ΔΥΣΧΕΡΕΣΤΕΡΗ καθίσταται η θέση της βιομηχανίας στην υπόθεση που διερευνά η Επιτροπή Ανταγωνισμού για την ύπαρξη καρτέλ στο γάλα, μετά και τις τελευταίες επίσημες τοποθετήσεις της Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής.
Η χθεσινή αποκάλυψη της Επιτροπής, ότι μετά από πρόσφατους ελέγχους στην αγορά διαπιστώθηκαν «ενδείξεις και περί άλλων στρεβλώσεων» στη διαμόρφωση των τιμών στο γάλα, βαραίνει το κλίμα στη γαλακτοβιομηχανία, που μέχρι σήμερα γνώριζε ότι η έρευνα περιοριζόταν στις εμπορικές σχέσεις τις οποίες έχει αναπτύξει με τους παραγωγούς γάλακτος. Χθες όμως η Ανεξάρτητη Αρχή έδωσε μια νέα διάσταση στην υπόθεση, κατ' αρχήν αποδεχόμενη έμμεσα την ύπαρξη καρτέλ και κατά δεύτερον κάνοντας λόγο και για νέα στοιχεία.
Ειδικότερα ανέφερε ότι «προϊούσης της έρευνας που διεξήγαγε τους τελευταίους μήνες η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού για ενδεχόμενη οριζόντια σύμπραξη μεταξύ βιομηχανιών γάλακτος, όσον αφορά την τιμολογιακή πολιτική τους και τις σχέσεις τους με τους κτηνοτρόφους-παραγωγούς, προέκυψαν ενδείξεις και περί άλλων στρεβλώσεων που επηρεάζουν τις τιμές καταναλωτή και που πρόσφατοι έλεγχοι ενίσχυσαν».
Λόγω των νέων ευρημάτων που ανέκυψαν στην υπόθεση, η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην ίδια ανακοίνωσή της επισημαίνει ότι η επίμαχη εισήγηση της γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού θα ανακοινωθεί το αργότερο εντός των προσεχών 15 ημερών. Η αναβολή έκδοσης της εισήγησης κρίθηκε από την Επιτροπή σκόπιμη προκειμένου «να υπάρξει μια συνολική προσέγγιση των θεμάτων που επηρεάζουν τις συνθήκες του ανταγωνισμού στον τομέα του γάλακτος και να εξοικονομηθεί χρόνος με την αποφυγή ξεχωριστής μεταγενέστερης εισήγησης για τις εν λόγω στρεβλώσεις».
Επιβολή τιμών
Πηγές της «Ν» τονίζουν ότι οι νέες στρεβλώσεις στις οποίες αναφέρεται η Επιτροπή Ανταγωνισμού ανέκυψαν μετά από συντονισμένους ελέγχους οι οποίοι διενεργήθηκαν στην οργανωμένη λιανική, πριν από περίπου 10 ημέρες. Το διάστημα αυτό, ελεγκτές της Ανεξάρτητης Αρχής «επισκέφθηκαν» τουλάχιστον πέντε από τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προκειμένου να διαπιστώσουν το κατά πόσο στα ράφια οι τιμές του γάλατος διαμορφώνονται ελεύθερα ή αλλιώς το κατά πόσο η βιομηχανία ασκεί πιέσεις στα οργανωμένα δίκτυα επιβάλλοντας πολιτικές τιμών.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, επισκέψεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού έγιναν στην Carrefour Μαρινόπουλος, τη Σκλαβενίτης, την Αφοί Βερόπουλοι, την Ατλάντικ και την ΑΒ Βασιλόπουλος (ορισμένες αλυσίδες δεν επιβεβαίωσαν την πληροφορία), κατά τη διάρκεια των οποίων, κορυφαίοι παράγοντες των εταιρειών απάντησαν σε μια σειρά από συγκεκριμένες ερωτήσεις, ενώ κλήθηκαν και έδωσαν συγκεκριμένα παραστατικά (φορολογικά ή άλλα), προς έλεγχο από την αρμόδια αρχή.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι τα στοιχεία που επεδίωξε να συγκεντρώσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού αφορούσαν στο χρονικό διάστημα 2002 - 2006, ενώ με τις ερωτήσεις που έθεσαν τα μέλη της Γενικής Διεύθυνσης αποσκοπούσαν στο να συλλέγουν δεδομένα σχετικά με:
- Το ενδεχόμενο επιβολής συγκεκριμένων τιμών λιανικής από τις βιομηχανίες προς το λιανεμπόριο.
- Το ενδεχόμενο να ασκήθηκαν έστω και έμμεσες πιέσεις από τις βιομηχανίες για την υποχρεωτική εφαρμογή των ενδεικτικών τιμών λιανικής που προτείνουν με τους τιμοκαταλόγους τους.
- Το ενδεχόμενο να υπήρξαν εναρμονισμένες πιέσεις προς το λιανεμπόριο για την επιβολή τιμών καταναλωτή.
- Το ενδεχόμενο οι βιομηχανίες να αντιδρούσαν συντονισμένα και επί χρόνια στην παραγωγή private label γάλακτος, γνωστοποιώντας στα σούπερ μάρκετ προσφορές οικονομικά ασύμφορες.
Αντίδραση
Την αντίδραση της Vivartia προκάλεσε η χθεσινή ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, με την οποία, όπως επισημαίνεται από την εταιρεία, προκαλούνται συγκεκριμένες εντυπώσεις πριν την έκδοση της όποιας απόφασης, ενώ προδικάζεται και η κατάληξη που θα έχει η κρίσιμη αυτή έρευνα.
Ειδικότερα, κύκλοι της Vivartia δήλωναν χθες ότι «από την πλευρά μας, το τελευταίο διάστημα, συνεργαζόμαστε αδιάκοπα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, προσκομίζοντας με απόλυτη ειλικρίνεια και διαφάνεια όλα τα στοιχεία που μας έχουν ζητηθεί και απαντώντας σε όλα τα ερωτήματα που μας έχουν τεθεί. Ωστόσο, εύλογα γεννάται το ερώτημα για ποιο λόγο επιλέγει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, πριν την ολοκλήρωση της διαδικασίας, να προβεί σε μια τέτοιου τύπου ανακοίνωση, που οδηγεί ουσιαστικά στη δημιουργία συγκεκριμένων εντυπώσεων και φαίνεται ότι προδικάζει το αποτέλεσμα».
ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΤΣΟΥΛΟΣ