Tης Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Σε πλήρη λειτουργία έχει τεθεί η Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) στην Κοζάνη, ένα σύγχρονο και μοναδικό για τη χώρα εργοστάσιο που επιλύει το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, έργο συνολικού κόστους 48 εκατ. ευρώ, το οποίο υλοποιήθηκε με ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα).
Η ΜΕΑ Δυτικής Μακεδονίας η οποία εγκαινιάστηκε χθες παρουσία μελών της κυβέρνησης και εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από όλη την Ελλάδα κατασκευάστηκε από την Ηλέκτωρ, (θυγατρική της Ελλάκτωρ) εταιρεία με δική της τεχνογνωσία στο συγκεκριμένο αντικείμενο η οποία είναι και ο ιδιωτικός φορέας του ΣΔΙΤ.
Από το προαναφερόμενο συνολικό κόστος του έργου τα 12,72 εκατ. ευρώ είναι δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), από το Ταμείο Αστικής Ανάπτυξης (Jessica) Δυτικής Μακεδονίας διατέθηκαν 12,72 εκατ. ευρώ, από την Εθνική Τράπεζα έχει εξασφαλιστεί το κόστος του ΦΠΑ, 5,6 εκατ. ευρώ, ενώ η Ηλέκτωρ έχει επενδύσει ίδια κεφάλαια ύψους 16,96 εκατ. ευρώ.
Η σύμβαση για το πρώτο Ολοκληρωμένο Έργο Διαχείρισης Απορριμμάτων υπογράφηκε στις 10/6/2015, ενώ να σημειωθεί ότι η ΔΙΑΔΥΜΑ (Διαχείριση Απορριμμάτων Δυτικής Μακεδονίας) υπέβαλε το αίτημα για ένταξη σε ΣΔΙΤ Μάρτιο 2007. Η ΜΕΑ χωροθετείται εντός του Λιγνιτικού Κέντρου Δυτικής Μακεδονίας και θα επεξεργάζεται το σύνολο των αστικών απορριμμάτων της Περιφέρειας (μέγιστη δυναμικότητα 120.000 τόνοι ανά έτος).
Εκτός της ΜΕΑ, στις νέες υποδομές περιλαμβάνονται Χώρος Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ), Μονάδα Επεξεργασίας Υγρών Αποβλήτων (ΜΕΥΑ), άλλα έργα (ζυγιστήρια, πλυντήριο, συνεργείο, αποθηκευτικοί χώροι κ.λπ.) και ένας νέος Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην Κοζάνη.
Μιλώντας στα εγκαίνια του έργου ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης τόνισε πως «η συνεννόηση που επιτεύχθηκε μεταξύ των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι από τους βασικότερους λόγους που σήμερα η περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας είναι η πρώτη περιοχή της χώρας που απέκτησε Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Απορριμμάτων».
Ο ίδιος εκφράστηκε ιδιαίτερα θετικά για τη διαδικασία υλοποίησης του έργου και την τεχνολογία του κατασκευαστή και πρόσθεσε: «η υλοποίηση των έργων έχει να κάνει με το ποιος έχει τη διάθεση και τη βούληση να προχωρήσει πραγματικά». Ο κ. Σταθάκης είχε υπογράψει το εν λόγω ΣΔΙΤ από την προηγούμενη θέση του στην κυβέρνηση ως υπουργός Οικονομίας.
Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος σημείωσε μεταξύ άλλων ότι σήμερα το 81% των απορριμμάτων οδηγείται σε ταφή, με αποτέλεσμα να χάνονται πολύτιμα έσοδα, ενώ μόλις το 16% ανακυκλώνεται και 3% οδηγείται σε κομποστοποίηση, όταν ο στόχος είναι το 50% των απορριμμάτων να οδηγείται στην ανακύκλωση κατευθείαν από την πηγή.
Ο γενικός γραμματέας έργων ΣΔΙΤ Νίκος Ματζούφας τόνισε μια άλλη σημαντική πτυχή του έργου. Όπως είπε η Eurostat (Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία) έλεγξε εξονυχιστικά τη Σύμβαση Σύμπραξης και το οικονομικό μοντέλο και τον Απρίλιο του 2016 απεφάνθη ότι υπάρχει επαρκής μεταφορά ρίσκου στον ιδιωτικό τομέα και άρα το έργο αυτό δεν επιβαρύνει με κανένα τρόπο το δημόσιο χρέος της χώρας.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ (και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ηλέκτωρ) Λεωνίδας Μπόμπολας σημείωσε ότι «πρόκειται για ένα έργο το οποίο, σε αντίθεση με την μακρόχρονη ενταξιακή και διαγωνιστική διαδικασία του, εξασφάλισε έγκαιρα τη χρηματοδότηση, υπογράφηκε, αδειοδοτήθηκε, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε μέσα στον προβλεπόμενο χρόνο, χωρίς ούτε μια ημέρα καθυστέρηση και εδώ και 25 ημέρες λειτουργεί απρόσκοπτα».
Η ολοκλήρωση του έργου αποτελεί ακόμα ένα καμπανάκι για τις υπόλοιπες περιφέρειες που δεν έχουν προχωρήσει στις αναγκαίες διαδικασίες για την διαχείριση των απορριμμάτων τους. Εκτιμάται ότι το σκηνικό συνολικά θα διαφοροποιηθεί, εφόσον η κυβέρνηση αποφασίσει να εφαρμόσει διάταξη του ν. 4041/2012 που προβλέπει την επιβολή τέλους ταφής ανεπεξέργαστων απορριμμάτων (από 1.1.2018) το οποίο θα καταβάλλουν όλοι οι δήμοι που δεν υλοποιούν προγράμματα προδιαλογής και διαχείρισης, όπως οφείλουν, με συνέπεια τα σκουπίδια τους να καταλήγουν στις χωματερές.
Οι πολίτες της Δυτικής Μακεδονίας σήμερα πληρώνουν 30 ευρώ τον τόνο. Οι Αθηναίοι πληρώνουν 45 ευρώ τον τόνο για να θάβουν τα απορρίμματα τους. Αν δεν γίνουν έγκαιρα οι αναγκαίες σύγχρονες μονάδες ή μέχρι να γίνουν, θα πληρώνουν συν 65 ευρώ, το τέλος, δηλαδή συνολικά 110 ευρώ τον τόνο.