Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Στην ανάπτυξη συγκεκριμένων δράσεων, έτσι ώστε να μεγιστοποιηθεί η αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στις σιδηροδρομικές μεταφορές κινείται ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) ως διαχειριστής της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής, προχωρώντας παράλληλα τη διαβούλευση με τη ΔΕΗ με στόχο την εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας έλξης, η οποία εκτός των άλλων θα έχει ως αποτέλεσμα χαμηλότερα σχετικά τιμολόγια για τις Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις.
EUROKINISSI
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΕ Α.Ε., Κώστας Πετράκης
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΕ Α.Ε., κ. Κώστας Πετράκης, εστίασε σε τρόπους, όπως οι παραπάνω, με τους οποίους ο ελληνικός σιδηρόδρομος, ο οποίος είναι ένας μεγάλος καταναλωτής ενέργειας, μπορεί να επιτύχει σημαντική εξοικονόμηση, αξιοποιώντας εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Σε αυτό το πλαίσιο ανέφερε το παράδειγμα της Ελβετίας, όπου με πέντε υδροηλεκτρικά έργα καλύπτεται ενεργειακά όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Παρουσιάζοντας σχετικά στοιχεία, ανέφερε ότι η ηλεκτροκίνηση στις χώρες της Ε.Ε. διπλασιάστηκε από το 1975 και έφτασε στο σημείο το 2016 να ανέρχεται στο 60% του συνολικού δικτύου της Ε.Ε. Τα σκήπτρα διατηρεί σήμερα η Ελβετία το δίκτυο της οποίας στο 99,6% είναι ηλεκτροκινούμενο, ακολουθεί η Ολλανδία με 69%, το Βέλγιο και η Σουηδία με 62%, η Νορβηγία με 60%, η Ιταλία με 59%, η Αυστρία με 57%, η Γαλλία με 37%, η Μ. Βρετανία με 30% και η Ελλάδα ουραγός με ηλεκτροκινούμενο το 22% του δικτύου μας.
Απελευθέρωση της αγοράς
Επίσης, ο κ. Πετράκης αναφέρθηκε αναλυτικά στις πρωτοβουλίες του ΟΣΕ για την απελευθέρωση της σιδηροδρομικής αγοράς επισημαίνοντας το νέο και πιο ανοικτό πνεύμα που θα πρέπει στο εξής να χαρακτηρίζει την δραστηριοποίησή της.
Αναφερόμενος, στη συνέχεια, στη σημερινή εικόνα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου τόνισε ότι οι εμπορευματικές μεταφορές υστερούν σε σχέση με τις επιβατικές. Αναφέρθηκε στην εξελισσόμενη σήμερα σύνδεση του σιδηροδρόμου με τις βιομηχανικές περιοχές της χώρας, με τα λιμάνια, τα εμπορευματικά κέντρα και με διασυνοριακούς κόμβους και επισήμανε ότι η καρδιά του σιδηροδρομικού συστήματος της χώρας είναι το ΣΚΑ (Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών).
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, η απαρχή για τις εμπορευματικές μεταφορές της χώρας έγινε με την επιλογή από τον ΟΣΕ της κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου Θριασίου και τη σύνδεση αυτού μέσω της γραμμής Ικονίου με το Πέραμα, μια επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ περίπου.
Σχέδια σύνδεσης του εμπορικού δικτύου
Στα μελλοντικά σχέδια του ΟΣΕ, όπως αποκάλυψε, βρίσκεται η κατασκευή της σύνδεσης των εγκαταστάσεων του Θριασίου Πεδίου με την περιοχή της Σφίγγας (πλησίον Θήβας) με παράκαμψη του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου, με διπλή σιδηροδρομική γραμμή μήκους περίπου 50 χλμ. για εμπορευματική χρήση κυρίως. Αποτελεί μια νέα όδευση, όπου οι συρμοί από τον Λιμένα Ικονίου (ΟΛΠ) μέσω του Θρασίου Πεδίου, αφού διέλθουν ανισόπεδα της Αττικής Οδού με τη νέα όδευση, θα καταλήγουν στον Σ.Σ. Σφίγγας (μετά τη Θήβα) στον κύριο άξονα προς Θεσσαλονίκη. Με αυτή τη χάραξη, οι εμπορευματικοί συρμοί από το Πέραμα (Ν. Ικόνιο) αποφεύγουν το σιδηροδρομικό τμήμα ΣΚΑ - Οινόη όπου από πλευράς χωρητικότητας αναμένεται στο άμεσο μέλλον να υπάρξει «λαιμός χωρητικότητας» αλλά και στο τμήμα ΣΚΑ - Λιόσια - Θριάσιο.
Πρωτοβουλίες ανάπτυξης ως το 2020
Τέλος, σύμφωνα με τον κ. Πετράκη στις βασικές αναπτυξιακές επιλογές του ΟΣΕ έως και το 2020 περιλαμβάνονται:
* Βελτίωση (με εξυγίανση υποδομής, τοπικές παραλλαγές, λειτουργικές παρεμβάσεις, σύγχρονη σηματοδότηση, κατάργηση ΑΣΙΔ κ.λπ.) λοιπών γραμμών του περιφερειακού δικτύου για αύξηση ασφάλειας και αξιοπιστίας και μείωσης χρόνου διαδρομής.
* Ορθολογική επέκταση δικτύου σε περιοχές που σήμερα δεν εξυπηρετούνται και σύνδεση με αερολιμένες, με βάση κοινωνικοοικονομικά κριτήρια και αναμενόμενη ζήτηση.
* Εκπόνηση και εφαρμογή προγράμματος συντήρησης-ανάταξης για όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας ώστε να καθίσταται εφικτή η απρόσκοπτη λειτουργία του τόσο για τις επιβατικές όσο και τις εμπορευματικές μεταφορές.
* Ολοκλήρωση του «κορμού» του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας (ΠΑΘΕ/Π), σε διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή υψηλών ταχυτήτων με σύγχρονη σηματοδότηση /τηλεδιοίκηση (ΕΤCS Level 1) και τηλεπικοινωνίες.
* Ολοκλήρωση δράσεων για τεχνολογικό εκσυγχρονισμό, προσανατολισμό στην αγορά και βελτίωση σιδηροδρομικών σταθμών.
* Ολοκλήρωση εκσυγχρονισμού υφιστάμενου αλλά και επέκταση, προαστιακού δικτύου μητροπολιτικών περιοχών, ιδιαίτερα Αττικής, Θεσσαλονίκης και Πάτρας.
* Ολοκλήρωση έργων και δράσεων εμπορευματικού χαρακτήρα, συμπεριλαμβανόμενης της σιδηροδρομικής σύνδεσης βασικών λιμένων και βιομηχανικών περιοχών.