπηγικό πρόγραμμα για 10 MR product tankers, εκ των οποίων τα εφτά έχουν ήδη πέσει στο νερό και τα οποία είναι εξασφαλισμένα με συμβόλαια συνολικής αξίας 100 εκατ. δολαρίων. Τα άλλα τρία αναμένεται να παραδοθούν τον Ιανουάριο, Απρίλιο και Αύγουστο του 2018 αντίστοιχα. 

Όσον αφορά την επιλογή των LR2 ο κ. Πιστιόλης εξηγεί, μιλώντας στην Tradewinds, ότι τα μεγαλύτερα πλοία (από τα MR) έχουν καλύτερες αποδόσεις όταν έχει ανοδικές τάσεις η αγορά. Σε ό,τι αφορά την επιλογή του ναυπηγείου, αυτή έγινε εξαιτίας των πολύ υψηλών προδιαγραφών και της ποιότητας που διαθέτουν. Σύμφωνα με τους Clarksons αυτή την περίοδο υπάρχουν 41 LR2 υπό ναυπήγηση σε όλο τον κόσμο.  

Η Top Ships

Αλλά και η εισηγμένη στο χρηματιστήριο Top Ships, συμφερόντων κ. Πιστιόλα, προχώρησε στη δημιουργία κοινοπραξίας με την Gunvor. Μια κοινοπραξία που αφορά την απόκτηση δύο MR product tankers που είναι υπό ναυπήγηση στα Hyundai Vinashin. Πρόκειται για τα χωρητικότητας 50.000 dwt Eco Holmby Hills και Eco Palm Springs.

Επίσης, η Metrostar Management διπλασίασε τις παραγγελίες των aframaxes στα Daehan Shipbuilding. Πιο συγκεκριμένα η εταιρεία προχώρησε στην παραγγελία δύο aframaxes 115.000 dwt, φτάνοντας συνολικάστις τέσσερις. 

Second hand 

Το σαφάρι των πλοίων συνεχίζεται και στη second hand αγορά. H Golden Union, συμφερόντων της οικογένειας Βενιάμη, σύμφωνα με την Allied Shipbroking, αγόρασε ένα ακόμα capesize, το χωρητικότητας 180.200 dwt Cape Frontline και ναυπήγησης 2006 έναντι 17,5 εκατ. δολαρίων. Η εταιρεία σήμερα διαχειρίζεται 43 bulk carrier από capes μέχρι supramaxes.   

Η συγκεκριμένη εξαγορά είναι η τρίτη κίνηση που κάνει ο ελληνικός ναυτιλιακός όμιλος από τις αρχές του έτους, αφού έχουν προηγηθεί ένα ακόμα capesize και ένα post panamax. 

Στην αγορά των bulk carriers αλλά σε μικρότερες χωρητικότητες επένδυσε η Eastern Mediterranean Maritime (EastMed) συμφερόντων κ. Θανάση Μαρτίνου. Ειδικότερα, η EastMed αγόρασε δύο supramaxes χωρητικότητας 58.000 dwt το καθένα.

Πρόκειται για τα πλοία JS Bandol ναυπήγησης 2010 και JS Pomerol ναυπήγησης 2011, τα οποία υπολογίζεται ότι στοίχισαν περί τα 24 εκατ. δολάρια. Με τις δύο προσθήκες τα supramax που έχει στον στόλο της η EastMed έφτασαν τα 12, ενώ συνολικά διαθέτει 28 bulk carriers. 

Σημειώνεται ότι η εταιρεία εξαγόρασε πρόσφατα το συμβόλαιο ναυπήγησης για ένα kasmarmax που κατασκευάζεται στα Oshima και το οποίο πρόκειται να παραδοθεί μέχρι το τέλος του χρόνου, καθώς και ένα νεότευκτο ultramax. 

Αλλά και η Unisea συμφερόντων Αδαμάντιου Λαιμού φαίνεται ότι απέκτησε το 52.500 dwt Ce-Guardian, ναυπήγησης 2006. Μια ευκαιρία στην αγορά των δεξαμενόπλοιων εντόπισε και άρπαξε  η κα. Ιωάννα Προκοπίου. Η κόρη του Γιώργου Προκοπίου, που κάνει πλέον τα δικά της βήματα στη ναυτιλία, μέσω της Elusive Prominence Maritime, απέκτησε το δεξαμενόπλοιο των 300.000 τόνων Taizan. Το πλοίο ναυπήγησης 2002 εκτιμάται ότι αποκτήθηκε έναντι 15,5 εκατ. δολαρίων. Σύμφωνα με το report της Allied αγοράστηκε με ζημιά στα αμπάρια.

Ένα aframax του 2011 αγόρασε και η Pantheon Tankers έναντι 28 εκατ. δολαρίων, σύμφωνα με τη VesselsValue. Πρόκειται για την πρώτη αγοραπωλησία της Pantheon από το καλοκαίρι του 2016, όταν και είχε εξαγοράσει ένα VLCC από την Teekay.  

 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα